برند یک مجموعه از عناصر و ویژگیهاست که برای شناساندن و تمایز دادن یک محصول، خدمات یا سازمان از دیگران استفاده میشود. ماموریت برند نیز نقش مهمی در تعریف و هویتدهی برند دارد. در این مقاله قصد داریم مفهوم ماموریت برند را با یک توضیح جامع و کاربردی در ذهن شما ثبت کنیم. تعریف ماموریت برند، نحوه ساخت بیانیه ماموریت برند و مقایسه ماموریت برند با سایر عناصر برند، عنوان های مقاله امروزمون میباشد. با ما همراه باشید…
ماموریت برند چیست؟
ماموریت بیانیه سادهای در مورد ارزش ها و اهداف یک سازمان است. این به یک شرکت کمک میکند تا به تغییرات واکنش نشان دهد و تصمیماتی اتخاذ کند که با چشم انداز آن هماهنگ باشد. ماموریت برند، با بیان اصول و ارزشهای برند، یک عنصر الهام بخش برای کارکنان و اعضای سازمان و به عنوان راهنمای عملی و تعهدات برند به مشتریان و جامعه خدمت میکند.
بیانه ماموریت برند باید شامل جوانب مختلفی از جمله محصولات یا خدمات ارائه شده، بازارهدف، ارزشهای کلیدی، رویکردهای استراتژیک و تعهدات به مشتریان و جامعه باشد. این بیانیه دقیق، افراد داخل و خارج از سازمان را قادر میسازد تا درکی دقیق از مسیر و ارزشهای برند پیدا کنند. به طور خلاصه، ماموریت برند نمایانگر هدف و اهداف کلی برند است و راهنمایی میکند که ماهیت برند چیست، چه چیزی ارائه میدهد و بر چه ارزشهایی تأکید میکند. در ادامه در مورد این که چگونه یک ماموریت برند بسازیم حرف خواهیم زد.
.
نحوه ساختن یک بیانیه ماموریت برند
ایجاد یک بیانیه ماموریت برند، یک مرحله مهم در تعریف اهداف برند شما است. در زیر مراحلی را برای کمک به شما در زمینه ساخت بیانیه ماموریت برند توضیح خواهیم داد:
- درک ارزشهای اصلی برند: سعی کنید ارزشها و اصول بنیادی که برند شما به آنها پایبند است را بشناسید و بررسی کنید چه چیزی عامل متمایز کننده برند شما از بقیه رقبا میباشد.
- تعریف مخاطبان هدف: مخاطبان هدف خود یا بخش خاص بازاری را که قصد خدمت رسانی به آن ها را دارید را به وضوح تعریف کنید. درک مخاطبان هدف در ساخت بیانیه ماموریتی که با نیازها و آرزوهای آنها هماهنگی دارد موثر خواهد بود.
- شناسایی مشکل یا نیازی که میخواهید حل کنید: مشکل یا نیازی که برند شما میخواهد از مردم برطرف کند را مشخص کنید. این موضوع یکی از انگیزه کلیدی برای وجود برند شما است و در بیانیه ماموریت شما ذکر خواهد شد.
- حفظ واقعگرایی و اصالت: توجه داشته باشید که بیانیه ماموریت شما ویژگیها و آرزوهای قابل دستیابی برند شما را به صورت واقعگرایانه بازتاب میدهد. همچنین یک بیانیه ماموریت برند باید با هویت برند شما همسو باشد و به اصالت شما و ارزشهایی که نماینده آنها هستید، پایبند باشد.
- ساخت یک بیانیه مختصر و جذاب: با تمام نکاتی که در بالا عرض کردیم حالا وقت آن رسیده که یک بیانیه ای تستی بسازید. بیانیه ماموریت برند شما باید واضح، مختصر و تأثیرگذار باشد. باید به طور مؤثر هدف برند شما، پیشنهاد ارزش یکتا و نحوهی تأثیرگذاری برند شما را انتقال دهد.
- جمعآوری نظرات و بازخوردها: بیانیه ماموریت خود را با سهامداران کلیدی، کارمندان یا افراد قابل اعتماد به اشتراک بگذارید تا نظرات و بازخوردهایشان را جمعآوری کنید. دیدگاههای آنان میتواند بینشهای ارزشمندی را فراهم کند و به بهبود بیانیه ماموریت شما کمک کند.
- بازنگری و بهبود: در نهایت بر اساس آنچه که دیگران نظر دادند سعی کنید یک بازنگری داشته باشید تا بیانه ماموریت برند خودتان را بهبود ببخشید. به صورت مداوم آن را مرور کنید تا اطمینان حاصل شود که همچنان با تحولات برند شما هماهنگ و ارتباط دارد.
بیانیه ماموریت برند میتواند یک اصول راهنما و الهامبخش برای سازمان باشد. اگر صاحب کسب و کاری هستید، قطعا نیازمند داشتن یک بیانیه برند هستید. به همین دلیل مطالب بالا را مجددا مطالعه کنید تا بهتر بتوانید ماموریت برند خود را تعریف کنید.
تفاوت ماموریت برند با چشم انداز و وعده برند
ماموریت برند (Brand Mission) و چشمانداز برند (Brand Vision) و وعده برند (Brand Promise) دو مفهوم متفاوت در حوزه برندسازی هستند و هر کدام دارای وظایف و اهداف منحصر به فردی هستند. در زیر به تفاوت این دو مفهوم اشاره خواهم کرد:
ماموریت برند (Brand Mission):
ماموریت برند بیانگر هدف اصلی و وظیفه اصلی برند است. آن بهطور کلی توصیف میکند که برند چه کاری انجام میدهد و به چه شکلی به مشتریان خدمات ارائه میدهد. ماموریت برند تمرکز بر عملکرد و فعالیتهای کنونی برند دارد و به شکلی مختصر و خلاصه هدف و وظیفه اصلی برند را مشخص میکند. این مفهوم به این سوال پاسخ میدهد که “ما چه کار میکنیم؟”.
مثلا، ماموریت برند شرکت مایکروسافت میتواند به شرح زیر بازنویسی شود: “تسهیل و ارائه آسان فناوری اطلاعات برای هر فرد و سازمان در سراسر جهان.”
چشمانداز برند (Brand Vision):
چشمانداز برند به آینده و رویکرد طولانی مدت برند توجه میکند و نشان میدهد که برند در آینده میخواهد چه بشود و چه هدفهایی را دنبال میکند. چشمانداز برند یک تصور و آرمان بلندمدت است و به توصیف و تصویرسازی آینده ایدهآل برند میپردازد. این مفهوم به این سوال پاسخ میدهد که “ما میخواهیم در آینده چه باشیم؟”.
مثلا، چشمانداز برند شرکت والت دیزنی میتواند به شرح زیر بازنویسی شود: “سرزمین جادویی و خلقتی که برای کودکان و خانوادهها از هر سن و نژادی، جاذبه وجود دارد.”
وعده برند (Brand Promise):
وعده برند به تعهد و قولی است که برند به مشتریان خود میدهد. این وعده بیانگر ارزشها و مزیتهای منحصر به فردی است که برند به مشتریان خود ارائه میدهد و نقش برند در رفع نیازهای مشتریان را نشان میدهد. وعده برند بیانگر پیامی است که برند به مشتریان خود میدهد و از تجربه و انتظارات مشتریان پیروی میکند.
بیانیه ماموریت برند شرکت های معروف
شرکت: آمازون
ماموریت: نهایت تلاشمان را میکنیم که به مشتریانمان پایینترین قیمت ممکن، بهترین حق انتخاب، و حداکثر راحتی را ارائه دهیم.
شرکت: تسلا
ماموریت: تسریع فرایند تحول جهانی به سمت انرژی پایدار.
شرکت: لینکدین
ماموریت: ایجاد پیوند میان آدمهای حرفهای در سرتاسر جهان برای بهبود سازندگی و موفقیت آنها.
شرکت: گوگل
ماموریت: سازماندهی اطلاعات جهانی و ایجاد دسترسی و کاربرد آن در سرتاسر جهان.
شرکت: اوبر
ماموریت: ماموریت اوبر عبارت است از تسهیل در حمل و نقل، برای همهی آدمها، به همهی نقاط.
شرکت: اینتل
ماموریت: کاربرد قدرت قانون مور برای ارائهی دستگاههای هوشمند و متصل به تمام انسانهای روی زمین.
شرکت: فراری
ماموریت: ما خودرو میسازیم؛ نمادی از جایگاه عالی ایتالیا در سرتاسر جهان؛ این کار را میکنیم تا هم جاده را از آن خود کنیم و هم مسیر را. آفرینشی منحصر به فرد که به این اسب چموش افسانهای روح و جان میبخشد، و “جهانی از آرزوها و هیجانها” را خلق میکند.
ماموریت برندهای ایرانی
شرکت: صنایع نسوز توکا
ماموریت: ارزش آفرینی برای ذینفعان از طریق تولید انواع محصولات نسوز و تامین و اجرا خدمات اقتصادی، بهموقع و با کیفیت.
شرکت: فولاد مبارکه
ماموریت:
بومی سازی، پشتیبانی و توسعه فناوری صنعت فولاد کشور با تمرکز بر فولاد مبارکه
شرکت: گلرنگ
ماموریت:
ماموریت گلرنگ پخش، توزیع چابک و گسترده کالاهای تند گردش با تمرکز بر رشد متوازن منافع ذینفعان، همراستا با ماموریت و چشم انداز گروه صنعتی گلرنگ می باشد. این مهم را با بهره گیری از نیروهای توانمند و نهادینه سازی کار تیمی با استفاده از فرآیند یکپارچه و فناوری های به روز صنعت پخش، درکنار بهینه کردن عملیات پخش، محقق خواهیم ساخت.
در این مقاله سعی کردیم محتوایی مفید از ماموریت برند ارائه دهیم. همانطور که گفتیم ماموریت برند شامل اهداف کلی یک شرکت برای ارائه ارزش میباشد. بیانیه ماموریت برند یک عنصر الهام بخش در سازمان میباشد. همچنین در مراحل نوشتن یک بیانیه ماموریت برند نکتههایی از جمله شناخت و درک ارزش برند، مخاطبان هدف و بازار و شناخت مشکلات و نیازهای مخاطبان و غیره را توضیح دادیم. در انتها نیز تعدادی از ماموریت برند شرکتهای معروف خارجی و ایرانی را ذکر کردیم. امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد.
سپاس بینهایتـــ
بیزینس گلوریـــ
مقالات مرتبط
8 پاسخ
سلام وقت بخیر
مقاله خوبی بود
ای کاش ماموریت برند های ایرانی هم قرار میدادین
سلام ممنون
در آپدیت بعدی مقاله اضافه خواهند شد
سلام وقت بخیر
ماموریت برند همان اهداف برند محسوب میشود؟
سلام وقت شماهم بخیر
نمیتوان ماموریت برند را با اهداف یکی دانست
زیرا ماموریت برند حاکی از این است که شما رسالتتان چیست و قصد دارید در ارتباط با مشتری و شناساندن خود در بین افراد چه کاری را انجام دهید
در صورتی که همه این ها بخشی از اهداف شما است
یک سوالی برام ایجاد شد
چجوری میتونیم بیانیه ماموریت یک بیزینس رو به دیگران معرفی کنیم؟
سلام وقت بخیر
دقیقا خوب متوجه نشدم منظورتونو
اما اگر منظورتون این هست که به چه شیوه ای و چه زمانی باید بیانه ماموریت برند را در سازمان مطرح کنید باید بگم که بهتره اول به مدیران میانی و اجرایی خودتان جلسه ای برگذار کنید سپس افراد پایین دست
در جلسات مهم میتوانید به این موضوع اشاره کنید
اما اگر منظورتون این هست که چگونه به مخاطبان این موضوع را معرفی کنید باید بتوانید آن را در تبلیغات و نقاطی از دریچه های ارتباطی خود با آنان قرار دهید
سلام ممنون از مقاله مفیدتون، من یسوال داشتم هنگام نوشتن بیانیه چشم انداز باید چه سوالاتی از خودمون بپرسیم؟
سلام وقت بخیر
مهمترین سوالی که باید پرسیده شود این است که هدف اصلی به وجود آمدن کسب و کار چه چیزی بوده است؟