بسیاری از کسب و کار ها به فکر این هستند که مشتریانشان حس خوبی از ارتباط با سازمانشان داشته باشند. این همان مفهوم تجربه مشتری است. تجربه مشتری خوب یکی از مزیتهای رقابتی در کسب و کارها به شمار می آید. بر این اساس باید برای خلق تجربه مشتری خوب تلاش کرد. در این مقاله قصد داریم تجربه مشتری و مدیریت تجربه مشتری را توضیح دهیم و شما را از اهمیت این موضوع با خبر کنیم. در ادامه هم میخواهیم استراتژی تجربه مشتری که ریشه در استراتژی کسب و کار هم دارد و نحوه ایجاد مسیر تعاملی مشتری را توضیح دهیم. تا پایان مقاله ما را همراهی کنید…
تجربه مشتری چیست؟
مفهوم تجربه مشتری به مجموعه ادراکات منطقی یا احساسی مشتری در طول تعامل با یک کسب و کار گفته میشود. میزان موفقیت شما در خلق تجربه مشتری مناسب و عالی، کیفیت کسب و کار شما را نشان میدهد و شما را امیدوار میکند که کسب و کار شما میتواند یک کسب و کار فعال و مفیدی باشد. بنابراین سنجش تجربه مشتری یکی از مهمترین اصولی است که برای ارائه تجربه مشتری خوب باید به آن توجه کرد.
تجربه مشتری از احساس مشتری نشأت میگیرد. اگر مشتری در طول تعامل با شما احساس خوبی داشته باشد، میتوان گفت که شما تجربه خوبی برای مشتری ایجاد کردید. برای اینکه یک تجربه مشتری لذتبخش ارائه کنید باید به یک سری نکات توجه کنید، اما قبل از آن باید بدانید که تجربه مشتری بر اساس شاخص تلاش مشتری، شاخص رضایت مشتری و شاخص خالص مروجان مورد ارزیابی قرار میگیرد. دانستن این شاخص ها و استفاده از آنها به شما کمک میکند تا همیشه بتوانید در زمان سریعتر و به شکلی آسان تر مشکلات و نقاط حساس را پیدا و حل کنید و همچنین تجربه مشتری را بهتر مدیریت کنید.
مدیریت تجربه مشتری چیست؟
تلاشی که یک برند در جهت ارائه الگوهایی خاص و واکنش به تعاملات مشتری به منظور برطرف کردن نیازهای مشتری میکند، مدیریت تجربه مشتری گفته میشود. این تلاش اهداف دیگری هم دارد، از جمله بالا بردن شاخص رضایت، وفاداری و طرفداری مشتریان.
به بیان موسسه تحقیقاتی Gartner مدیریت تجربه مشتری به فرایندی گفته میشود که برند را قادر میکند تا کلیه تعاملات انجام شده با مشتری رو مدیریت کند و با مشتریان ارتباط موثرتری برقرار کند.
برای دریافت مشاوره کسب و کار از بیزینس گلوری با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.
09909992403
مزایای مدیریت تجربه مشتری
تجربه مشتری امروزه در بین تمام برند های جهان حوزه ای شناخته شده و یک اصل اساسی در کسب و کار ها به شمار میآید. اگر شما هم این وارد این عرصه شوید میتوانید زوایای مختلف کسب و کارتان را بهبود ببخشید. مدیریت تجربه مشتری تا این حد مهم میباشد. در ادامه میخواهیم 3 مورد از مزایای اصلی تجربه مشتری را به شما معرفی کنیم.
کاهش نرخ از دست دادن مشتری: از آنجایی که جذب مشتری جدید هزینه های بیشتری نسبت به حفظ آن دارد باید سعی کنید نرخ ریزش مشتری کمتری داشته باشید و تلاش کنید تا مشتریانی که جذب شده اند را نگه دارید و حفظ کنید. با مدیریت خوب تجربه مشتری میتوانید این نرخ را کاهش دهید.
افزایش درآمد: پیرو مورد قبلی که گفتیم ریزش مشتری کاهش درآمد را در پی دارد، باید بگوییم که رقم زدن یک تجربه عالی برای مشتری او را تا مدت ها مشتری ثابت شما نگه میدارد و به همین صورت درآمد شما افزایش پیدا خواهد کرد.
ایجاد حس وفاداری در مشتری: هرچه کیفیت تجربه مشتری بالاتری داشته باشید، میزان وفاداری مشتریان شما بیشتر خواهد شد. سعی کنید تجربه مشتری ناب و منحصر به فرد ایجاد کنید. با این کار احتمال وفاداری مشتریان را افزایش میدهید. هرچه مشتریان راضی و وفادار بیشتری داشته باشید، میتوانید طرفداران بیشتری برای برند خودتان خلق خواهید کرد. طرفداران برند همیشه شما را به آشنایانشان و اطرافیانشان معرفی میکنند.
برای اینکه به این مهم دست یابید و تجربه مشتری خوبی برای مشتری خودتان خلق کنید باید با استراتژی منظم و دقیق پیش بروید. در ادامه بیشتر راجب استراتژی تجربه مشتری حرف میزنیم تا بهتر متوجه شوید.
استراتژی تجربه مشتری
ایجاد یک تجربه مشتری درخشان و ناب کار سادهای نیست و بدون یک استراتژی هدفمند هم قابل انجام نیست. منظور از استراتژی تجربه مشتری این است که باید تمام لحظات کلیدی تعامل مشتری با سازمان با هدف بهتر شدن مورد بررسی قرار گیرد. نکاتی را در ادامه به شما ارائه میدهیم که با در نظر گرفتن اینها میتوانید استراتژی تجربه مشتری مناسبی را خلق کنید.
- دسترسی و ارتباطات: ابتدا باید تمام کانال های ارتباطی مدل کسب و کار را بررسی کنید تا مطمئن شوید مشتریان از این کانالها با شما در ارتباط هستند یا خیر!
- خدمات رسانی آسان: خدمات رسانی شما باید به طور قابل توجهی آسان باشد و به شدت از مسیر پیچیده بپرهیزید، زیرا مشتریان خسته و گیج میشوند.
- شخصی سازی: اگر بتوانید بخشی از خدماتتان را بسته به نیازهای مشتریان شخصی سازی کنید، در واقع وفاداری او را نسبت به خودتان بیشتر خواهید کرد.
- انعطاف پذیری کانال های ارتباطی: کانالهای ارتباطی شما باید به گونهای عمل کند که بتواند لحظات کلیدی مشتری و تجربیات آن ها را ارزیابی کند.
- نقشه راه تجربه مشتری: یکی دیگر از کارهایی که میتوانید انجام دهید این است که مراحلی که مشتری با کسب و کار شما در تعامل است را به صورت بصری ترسیم کنید.
- درک شخصیت مشتری: یکی از کلیدیترین کارها در کسب و کار این است که مشتریان را به خوبی بشناسید. زیرا با هدف قرار دادن مشتریان نامناسب وقت خودتان را هدر میدهید. برای این که مشتریان را به درستی انتخاب کنید باید از بخش بندی و تقسیم بندی مشتریان و مسائل مربوط به بازار هدف مطلع باشید. همچنین مسیر تعامل مشتری را با در نظر گرفتن مسائل روانشناختی و جمعیتی ترسیم کنید و به اهمیت آنها دقت کنید.
- فروش سریع: یکی از علتهای خرید نکردن مشتریان کند بودن چرخه فروش میباشد. ممکن است برخی از مشتریان با اینکه در ابتدای چرخه فروش از خود تمایل نشان میدهند، اما در ادامه از خرید منصرف شوند. پس چرخه فروش را سریع تر پیش ببرید تا مشتریان کلافه نشوند.
- ارائه اطلاعات مناسب: باید سعی کنید تمام اطلاعاتی که در اختیار مشتری قرار میدهید از مناسب و کاربردی باشد. همچنین اطلاعات بیش از حد هم وارد مغز مشتریان نکنید. ممکن است با این کار دچار ابهام شوند. خیلی از فروشندگان فکر میکنند هرچه بیشتر اطلاعات در اختیار مشتریان قرار دهند، میتوانند خرید مشتری را قطعیتر کنند.
- معیار سنجش تقاضا: برای اینکه یک محصول جدید در بازار با موفقیت روبرو شود باید قبل از عرضه محصول تقاضا ایجاد کنید. ایجاد تقاضا برای محصول یکی از دشوارترین کارهایی است که یک کسب و کار باید انجام دهد. اگر به هنگام ترسیم نقشه راه یا مسیر تعاملی مشتری به شخصیت و رفتار های آنان توجه کنید میتوانید از نیازهای آنان هم با خبر شوید و در نهایت میتوانید محصول خودتان را در مقابل نیاز و تقاضای مشتریان عرضه کنید به طوری که این نیاز و تقاضا به محصول شما هماهنگی داشته باشد.
در این موارد کلمه مسیر تعاملی مشتری یا نقشه را مشتری به طور متعدد تکرار شد، بنابراین تصمیم گرفتیم که در ادامه به شما روشهایی را در جهت ایجاد نقشه راه تجربه مشتری معرفی کنیم.
مطالب پیشنهادی:
روش های صحیح ایجاد نقشه راه تجربه مشتری
در این بخش به 3 روش ایجاد نقشه راه تجربه مشتری خواهیم پرداخت که هر کدام تا حد زیادی مهم هستند و برایشان باید وقت بگذارید.
اهداف خودتان را مشخص کنید.
همیشه برای هر کاری ابتدا معین کردن هدفی قدرتمند اقدامی حیاتی محسوب میشود زیرا هیچ کاری بدون هدف انجام نمیشود. به این فکر کنید که با چه هدفی میخواهید در راستای بهبود تجربه مشتری، نقشه راه مشتری را طراحی کنید.
در این مرحله میتوانید با بررسی شخصیت خریداران به اطلاعات مفیدی دست پیدا کنید.
انجام درست تحقیقات
برای طراحی نقشه راه نیازمند دو نوع تحقیق هستید.
مطالعات شهودی: در این نوع تحقیق باید بر اساس تجربیاتی که مشتریان شما پس از استفاده از محصولتان داشتند اطلاعاتی جمع آوری کنید. میتوانید این کار را در شبکه های اجتماعی انجام دهید.
مطالعات تحقیقی: در این روش شما به تجزیه و تحلیل وبسایت خودتان میپردازید. اطلاعاتی که از نحوه تعامل و ارتباط مشتری با وبسایت شما به دست می آید بسیار میتواند مفید باشد.
شناسایی لحظات کلیدی
تمام لحظات کلیدی مسیر تعاملی مشتری یا مسیر ارتباطی مشتریان با برندتان را شناسایی کنید. سپس تمام این مسیر را به 3 قسمت خرید، حین خرید و پس از خرید تقسیم بندی کنید.
ختم کلام ...
در این مقاله به مفهوم تجربه مشتری اشاره کردیم. تجربه مشتری همان احساسات و ادراکاتی است که مشتری در حین ارتباط با شما و خرید از شما تجربه میکند. مفهوم مدیریت تجربه مشتری را هم اینگونه توضیح دادیم که مدیریت تجربه مشتری به تلاشی گفته میشود که یک برند برای رفع نیاز های مشتری با او تعامل میکند تا یک تجربه مشتری خوب را رقم بزند. همچنین استراتژي تجربه مشتری را هم شرح دادیم و نکاتی را ذکر کردیم که با آنها میتوانید استراتژی خوبی برای خلق تجربه مشتری انتخاب کنید.
سپاس بینهایتـــ
بیزینس گلوریـــ
برای دریافت مشاوره کسب و کار از بیزینس گلوری با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.
09909992403
سوالات متداول
تجربه مشتری به عنوان یک عنصر کلیدی در موفقیت هر کسب و کار محسوب میشود. نیاز به توجه به تجربه مشتری در موارد مختلفی مانند طراحی محصول و خدمات، بازاریابی، فرایند خرید و غیره وجود دارد.
میتوان از تحلیل ودرک نیاز مشتری، تسهیل فرایند خرید، استفاده از فناوری، آموزش کارکنان و بازخورد مستمر از سری راهکارهایی میباشد که میتوان از آن استفاده کرد.
تجربه مشتری یک موجودیت منحصر به فرد و بسیار پویاست که تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله توقعات فردی، فرهنگ سازمانی، فرآیندها، و ارتباطات قرار دارد. به همین دلیل، امکان تهیه دقیق و کاملی از تجربه مشتری از کارهای مشابه یا رقبا به میزان کامل امکانپذیر نیست. هر کسب و کار و هر برند ویژگیها و موقعیت منحصر به فردی دارد که تجربه مشتری را متفاوت میکند.