بازاریابی به طور کلی مفهوم پیچیده ای است زیرا متشکل از تکنیک ها، استراتژی ها و روش های زیادی است و برای اینکه به درک کامل از بازاریابی برسید باید زمان زیادی بگذرد تا بتوانید ابعاد مختلف آن را خودتان تجربه کنید. فرایند بازاریابی قطعا به منظور دستیابی به هدف های متعددی انجام میشود. یک برنامه بازاریابی به این منظور طراحی میشود تا در نهایت فروش انجام شود، اما بهتر است از دستیابی به فروش به عنوان هدف در بازاریابی یاد نکنیم زیرا فروش میوه و ثمره نهایی فرایند بازاریابی است و شما اگر یک سری کار ها را انجام دهید و به اهداف اصلی در بازاریابی برسید، خود به خود فروش انجام میشود.
برنامه بازاریابی یک سند مکتوب است که در آن تمام استراتژی ها و تکنیک های بازاریابی و تبلیغاتی که قرار است در کسب و کار پیاده سازی شود، مشخص است. همچنین زمان انجام آنها با توجه به شرایط سازمان معین میگردد. برنامه بازاریابی به نوعی یک نقشه راه منحصر به فرد برای هر شرکت و سازمان در امر بازاریابی میباشد.
همچنین یکی از مهمترین ابزارهای مدیریت بازاریابی است و به شرکتها کمک میکند تا برای حضور در بازار، تبلیغات کنند، مشتریان را جذب و با رقابت در بازار، سهم بازار خود را افزایش دهند. به طور کلی، برنامه بازاریابی یک سند مکتوب است که توسط شرکتها برای راهبری فعالیت های بازاریابی خود استفاده میشود.
به تقسیم بندی مراحل تبدیل یک فرد نا آشنا با برند به مشتری طرفدار و وفادار و مدیریت آن ها به هدف افزایش فروش، قیف فروش یا قیف بازاریابی گفته میشود. فرد نا آشنا در اینجا یعنی کسی که هنوز شناختی از شما و محصولات شما ندارد. فرد نا آشنا با شما و آشنا میشود، سپس به برند شما اعتماد میکند، پس از آن از شما خرید میکند و در نهایت هم تبدیل به یک مشتری وفادار میشود. ببینید لزوماً همه افرادی که با برند و شرکت شما آشنا میشوند، مشتری وفادار شما نخواهند شد. این یعنی هرچه در مسیر جلوتر میرویم میزان ریزش مخاطبان بیشتر خواهد شد و در نهایت جامعه کوچکتری از آنان مشتریان شما میشوند. به عنوان مثال تبلیغاتی در بیلبوردهای سطح شهری انجام داده اید. روزانه ممکن است بالای ده هزار نفر این تبلیغ را ببینند اما مطمئن باشید همه این ده هزار نفر مشتری شما نخواهند شد و همه مشتریان شما، مشتریان وفادار هم نخواهند شد.
تحقیقات بازاریابی به فرایندی گفته میشود که طی آن سازمان ها و شرکت ها به جمع آوری اطلاعات مختلف در مورد مشتریان، بازار هدف، برنامه بازاریابی، استراتژی های رقبا و غیره مشغول میشوند. یک تحقیقات بازاریابی خوب شامل بررسی تمامی ابعاد مشتریان بازار میشود. تمام ابعاد یعنی نوع مشتریان، سلایق و علایق آنان، نیاز آنها بسته به مکان و محیطی که در آنجا سکونت دارند، تجربیات خریدی که داشتند، ازدحام بازار، ظرفیت بازار یا حتی فعالیت های بازاریابی رقبا میباشد. تحقیقات بازار یک اقدام حیاتی برای کسب و کارها به شمار میرود که اگر انجام نشود کسب و کار دقیقا نمیداند که بهتر است چه محصولی را در کجا و کی به چه مشتریانی عرضه کند. دائماً باید این تحقیقات را انجام دهید.
بازاریابی تلفنی یکی از روشهای تبلیغاتی در حوزه بازاریابی است که در آن از تماس تلفنی برای برقراری ارتباط با مشتریان یا سرنخ هایی که به محصول یا خدمات ارائه شده علاقهمند هستند یا به هر نحوی به آنها نیاز دارند، استفاده میشود. در بازاریابی تلفنی، فروشندگان و بازاریابان با استفاده از لیستی از شمارهها، با مشتریان تماس میگیرند و سعی میکنند آنها را با محصولات و خدمات خود آشنا کنند و در نهایت آنان را به خرید ترغیب کنند. اگر در بازاریابی تلفنی از روش های درست و متناسب با مخاطب، استفاده شود، میتواند بازدهی بالایی داشته باشد و به رشد فروش و افزایش درآمد شرکت کمک کند. در کنار این موارد مزایای دیگری هم دارد که در ادامه معرفی میکنیم.
خیلی از کسب و کارها فکر میکنند بازاریابی یعنی انجام تبلیغات برای جذب مشتری، اما بازاریابی یک مفهوم گسترده میباشد که تبلیغات تنها یکی از زیر مجموعه های آن میباشد. بازاریابی تمام بخش های یک کسب و کار را در بر میگیرد. در اینجا مفهومی به اسم آمیخته بازاریابی یا Marketing Mix مطرح میشود. این مدل بازاریابی مزایا و کاربرد های با ارزشی دارد و به شما این امکان را میدهد که کسب و کارتان را درک کنید، به درستی مدیریت کنید تا به اهدافتان برسید.
شنبه تا چهارشنبه 9:00 تا 17:00
پنجشنبه 9:00 تا 13:00
آدرس : مازندران، آمل، خیابان امامرضا
شماره تماس: 09909992403
آیدی تلگرام: businessglory_support@