مسیر یادگیری استراتژی کسب‌وکار

در گذشته، استراتژی بیشتر در جنگ ها و نبردها کاربرد داشت، اما امروزه در ابعاد مختلف زندگی وجود دارد و شما می‌توانید برای رسیدن به اهداف خود در هر حوزه‌ای از آن استفاده کنید. یکی از مزایای داشتن برنامه استراتژیک شناسایی نقاط ضعف و قوت می‌باشد. برای در نظر گرفتن یک استراتژی مناسب برای کسب و کار و طراحی برنامه استراتژیک شما باید کسب و کارتان را به طور کلی بررسی کنید و از تمامی اتفاقات و شرایط موجود در کسب و کار باخبر باشید. به همین دلیل شما دید خوبی نسبت به کسب و کارتان پیدا می‌کنید و می‌توانید به خوبی نقاط ضعف و قوت آن را شناسایی کنید. شناسایی و بهبود نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف عاملی برای رشد و توسعه کسب و کار است.

Business Glory

استراتژی تمرکز یک رویکرد بسیار مهم در تجارت است، زیرا شامل هدایت منابع و تلاش ها به سمت بازار هدف یا بخش مشتری خاص است. بر تخصص و رسیدگی به نیازهای متمایز گروه خاصی از مشتریان تاکید دارد. این استراتژی به کسب و کارها اجازه می دهد تا خود را متمایز کنند، ارزش تولید کنند و در یک موقعیت خاص در بازار مزیت رقابتی کسب کنند. در این مقاله قصد داریم در مورد تعریف استراتژی تمرکز، اهمیت آن، چگونگی اجرای این استراتژی و در نهایت اهداف آن را بررسی کنیم. بنا بر تعریف مایکل پورتر در کتاب “استراتژی رقابتی”، استراتژی تمرکز یک روش و رویکرد تجاری است که شامل تمرکز تلاش‌ها بر روی یک بخش یا جایگاه خاص بازار است. شرکت ها با تطبیق محصولات، خدمات و تلاش های بازاریابی خود به منظور پاسخگویی به نیازهای منحصر به فرد یک بازار هدف، می توانند مزیت رقابتی به دست آورند.

Business Glory

استراتژی رهبری هزینه یعنی محصولات را با کمترین هزینه نسبت به رقبا و در عین حال با کیفیت بالا ارائه کنید. میتوانید این استراتژی را با کاهش هزینه های تولید، بهینه سازی زنجیره تامین و بهبود کارایی عملیاتی انجام دهید. هدف اصلی استراتژی رهبری هزینه، دستیابی به مزیت رقابتی با ارائه کمترین قیمت ممکن به مشتریان است.

به منظور اجرای موفقیت آمیز و تاثیر گذار استراتژی رهبری هزینه، سازمان ها باید فرهنگ آگاهانه هزینه را به دست آورند. این یعنی همه کارکنان، از مدیر ارشد گرفته تا کارکنان خط مقدم، باید از ساختار هزینه شرکت و اهمیت کاهش هزینه ها آگاه باشند. این فرهنگ را می‌توان از طریق آموزش منظم، مشوق‌های عملکرد و سایر استراتژی‌هایی که آگاهی از هزینه را ارتقا می‌دهند، به دست آورد.