منو سایت بیزینس گلوری

مسیر یادگیری برند و برندسازی

مسیر یادگیری برند و برندسازی

1

برند سازی یا برندینگ همان فعالیت هایی است که برای شکل دهی به برندتان انجام می‌دهید. برند سازی به این معنی نیست که با انجام یک سری از اقدامات یک برند ساخته شود و دیگر این مرحله به پایان برسد. خیر، مرحله برند سازی همیشگی میباشد. پس از ساخته شدن برند تازه مرحله بهبود آن شروع میشود. یعنی باید با تصمیم گیری های بجا و درست و در نظر گرفتن اقداماتی خاص، برندتان را بهتر در ذهن مخاطبین بسازید. مانند یک تخته سنگ بزرگ که در ابتدا هیچ شکل و شمایلی ندارد، در مرحله اول تراشیدن، ممکن است به یک شکلی برسیم که مورد پسند تعدادی از مخاطبان باشد، اما هرچه که بیشتر برای این کار وقت میگذاریم و تلاش میکنیم، این مجسمه شکل و شمایل منحصر به فردی میگیرد و مخاطبان بیشتری از آن خوششان می‌آید.  

Business Glory

برندسازی یکی از مراحل حیاتی برای رشد و توسعه ی یک کسب و کار میباشد. قبلا درباره برند و برندسازی در مقاله ای جداگانه حرف زدیم و از اهمیت ساختن برند و برند سازی اشنا هستیم و میدانیم که چه مزایایی در مسیر شکوه کسب وکار دارد. درواقع مهم فاکتورها در برندسازی به زیرشاخه‌های متعددی که شامل مواردی از جمله فلسفه وجودی، چشم انداز، بررسی رقبا، یافتن عامل متمایزکننده خودتان، ساختن هویت برند  تقسیم می‌شود.

Business Glory

وعده برند یکی از مهمترین ارکان برند میباشد که صاحبین کسب و کار باید به آن توجه بسیاری داشته باشند. امروزه اگر بروید برند های مطرح جهان را مطالعه و بررسی کنید متوجه میشوید که همه آن ها قول و وعده ای مشخص دارند و بر روی اثر گذاری آن تلاش های بسیاری کرده اند. یکی از عوامل اثر گذاری وعده برند، اجرایی کردن چیزهایی که وعده میدهید میباشدوعده برند ارزش، منفعت یا تجربه ای است که مشتریان یک شرکت می توانند انتظار داشته باشند هر بار که با آن شرکت تعامل می کنند دریافت کنند. وعده برند در واقع آن چیزی است که هم نیاز مشتریان باشد، هم آنچه که شما میتوانید انجام دهید و هم چیزی که تا به حال در بازار تهیه و ارائه نشده است. هرچه یک شرکت بیشتر بتواند به آن وعده عمل کند، ارزش برند در ذهن مشتریان و کارمندان قوی‌تر می‌شود. بنابراین هر برند موظف است برای بقا و پیشرفت به وعده و قولی که به مشتریان میدهد، فکر کند. 

Business Glory

وقتی یک محصول و خدمت در جوامع مختلف به عنوان برند مطرح میشود، باید داستان برند خودشان را بنویسند. داستان برند آنقدر مهم است که حتی برخی از شرکت های ایرانی یک بخشی با عنوان داستان برند در شرکت خود ایجاد کردند. انسان ها ارتباط بسیار قوی با داستان ها برقرار میکنند و ذهن خود را با اتفاقات داستان همراه میکنند و از نتایج و منفعت های احتمالی استقبال میکنند. به همین علت با داستان سرایی میتوانید برند خودتان را با ذهن مخاطبان همسو کنید. داستان برند پس از فلسفه وجودی برند و وعده برند معنی پیدا میکند. داستان برند روایتی است یکپارچه و منسجم از برند شما که شامل حقایق، احساسات، اتفاقات تاثیرگذار، موفقیت ها، شکست ها و سایر موارد میباشد. داستان برند ساخته میشود تا یک فرآیندی را به وجود بیاورد که این فرایند باید احساساتی را القا کند و زمانی که مخاطبان با داستان برند شما رو به رو میشوند، بتوانند تحت تاثیر شما قرار بگیرند. 

Business Glory

امروزه رقابت در بین برندهای جهان بسیار سخت شده است و هر روز برندها در حال رشد میباشند. در شرایطی که تعدد رقبا بالا باشد، شما زمانی موفق میشوید که بتوانید برندتان را از بقیه متمایز کنید. به منظور ایجاد تمایز در برند، باید در عناصر برند تمایز ایجاد کنید. هر برند دارای چند عنصر یا ارکان اصلی میباشد، مانند ( هویت برند، وعده برند، چچشم انداز برند، جایگاه برند و…). مطالبی که در این مقاله جمع آوری کرده ایم در مورد هویت برند میباشد. بر طبق تعریفی که سایت خارجی هاب اسپات (HubSpot) داشته است، هویت برند از آنچه برند شما می گوید، ارزش های شما، نحوه ارتباط سازی برای محصول و آنچه می خواهید مردم هنگام تعامل با شرکت شما احساس کنند، تشکیل شده است. 

Business Glory

حوزه برند و برند سازی به طور کلی از عناصر و ویژگی های زیادی برخوردار است. یکی از این عناصر چشم انداز برند است. در ابتدا باید بدانید معنی کلمه ای چشم انداز چیست. چشم انداز یعنی در آینده چه چیزی میبینید. چشم انداز برند شما سنگ بنای استراتژی برند و نحوه تعامل شما با مشتریان است. راحت نیست پیدا کردن شرکت هایی که از موقعیت خود در بازار راضی باشند. بنابراین بسیاری از صاحبان کسب‌ و کار تلاش میکنند تا کاری بزرگ‌تر انجام دهند یا برای پیشرفت بیشتر تلاش کنند و داشتن چشم‌اندازهای واضح برند در این مسیر به گونه نقش کمک کننده ای ایفا میکند که میتوانید امیدواری بیشتری به دستیابی به نتایج مثبت داشته باشید.

Business Glory

جایگاه یابی برند یک فعالیت در زمینه برندسازی و بازاریابی میباشد که تمام تلاش آن ایجاد یک هویت و شخصیت منحصر به فرد برای برند شما در ذهن مشتریان است. ایجاد یک جایگاه و موقعیت خوب برای یک برند (محصول، شخص و …) مزایای بسیاری برای آن برند به دنبال دارد. این را بدانید اگر یک برند برای خود در ذهن مشتریان جایگاه یابی کند، میتواند مشتریان وفادار بیشتری داشته باشد.

اگر جایگاه یابی برند را به خوبی انجام دهید و برندتان در ذهن مشتریان تثبیت شود به این معنا است که برند شما ارزش فکر کردن را دارد. برندی که ارزش فکر کردن داشته باشد یک برند قدرتمند و واقعی میباشد.

Business Glory

برند سازی شخصی به فرایندی گفته میشود که طی آن افراد، توانایی، تخصص، دانش و مهارتشان را تبدیل به یک برند میکنند. بنابراین افراد هم میتوانند مانند محصولات و خدمات تجاری و صنعتی برند شوند. به زبان ساده تر زمانی که دیگران شما را با یک ویژگی منحصر به فردتان میشناسند در واقع شما برند شخصی خودتان را در ذهن آنان جای داده اید. خیلی ها برند سازی شخصی را با شهرت یکی میدانند. این باور اشتباه است و در واقع شهرت با برند شخصی متفاوت میباشد. شهرت از کنترل شما خارج است. چیزی است که مردم در مورد شما میبینند و فکر میکنند. اما برند شخصی نشات گرفته از اقدامات و رفتار های خود شما میباشد. یعنی شما میتوانید کنترل کنید که به چه چیزی برند شوید.

Business Glory

ماموریت بیانیه ساده‌ای در مورد ارزش ها و اهداف یک سازمان است. این به یک شرکت کمک می کند تا به تغییرات واکنش نشان دهد و تصمیماتی اتخاذ کند که با چشم انداز آن هماهنگ باشد. ماموریت برند، با بیان اصول و ارزش‌های برند، یک عنصر الهام بخش برای کارکنان و اعضای سازمان و به عنوان راهنمای عملی و تعهدات برند به مشتریان و جامعه خدمت می‌کند. بیانه ماموریت برند باید شامل جوانب مختلفی از جمله محصولات یا خدمات ارائه شده، بازارهدف، ارزش‌های کلیدی، رویکردهای استراتژیک و تعهدات به مشتریان و جامعه باشد. این بیانیه دقیق، افراد داخل و خارج از سازمان را قادر می‌سازد تا درکی دقیق از مسیر و ارزش‌های برند پیدا کنند. به طور خلاصه، ماموریت برند نمایانگر هدف و اهداف کلی برند است و راهنمایی می‌کند که ماهیت برند چیست، چه چیزی ارائه می‌دهد و بر چه ارزش‌هایی تأکید می‌کند. 

Business Glory

عناصر برند به مجموعه‌ای از عوامل استراتژیک و تجربیاتی گفته میشود که به منظور شناسایی، تعریف و تمایز یک برند در نظر گرفته می‌شود. این عناصر مهم برای ساختن شناخت، اعتبار و ارزش یک برند استفاده می‌شوند. برند بیش از یک لوگو یا نام تجاری است؛ آن یک هویت است که مشتریان با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

عناصر برند جنبه های منحصر به فرد برند شما هستند که تصویری یکنواخت و قابل تشخیص ایجاد می کنند. در حالی که ساخت یک نام تجاری شامل ارائه ویژگی های طراحی بصری لازم برای ایجاد ظاهر و احساس منحصر به فرد برای برند شما است – برای مثال فکر کنید لوگو – عناصر نام تجاری جنبه های ناملموس شرکت شما هستند. آنها تمام جنبه های دیگر برندسازی شما را راهنمایی می کنند و نحوه تعامل شما با مخاطبان را شکل می دهند.

Business Glory

ویژگی‌های برند مشخصه‌ها و مقادیری هستند که برند شما را تعریف میکنند. ترکیبی از این ویژگی ها در نهایت خصوصیت های شخصیتی برند شما را شکل میدهد. این خصوصیت ها دقیقاً عامل شناخته شدن یک برند در بین افراد میشود. یک ویژگی برند، یکی از آن صفاتی است که کسب‌وکار شما دارد و ویژگی برند نیز یکی از فاکتورهای مهم است که دیگران برای اعتبار سنجی به آن توجه میکنند. برای فهم بهتر این موضوع، بیایید ویژگی‌های برند را به دو دسته سخت و نرم تقسیم کنیم. ویژگی‌های سخت برند مانند نام، لوگو، شعار و سایر عناصر برند شما هستند. همچنین شامل دیدگاه شما، بیانیه مأموریت شما و ظاهر وبسایت، محصول و محتوای شما است. در واقع، همه چیزی که قابلیت کنترل زیادی بر آن دارید. ویژگی‌های نرم چیزهایی مانند اعتبار و ارزش برند هستند. 

Business Glory

به زبان ساده، شخصیت یک برند مجموعه‌ای از ویژگی‌های انسانی است که شما به آن برند نسبت می‌دهید. یا به عبارت دیگر اگر یک برند، انسان بود، آن را چگونه و با چه ویژگی‌هایی توصیف می‌کردید.   شخصیت برند، یک مفهوم حیاتی در حوزه بازاریابی و برندینگ است که به شناخت و شناسایی هویت برند کمک می‌کند. شخصیت برند شامل مجموعه‌ای از ویژگی‌هایی است که میان مشتریان و جامعه ارتباطی منحصربه‌فرد ایجاد می‌کند. با توجه به اینکه هر برند برای خود شخصیتی را ایجاد می‌کند، این شخصیت می‌تواند به عنوان شناختی برای مشتریان و جامعه عمل کند. عوامل متعددی، مانند فونت، رنگ، تن صدا مناسب و محتوای کیفی در تعیین شخصیت برند موثرند. ارزش‌ها و ایده‌آل‌های برند همچنین نقش مهمی در تشکیل شخصیت برند ایفا می‌کنند. 

Business Glory

قدرت برند به معنای توانایی یک برند در جذب و حفظ مشتریان، تفاوت‌های مثبت را با رقبا برجسته کردن، اعتماد مشتریان را به دست آوردن و ایجاد ارزش برای آن‌ها است. یک برند قدرتمند قادر است احساسات و ارزش‌های خاصی را در مشتریان القا کند و باعث شود که آنها در تصمیم‌گیری خرید خود به طرف برند بیشتر اعتماد کنند. قدرت برند به‌معنای تأثیر، شناخت و نگرشی است که یک برند خاص در بازار دارد. این قدرت، نشان‌دهنده ارزش یک برند است و معمولاً از طریق توانایی جذب و نگه‌داشتن مشتریان، تعیین قیمت بالاتر و تمایز از رقبا اندازه‌گیری می‌شود. قدرت برند از طریق عوامل مختلفی ایجاد می‌شود. این عوامل شامل آگاهی برند، وفاداری برند، حقوق برند و شهرت برند می‌شوند. برندهایی که قدرت بالایی دارند، نشان‌دهنده اعتماد و ارتباط مثبت مشتریان به آن برند است و می‌توانند فروش و سهم بازار خود را افزایش دهند. در ادامه این موارد را توضیح میدهیم.

Business Glory

منظور از ارزش برند، ارزش تجاری و شناخته شده ‌یک برند می‌باشد. این ارزش ممکن است بر اساس عوامل مختلفی مانند شهرت، اعتماد، ارتباط با مشتریان، کیفیت محصولات یا خدمات، موقعیت در بازار و سایر عوامل مشخص شود. ارزش برند می‌تواند میتواند یک مزیت رقابتی برای سازمان باشد. برندهایی که ارزش بالایی دارند، قادر هستند به راحتی وارد بازارهای جدید شوند، قیمت‌های بالاتری برای محصولات یا خدمات خود در نظر بگیرند و در کل خود را از رقبایشان متمایز کنند. همچنین، ارزش برند در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک به یک سازمان کمک می‌کند و میزان ارزش بازگشت سرمایه‌گذاری را افزایش دهد. باید سعی کنید ارزش برند خودتان را بدانید. می‌توانید با اندازه‌گیری متغیرهای مختلفی مانند شناخت برند، تأثیر برند بر تصمیمات مشتریان، وفاداری مشتری و میزان درآمد و سود برند، از ارزش برند خود مطلع شوید.

Business Glory

دارایی‌های برند عبارتند از عناصر طراحی و بازاریابی که هویت تجاری را منتقل می‌کنند و به راحتی توسط مصرف‌کنندگان شناسایی می‌شوند. آن‌‎ها به ترویج ارتباط سریع کمک می‌کنند و در تمایز برند از رقبا نقش مهمی ایفا می‌کنند. با داشتن دارایی‌های برند، فرایند برندسازی بسیار ساده‌تر انجام می‌شود. بهتر است بگوییم که دارایی برند همان عناصر برند محسوب می‌شود. مصرف‌کنندگان دلایل زیادی برای ترجیح برندها دارند، از آسانی دسترسی به محصولات یا خدمات برند تا سهولت در تصمیم‌گیری و حتی موقعیت اجتماعی خرید از یک برند. دارایی‌ های برند شما این امکان را فراهم می‌کند تا با مصرف‌کنندگان در مسیر برآورده کردن نیازهایشان ارتباط برقرار کنید. هر چه بیشتر دارایی‌ های برند شما را ببینند، احساس آشنایی بیشتری با برند خواهند داشت.