منو سایت بیزینس گلوری

بازاریابی تلفنی چیست؟ – روش های درست بازاریابی تلفنی کدام اند؟

بازاریابی تلفنی

بازاریابی روش های مختلفی دارد که امروزه بازاریابان بسته به شرایط موجود از این روش ها استفاده می‌کنند. یکی از انواع بازاریابی که در این مقاله به آن می‌پردازیم، بازاریابی تلفنی می‌باشد. بازاریابان در این روش از طریق برقراری تماس تلفنی با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنند. در ادامه قصد داریم مفصل راجع به این نوع از بازاریابی حرف بزنیم. اهمیت، مزایا و معایب، روش های درست بازاریابی تلفنی، اشتباهات رایج در بازاریابی تلفنی و انواع بازاریابی تلفنی از سرفصل های این مقاله می‌باشند. 

بازاریابی تلفنی چیست؟

بازاریابی تلفنی یکی از روش‌های تبلیغاتی در حوزه بازاریابی است که در آن از تماس تلفنی برای برقراری ارتباط با مشتریان یا سرنخ هایی که به محصول یا خدمات ارائه شده علاقه‌مند هستند یا به هر نحوی به آنها نیاز دارند، استفاده می‌شود. در بازاریابی تلفنی، فروشندگان و بازاریابان با استفاده از لیستی از شماره‌ها، با مشتریان تماس می‌گیرند و سعی می‌کنند آن‌ها را با محصولات و خدمات خود آشنا کنند و در نهایت آنان را به خرید ترغیب کنند. اگر در بازاریابی تلفنی از روش های درست و متناسب با مخاطب، استفاده شود، می‌تواند بازدهی بالایی داشته باشد و به رشد فروش و افزایش درآمد شرکت کمک کند. در کنار این موارد مزایای دیگری هم دارد که در ادامه معرفی می‌کنیم.

اهمیت بازاریابی تلفنی

4 مورد از اهمیت های بازاریابی تلفنی را برای شما در این بخش آوردیم:

  1. ارتباط مستقیم با مخاطب
    با استفاده از تماس تلفنی می‌توانید ارتباط مستقیمی با مشتریان برقرار کنید و  به صورت شخصی و خصوصی با آن‌ها صحبت کنید.
  2. افزایش فروش
    در بازاریابی تلفنی، شما به مشتریان پیشنهاد خرید محصولات و خدمات خود را می‌دهید و در نتیجه فروش خود را ارتقا می‌بخشید.
  3. کاهش هزینه
    بازاریابی تلفنی در مقایسه با روش‌های دیگر بازاریابی مانند تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و بنری، هزینه کمتری دارد.
  4. افزایش اطمینان مشتری
    با برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان، می‌توانید اطمینان بیشتری به آن ها دهید که محصولات و خدمات شما برای آن‌ها مناسب هستند و در نتیجه با این کار اعتماد و رضایت آن‌ها را افزایش دهید.
    با ذکر این مزایای به این نتیجه می‌رسیم که بازاریابی تلفنی یک روش موثر برای ارتباط با مشتریان و افزایش فروش است که اهمیت بسیاری دارد.

معایب بازاریابی تلفنی

این روش دارای معایب زیر است:

  • نارضایتی مشتریان
    مشتریان ممکن است به دلیل اینکه احساس می‌کنند این روش تبلیغاتی برایشان آزاردهنده و ناخواسته است، ممکن است نسبت به آن نارضایتی نشان دهند.
  • محدودیت‌های قانونی
    در برخی کشورها، بازاریابی تلفنی محدودیت‌های قانونی دارد. به عنوان مثال، در برخی کشورها، برای این که یک شرکت بتواند با مشتریان تماس گرفته، نیاز به اجازه قبلی از مشتری دارد.
  • کاهش اعتبار
    با توجه به تعداد زیادی از تماس‌های تبلیغاتی و ناخواسته، این روش باعث کاهش اعتبار برای شرکت‌ها می‌شود.

برای دریافت مشاوره کسب و کار از بیزینس گلوری با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

09909992403

روش های درست بازاریابی تلفنی

برای اینکه بازاریابی تلفنی را به صورت درست و موفقیت‌آمیز انجام دهید، بهتر است به چند نکته توجه کنید:

  1. مشخص کردن هدف
    ابتدا باید اهداف خود را مشخص کنید. آیا می‌خواهید فروش افزایش یابد؟ آیا می‌خواهید برند خود را معرفی کنید؟ یا می‌خواهید افراد را به کسب و کار خود جذب کنید؟ با مشخص کردن هدف می‌توانید نقشه راه بهتری برای خودتان ترسیم کنید.
  2. تحقیقات بازاریابی
    قبل از شروع به تماس با مخاطبین، بهتر است بازار هدف خود را مطالعه کنید. بدون هیچ شناختی از مخاطبین، نمی‌توانید تماس‌های خود را بهینه‌تر و واکنش‌پذیر کنید.
  3. انتخاب مناسب فروشندگان
    تیم فروش شما باید متخصص و با تجربه باشد تا بتواند به درستی با مشتریان برخورد کند. خیلی از شرکت ها به دلیل عدم ماهر بودن فروشندگان در برقراری ارتباط درست با مشتریان، نرخ ریزش مشتری بسیار بالایی دارند. مهارت هایی از قبیل فن بیان، مذاکره، معامله و غیره باید در فروشندگان تقویت شده باشد.
  4. استفاده از ابزارهای مناسب
    استفاده از ابزارهایی مانند سامانه مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و نرم‌افزارهای تماس‌گیری کار تماس‌گیرندگان را راحت‌تر می‌کند و زمان بیشتری می‌توانید ذخیره کنید.
  5. رعایت اصول اخلاقی
    در حین تماس با مشتریان، از استفاده از تکنیک‌های فریب‌دهی و خطرناک خودداری کنید و به اصول اخلاقی و حرفه‌ایتان پایبند باشید. زیرا مشتریان نسبت به این موارد بسیار حساس هستند. اگر مشتریان حس کنند شما در حال فریب دادنشان هستید دیگر با شما همکاری نخواهند کرد.
  6. طراحی محتوای مکالمه
    قبل از شروع به تماس با مخاطبین نیاز است برنامه ریزی کنید که چه چیزی باید بگویید تا در زمان کم برای مشتریان جذاب باشد.
  7. تنظیم زمان تماس
    به زمان تماس گرفتن با مشتریان باید دقت کنید. برای مثال، تماس گرفتن با مشتریان در ساعت‌های اداری، بهترین زمان برای تماس است. زیرا ممکن است افراد بعد از ساعت کاری قصد استراحت داشته باشند و به تماس های ناشناس پاسخ ندهند.
  8. پیگیری بعد از تماس
    گاهی اوقات باید بعد از اتمام تماس با مخاطبین، باید پیگیری‌های لازم را انجام شود، شاید نیاز باشد، اطلاعات بیشتری را در اختیارشان قرار دهید.
  9. ارزیابی و بهبود عملکرد
    سعی کنید هر از چند گاهی عملکرد تیم فروش را ارزیابی کنید تا در صورت وجود نقص، آن را برطرف کنید و عملکرد فروشندگان را بهبود ببخشید.
  10. تنظیم بودجه
    همیشه باید قبل از انجام بازاریابی تلفنی بودجه مورد نیاز را در نظر بگیرید و با توجه به آن، بهینه‌سازی فعالیت‌های تیم فروش را انجام دهید.
    به طور کلی، بازاریابی تلفنی یکی از روش‌های مؤثر برای جذب مشتریان و افزایش فروش است. با رعایت اصول درست، می‌توانید به‌صورت موفقیت‌آمیز از این روش استفاده کنید و به کسب و کار خود کمک کنید تا موفقیت بیشتری کسب کند.

اشتباهات رایج در بازاریابی تلفنی چیست؟

در بازاریابی تلفنی برخی اشتباهات رایج وجود دارد که می‌تواند به عملکرد آن ضربه بزند و این روش موثر را کاملا بی اثر کند. برخی از این اشتباهات عبارتند از:

  1. عدم موفقیت در تعیین نیازهای مشتری
    همانطور که می‌دانید باید قبل از تماس گرفتن نیاز مشتری را شناسایی کنید. این اشتباه باعث می‌شود که بسیاری از تماس‌های تلفنی بی‌اثر باشند، زیرا در آن هیچ توجهی به نیازهای واقعی مشتریان نمی‌شود. در این صورت مشتریان نسبت به توانایی کسب و کار شما دل‌سرد می‌شوند.
  2. عدم رعایت مقررات حریم خصوصی
    برخی شرکت ها بیش از حد با مشتریان تماس برقرار می‌کنند. تماس‌های تلفنی بیش از حدی که به مشتریان تحمیل می‌شود، می‌تواند مشتریان را اذیت کند و به اعتبار برند ضربه بزرگی وارد کند. زیرا مشتریان ناراضی به هر دری می‌زنند تا اطرافیانشان سمت آن شرکت نروند. به همین دلیل لازم است که شرکت‌ها در این زمینه از اصول حریم خصوصی پیروی کنند.
  3. نادیده گرفتن دیدگاه‌های مشتری
    سعی کنید همیشه دیدگاه های مشتریان را مهم بشمارید. یکی از خطاهایی که فروشندگان در بازاریابی تلفنی مرتکب می‌شوند، نادیده گرفتن دیدگاه‌های مشتریان است.
  4. تماس در ساعات نامناسب
    تماس با مشتریان در ساعاتی که آن‌ها احتمالاً مشغول کار و فعالیت های ضروری هستند، مانند ساعت‌های غذایی و استراحت می‌تواند آن ها را نسبت به شما بی‌اعتماد کند.
  5. حاشیه روی
    تماس‌گیرندگان باید مطمئن باشند که سوالاتی بپرسند که به موضوع اصلی مرتبط هستند و نباید به سوالاتی که مرتبط نیستند مانند موضوعات سیاسی و دینی بپردازند. خیلی از افراد هم نسبت به سوالات شخصی گارد دارند و چنین سوالاتی را مزاحمت قلم‌داد می‌کنند.
  6. عدم توجه به زمان مکالمه
    خیلی از فروشندگان هیچ توجهی به زمان مکالمه نمی‌کنند و آنقدر مکالمه را طولانی می‌کنند که برای مخاطبان حوصله سر بر می‌شود.
  7. عدم اطلاعات کافی در مورد محصولات
    سعی کنید فروشندگانی را برای بازاریابی تلفنی در نظر بگیرید که اطلاعات کافی و درست از محصولات داشته باشند. تماس‌گیرندگان باید از محصولات و خدمات خود به خوبی آگاهی داشته باشند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن از آن‌ها تبلیغ کنند.

انواع بازاریابی تلفنی

برخی انواع بازاریابی تلفنی عبارتنداز:

  • تماس خروجی
    در این روش از بازاریابی تلفنی، بازاریابان با مشتریان تماس می‌گیرند و به آن‌ها محصولات و خدمات خود را معرفی می‌کنند و تلاش می‌کنند تا آن ها را نسبت به خرید ترغیب کنند.
  • تماس ورودی
    در این روش، بر خلاف روش قبلی مشتریان تماس می‌گیرند و اطلاعات مورد نظرشان را دریافت می‌کنند.
  • پشتیبانی مشتری
    مشتریان به هر حال ممکن است سوالاتی در مورد نحوه استفاده از محصول یا خدمات داشته باشند یا حتی مشکلات فنی برایشان پیش آمده باشد که بازاریابان تلفنی تلاش می‌کنند با برقراری تماس به مشتریان کمک می‌کنند تا به مشکلات آن ها رسیدگی شود.
  • تماس سرد
    تماس سرد یعنی برقرار ارتباط با افرادی که شما را نمی‌شناسند و هیچگونه آگاهی از محصولات و کسب و کار شما ندارند. بنابراین فروشنده و مشتری در این تماس، برای اولین بار است که با هم ارتباط برقرار می‌کنند.
  • تماس گرم
    تماس گرم یکی از روش های بازاریابی تلفنی به حساب می‌آید که در آن فروشندگان با اطلاع و شناخت قبلی از مشتریان بالقوه تماسشان را برقرار می‌کنند.
  • تماس چندگانه
    در این نوع بازاریابی تلفنی، بازاریابان به چند شماره تلفن همزمان تماس می‌گیرند و به صورت همزمان با چند مشتری صحبت می‌کنند.
  • تماس تعاملی
    در این نوع بازاریابی تلفنی، بازاریابان با مشتریان تعامل می‌کنند و در مورد محصولات یا خدمات صحبت می‌کنند و به سوالات آن‌ها پاسخ می‌دهند.
  • تماس بین‌المللی
    در این نوع بازاریابی تلفنی، تماس‌ها با مشتریان در کشورهای دیگر برقرار می‌شود و به زبان‌های مختلف انجام می‌شود.
  • تماس ترغیبی
    در تماس ترغیبی بازاریابان سعی می‌کنند تا مشتریان را برای خرید محصولات و خدمات ترغیب کنند و به آن‌ها تخفیف‌ها و پیشنهادهای ویژه ارائه می‌دهند.
  • تماس تبلیغاتی
    در این روش، بازاریابان با شماره‌های تلفنی تصادفی تماس حاصل می‌کنند و با ارائه تبلیغات و تبلیغات شرکت، مشتریان جدید جذب می‌کنند.
    موارد بیان شده از مهم‌ترین انواع بازاریابی تلفنی هستند که هر یک از آن‌ها بر طبق شرایط و نیاز مشتری استفاده می‌شوند.

ختم کلام...

گفتیم که بازاریابی تلفنی یعنی فروشندگان و بازاریابان لیستی از شماره مشتریان بالقوه را در اختیار دارند و با همه آنان تماس برقرار می‌کنند. در بازاریابی تلفنی فروشندگان می‌توانند ارتباط مستقیم با مشتری برقرار کنند، فروش را افزایش دهند، اطمینان مشتری را به دست بیاورند و همچنین هزینه های بازاریابی و فروش را کاهش دهند. برای انجام دادن بازاریابی تلفنی به روش درست باید ابتدا اهداف خودتان را مشخص کنید، تحقیقات بازاریابی انجام دهید، فروشندگان ماهر را انتخاب کنید، به اصول اخلاقی پایبند باشید و خیلی از مواردی که در بالا به آن ها اشاره کردیم. بسیاری از فروشندگان اشتباهاتی را از جمله نادیده گرفتن دیدگاه مشتریان، عدم شناخت نیاز مشتری، حاشیه روی و عدم توجه به زمان تماس و غیره انجام می‌دهند که این اشتباهات بازاریابی تلفنی آنان را بی اثر می‌کند. در انتهای مقاله هم به معرفی انواع بازاریابی تلفنی پرداختیم.

سپاس بی‌نهایتـــ
بیزینس گلوریـــ

برای دریافت مشاوره کسب و کار از بیزینس گلوری با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

09909992403

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *