منو سایت بیزینس گلوری

تعریف جامع چشم انداز برند – چگونگی ایجاد یک چشم انداز قوی

چشم انداز برند

در زمینه برند و برندسازی، عناصر و ویژگی‌های گوناگونی وجود دارند که در مقاله “برند و برندسازی چیست” به بیان این موارد پرداخته‌ایم. چشم انداز برند نیز یکی از این عناصر است. نخستین گام در درک این مفهوم، درک معنای لغوی چشم انداز است؛ به عبارت دیگر، چشم انداز نگاه به آینده و تصویر آن در ذهن شماست. در ادامه، اهمیت و فرآیند ایجاد یک چشم انداز برند برجسته را بررسی کرده و تفاوت این مفهوم با سایر جنبه‌های برندسازی را مورد بحث قرار دادیم. خوشحال می‌شویم که تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

تعریف چشم انداز برند

چشم انداز برند، تصویر زنده و قابل لمسی از آینده آن برند است. این تصویر در سطوح مختلف سازمان فراگیر است و همه اعضا به آن اعتقاد دارند. به عبارت دیگر، چشم انداز یک بسته از رویاها و آرزوهاست که یک برند به دنبال آن است. چشم انداز در واقع، اهداف سازمان را مشخص می‌کند و به عنوان یک راهنما و جهت‌دهنده در مسیر دستیابی به این اهداف عمل می‌کند.

ارسطو می‌گوید: “یک روح هرگز بدون تصویر فکر نمی‌کند.” این تصویر در واقع چشم انداز است. باید بدانیم هیچ سازمانی بدون چشم انداز به شکل اثرگذار عمل نمی‌کند.

سفر انسان به کره ماه در اواخر دهه ۱۹۶۰ نمونه‌ای از چشم انداز بود؛ چشم اندازی که همه افراد قادر به تصویرسازی زیبا و واضح آن بودند.

چشم انداز برند ارتباط زیادی با فلسفه وجودی برند دارد و از آن سرچشمه می‌گیرد. هیچ مدیری نمی‌تواند چشم انداز را به کارکنان تحمیل کند؛ زیرا فلسفه وجودی اصلی از آن چشم انداز سرچشمه می‌گیرد و همه کارکنان باید به تسلط بر این فلسفه و ارزش‌های برند برسند. چشم انداز صحیح، منجر به تعهد و اعتماد در میان منابع انسانی سازمان می‌شود، نه فقط اطاعت و احتیاط.

تقویت افراد سازمان بر چهارچوب چشم انداز ، امری ضروری و سازنده است.
آیا تنها افراد سازمان تحت تأثیر چشم انداز قرار می‌گیرند؟ خیر.

چشم انداز فواید بسیاری دارد. با داشتن چشم انداز خوب، علاوه بر تأثیر گذاری بر اعضای سازمان، می‌توانید بر مشتریانتان نیز تأثیر بگذارید. در ادامه به بررسی مزایا و اهمیت این عنصر می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره کسب و کار از بیزینس گلوری با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

09909992403

چرا داشتن یک چشم انداز برند مهم میباشد؟

چشم انداز برند شما سنگ بنای استراتژی برند و نحوه تعامل شما با مشتریان است. پیدا کردن شرکت‌هایی که از موقعیت خود در بازار راضی باشند کار سختی است. بنابراین بسیاری از صاحبان کسب‌ و کار تلاش می‌کنند تا کاری بزرگ‌تر انجام دهند یا برای پیشرفت بیشتر تلاش کنند و داشتن چشم اندازهای واضح برند در این مسیر نقش کمک کننده‌ای ایفا می‌‎کند که می‌توانید امیدواری بیشتری در رسیدن به دستاوردها و نتایج مثبت داشته باشید.

تعریف این امر به مردم کمک می‌کند تا داستان برند خود را بهتر در ذهن مشتریان‌تان حک کنید. در مورد روایت برند شما کمک می‌کند و آنها را تشویق می‌کند تا رویاها و اهداف شما را به عنوان یک تجارت خریداری کنند.

چشم انداز برند تصویری از اینکه کسب و کار شما در آینده چگونه خواهد بود را ارائه می‌دهد. می‌توانید با ارائه چشم انداز به کارکنان خود انگیزه دهیده که در آینده اتفاقات خوبی می‌افتد. در این صورت آن ها به شکل هدفمندتری کار می‌کنند و برای سازمان بهره‌وری بالایی به دنبال خواهند داشت. زمانی که همه افراد سازمان با یک هدف کار می‌کنند و در اقدامات بسیاری همبستگی دارند، فرهنگ سازمانی شکل می‌گیرد.

تفاوت چشم انداز برند با هویت برند

چشم انداز برند مربوط به آینده شرکت شما می‌باشد، در حالی که هویت برند عناصر قابل مشاهده برند شما را نشان می‌دهد که موجب تمایز برند شما با رقبا می‌شود. هویت برند همان شخصیتی است که شما به برند خود می‌دهید. این شخصیت متشکل است از عوامل بصری و غیربصری ( کلامی ). این عوامل می‌توانند شامل نام، لوگو، شکل، رنگ، صدا، شعار، محصولات و خدمات و تجربه مشتری باشند. لوگویی که برای برند خودتان انتخاب می‌کنید در واقع اقدامی است برای شکل دادن شخصیت برندتان. هویت برند همان شخصیت برند شما را نشان می‌دهد.

تفاوت چشم انداز برند با ماموریت برند

ماموریت برند بر زمان حال متمرکز است، در حالی که چشم انداز برند همانطور که گفتیم بر آینده متمرکز است. وقتی در مورد اینکه برند شما در 5 سال آینده چگونه خواهد بود و چگونه برای نسل‌های آینده مرتبط خواهد بود صحبت می‌کنید، این نشان می‌دهد که چگونه برند خود را تصور می‌کنید. آنچه می‌خواهید برندتان به آن دست یابد، چشم انداز برند است. ماموریت برند در مورد آنچه برندتان انجام می‌دهد و اینکه چگونه شرکت این تلاش‌ها را بر اساس باورها و ارزش‌های اصلی کسب و کار حفظ می‌کند، است. این باورها و ارزش‌های اصلی باید منعکس کننده باورهایتان باشد و هدف برند را دائماً به همه افراد حاضر در سازمان یادآوری کند. ماحصل این یادآوری و آگاهی دائم باید به حل مشکل مصرف کننده بیانجامد. 

چشم انداز برند

چشم انداز برند چه ویژگی هایی دارد؟

چشم انداز برند یک عنصر کلیدی در برند سازی است، برای اینکه این عنصر کلیدی را به شکلی صحیح اجرا کنید، بهتر است در ابتدا بدانید که یک چشم انداز صحیح چه ویژگی‌هایی خواهد داشت؟ در این بخش 5 مورد از ویژگی‌‎های چشم انداز برند را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • چشم انداز برند شما باید الهام بخش باشد. باید ایجاد انگیزه و اشتیاق در کارکنان کند و امید به نتایج مثبت در آینده دهد. هر چقدر میزان الهام بخشی چشم انداز بیشتر باشد، بهره وری کارکنان هم بالاتر میرود.
  • چشم انداز برند باید بیانگر افق‌های دور باشد، نه خواسته‌ها و هدف‌های کوتاه مدت.
  • چشم انداز باید یکتا و متمایز باشد. یعنی منحصر به سازمان باشد و کپی و تکراری نباشد. اگر چشم انداز برند شما مشابه دیگر شرکت‌ها باشد، ارزش‌های شما تحت شعاع قرار می‌گیرند.
  • پویایی یکی دیگر از ویژگی‌هایی چشم انداز برند است. یک چشم انداز باید به گونه‌ای تدوین شود که به سازمان اجازه ندهد در حالت درجا زدن و سکون باشد. باید به سمت موفقیت همیشه در حرکت باشد.
  • چشم انداز باید به نحوی انتخاب شود که تمامی افراد سازمان آن را درک کرده و به آن متعهد باشند. چشم انداز برند نقش عدیده‌ای در جذب و ماندگاری کارمندان دارد.

چشم انداز برند یک عنصر کلیدی در برند سازی می‌باشد، برای اینکه این عنصر کلیدی را به شکلی صحیح اجرا کنید، نیازمند این هستید که در ابتدا بدانید که یک چشم انداز صحیح چه ویژگی‌هایی خواهد داشت؟ در این بخش 5 مورد از ویژگی‌های چشم انداز برند را به شما معرفی خواهیم کرد.

برای دریافت مشاوره کسب و کار از بیزینس گلوری با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

09909992403

ایجاد چشم انداز برند

سه نکته برای ایجاد یک چشم انداز برند عالی

در اینجا نکته‌هایی وجود دارد تا زمانی که یک چشم انداز برند شکل می‌دهید کاملاً بر آن واقف باشید.

  1. چرا شرکت شما وجود دارد؟
    در ابتدا باید چرایی وجود شرکت خودتان را درک کنید و سپس به توسعه چشم انداز برند بپردازید. یعنی شما باید بدانید که در آینده قصد دارید شرکت را به کجا برسانید. فلسفه کسب و کار شما به شما دیدگاه خاصی می‌دهد که هیچ عنصری این قابلیت را ندارد. در بخش قبلی گفتیم یکی از ویژگی‌های مهم در چشم انداز برند متفاوت بودن است. چرایی شرکت و فلسفه کسب و کار دلیل اصلی ایجاد تمایز در چشم انداز است. چون هر شرکت یک فلسفه منحصر به خود را دارد.
  2. امیدها و آرزوهای خود را شناسایی کنید
    امیدها، رویاها و آرزوهای شما برای برندتان چیست؟ اینکه در سازمان خود امیدوار به چه چیزی در آینده هستید، خیلی مهم است.
    سوالات زیر باید در زمان شناسایی امیدها و آرزوهای برند مورد توجه قرار گیرند.
    چه نوع تغییر یا تأثیری را می‌خواهید در جهان ایجاد کنید یا داشته باشید؟
    چرا نسبت به شرکت و برند خود احساس اشتیاق دارید؟
    چه چیزی باعث می شود که شما بخواهید صبح از خواب بیدار شوید و کاری را که انجام می‌دهید انجام دهید؟
    محصولات یا خدمات شما چه مزایایی به مشتریان و احتمالاً حتی کارمندان شما می‌دهد؟
  3. سادگی را فراموش نکنید.
    چشم انداز شما باید به راحتی قابل شناسایی، آسان برای درک، و کوتاه، شیرین و دقیق باشد. به این دلیل که مردم بتوانند آن را به خاطر بسپارند. احتمالاً شنیده‌اید که می‌‌گویند کمتر، بیشتر است. این جمله در مورد چشم انداز برند شما هم صادق است، زیرا شانس درک و شناخته شدن نام تجاری شما را بالا می‌برد.

این 3 مورد از مهمترین نکته‌هایی بودند که برای تدوین چشم انداز برند نیاز دارید. حالا که با ویژگی‌های چشم انداز برند و نیز با نکته‌های اجرایی آن آشنا شدید، بهتر است چند نمونه چشم انداز از برندهای مطرح جهان را بررسی کنید.

نمونه هایی از چشم انداز برندهای معروف جهانی

دیزنی: خوشحال‌کردن مردم

گوگل: ایجاد دسترسی به اطلاعات جهان با یک کلیک.

آمازون: مشتری‌محورترین شرکت روی زمین که مشتریان می‌توانند هر چیزی را که بخواهند آنلاین بخرند در آن پیدا و کشف می‌کنند.

تسلا: ایجاد جذاب‌ترین و قانع‌ کننده‌ترین شرکت خودروسازی قرن بیست و یکم از طریق سوق دادن تحول جهانی به سمت خودروهای برقی.

تد: ما با تمام وجود به قدرت ایده‌ها برای تغییر نگرش‌ها، شیوه‌های زندگی‌، و در نهایت، جهان باور داریم.

فراری: فراری، محصول عالی ایتالیایی که آرزوهای جهان را محقق می‌کند.

سامسونگ: الهام بخشیدن به جهان. خلق آینده.

ختم کلام...

دریافتیم که چشم انداز برند عنصری مهم می‌باشد که تاثیرات عمده‌ای بر روی کارکنان یک سازمان یا شرکت می‌گذارد. اگر چشم انداز خوبی داشته باشید می‌توانید کارکنان با انگیزه‌تر و با اشتیاق‌تر داشته باشید. همچنین دیگر در جذب و نگهداری نیروی کار دغدغه‌ای نخواهید داشت. یک چشم انداز برند صحیح ویژگی‌هایی دارد از قبیل، الهام بخشی، بیانگر افق‌های دور، تفاوت، پویایی، قابل درک برای کارکنان. همچنین گفتیم که 3 مورد وجود دارد که برای تعیین چشم انداز حتما باید آنها را در نظر بگیرید. (چرایی شرکت را مشخص کنید، آرزوها و رویاها را شناسایی کنید و در نهایت از سادگی غافل نشوید.)

سپاس بی‌نهایتـــ
بیزینس گلوریـــ

 

برای دریافت مشاوره کسب و کار از بیزینس گلوری با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

09909992403

سوالات متداول

چشم انداز برند به عنوان یک راهنما و جهت‌دهنده برای آینده، تعهد و اعتماد افراد سازمان را افزایش می‌دهد و به عنوان ابزاری برای موفقیت در بازار عمل می‌کند.

شناخت دلیل وجود شرکت (چرایی) اساسی است؛ زیرا این عامل به شما کمک می‌کند تا تمایز خود را با رقبا ایجاد کرده و فلسفه منحصر به فرد کسب و کار خود را تعریف کنید.

امیدها و آرزوها نقش اساسی در الهام بخشی، اشتیاق کارکنان، و ایجاد تعهد در سازمان بازی می‌کنند و به عنوان هدف‌هایی مشخص برای آینده، چشم انداز را قوی‌تر می‌کنند.

بله، زیرا سادگی در چشم انداز باعث افزایش قابلیت شناخت برند و به خاطرسپاری آسان تر آن توسط مخاطبان می‌شود.

چشم انداز برندی که الهام‌بخش و قابل فهم است، نه تنها کارکنان را به سمت اهداف برند هدایت می‌کند، بلکه مشتریان را نیز جذب می‌کند. این الهام و ارتباط فهم‌پذیر با مخاطبان، اعتبار برند را بالا می‌برد و به موفقیت کسب و کار کمک می‌کند.

25 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *