وقتی یک محصول و خدمت در جوامع مختلف به عنوان برند مطرح میشود، باید داستان برند خودشان را بنویسند. داستان برند آنقدر مهم است که حتی برخی از شرکتهای ایرانی یک بخشی با عنوان داستان برند در شرکت خود ایجاد کردند. انسانها ارتباط بسیار قوی با داستان ها برقرار میکنند و ذهن خود را با اتفاقات داستان همراه میکنند و از نتایج و منفعت های احتمالی استقبال میکنند. به همین علت با داستان سرایی میتوانید برند خودتان را با ذهن مخاطبان همسو کنید. داستان برند پس از فلسفه وجودی برند و وعده برند معنی پیدا میکند. در این مقاله میخواهیم داستان برند را شرح دهیم و از اهمیت این بخش در برندینگ شما را آگاه سازیم پس با ما همراه باشید.
داستان برند چیست؟
داستان برند روایتی است یکپارچه و منسجم از برند شما که شامل حقایق، احساسات، اتفاقات تاثیرگذار، موفقیت ها، شکست ها و سایر موارد میباشد. داستان برند ساخته میشود تا یک فرآیندی را به وجود بیاورد که این فرایند باید احساساتی را القا کند و زمانی که مخاطبان با داستان برند شما رو به رو میشوند، بتوانند تحت تاثیر شما قرار بگیرند.
چیزهایی که در برند و داستان برند شما تاثیرگذار هستند، عبارتند از محصول، قیمت، تاریخچه، کیفیت، بازاریابی، تجربه در فروشگاه، هدف، ارزش ها، موقعیت مکانی و – از همه مهمتر – آنچه دیگران در مورد شما میگویند.
داستان برند در واقع داستان مشتریان شماست. چون شما در کنار تجارت خودتان و کاسبی خودتان اهداف دیگری هم دارید.
کیفیت زندگی مشتریان
برطرف کردن مشکلات مشتریان
ذخیره کردن و حفظ کردن زمان آنها
همه این ها دلایلی هستند تا داستان برند شما در واقع داستانی از آن چیزی باشد که مشتریان شما تجربه میکنند. بند بعدی مقاله اهمیت داستان برند را مفصل بررسی میکنیم.
دلایل اهمیت داستان برند
هر عنصری که در برندینگ وجود دارد به نوعی ارزش و اهمیتی دارد. داستان برند هم عنصری مهم میباشد.
- اول اینکه داستان پردازی و قصهگویی یکی از روشهای شناخته شده ایجاد ارتباط در بین مردم هستند و سالها هم همین بوده است. یعنی زمانی که بشر هیچ رسانهای در اختیار نداشت، مردم با داستان گفتن ارتباط میساختند و پیام شان را به یک دیگر انتقال میدادند پس میتوان گفت از نکات مهم برندسازی است.
- مردم برای اینکه بخواهند تجربیاتشان را مطرح کنند نیازمند معرفی برند در قالب داستان برند هستند.
- داستانها برای مردم باور پذیرتر هستند، چون ذهن مردم بر پایه این است که داستان ها حتما اتفاق افتادهاند. زیرا داستان ها تصویریاند و هر داستانی که برای ما تعریف شود ما آن تصویر را در ذهن خود میبینیم. پس بنابراین در اینجا داستان تا حد زیادی باور پذیرتر میشود.
- شما میخواهید برند بسازید که خاطره ساخته شود و برای اینکه این خاطره را بسازید به داستان نیاز دارید.
- داستان برند شما را از ازدحام بازار دور میکند. میتوانید داستان برند را مرزی در نظر بگیرید که به دور کسب و کارتان میکشید و محوطه کاری خودتان را مشخص میکنید. با این کار به مخاطبان اجازه میدهید تا راحت تر شما را با دیگر برند ها تفکیک کنند و شما را انتخاب کنند.
چگونه داستان برند بنویسید؟
مراحلی که در ادامه میخوانید را باید سعی کنید به کار بگیرید. هر کدام از این مراحل به اندازه ای اهمیت دارند که اگر یکی را از قلم بیاندازید ممکن است نتوانید یک داستان برند ایده آل داشته باشد.
- تاریخچه شرکتتان را بررسی کنید.
اگر بدانید از کجا شروع کردید و از کجا به این جایگاه فعلی رسیدید، در نوشتن داستان برند به شما کمک میکند. البته این را باید بدانید که تاریخچه شما داستان برند شما نیست، تنها بخش کوچکی از آن است. - به اهدافی که در کسب و کار دارید فکر کنید.
داستان برند باید به گونهای نوشته شود که در راستای اهداف اصلی کسب و کار باشد. - قهرمان داستان را مشخص کنید.
مردم همیشه از قهرمانان خوششان میآید. بنابراین با ساختن شخصیت قهرمان در داستان خود میتوانید داستان خودتان را برای دیگران جذابتر کنید. - تعامل مستقیم با مشتریان داشته باشید.
این کار به منظور شناخت بهتر و بیشتر مشتریان کمک میکند.
مشتریان خود را به خوبی بشناسید و بدانید خواسته و نیاز آنان چیست. مشتریان وقتی داستانی را بشنوند و در آن داستان متوجه وعده ها و ارزش افزوده هایی شوند که با خواسته های آنان در تناسب است، قطعا میل به همکاری با آن برند در آنان فوران میکند. - خودتان را به جای مشتری بگذارید و جمله زیر را پر کنید.
“من به عنوان … به … نیاز دارم تا بتوانم … “ - میزان موفقیت مشتریان و شرکت را نیز در نظر بگیرید.
داستانهایی که شما حول شخصیت شرکت خود یا حول شخصیت مشتریان خود میسازید، شامل موفقیتهای آنان در استفاده از کالاها یا خدمات شما میشود یا موفقیت هایی که شرکت در طول سابقه تاریخی خود به آنها رسیده است. یعنی اینکه در نظر بگیرید شرکت از لحاظ شکل گیری کسب و کار، حقایق، شواهد و دلایلی که به هر حال شرکت را به اینجا رسانده، چه چیزی هستند. همین میتواند داستان برند شما باشد.
در اینجا 5 تا کلید را به شما معرفی میکنیم که اگر بتوانید با این 5 تا کلید شخصیت داستان خودتان بسازید و این شخصیت را در مقابل یک سری چالشها و مشکلات قرار بدهید و آنها را شکست دهید، یک داستان برند و شخصیت برند قدرتمندی خواهید داشت.
- چه نیازی وجود داشته که شما این برند (محصولات خدمات) رو به وجود آوردید.
- چه تلاشی برای رفع این نیاز ها و مشکلات شده است.
- راه حلی که یک شخص یا شرکت پیدا کرده تا بتواند از آن تلاش نتیجه بهتری را بدست بیاورد.
- نتیجه ای که در واقع از تلاش بدست آمده است.
- رازی که مجموعه یا شرکت به آن رسیده است.
این موارد را روی کاغذ آورده و ساعت ها در مورد آن ها فکر کنید.
به نوعی باید مدام در طول روز به دنبال این باشید تا ببینید چه اتفاق خوبی در شرکت افتاده است و این را به عنوان یک داستان برای خود در نظر بگیرید. میتوانید در داستان برند فلسفه وجودی یا وعده برند را تعریف کرده باشید و همچنین میتوانید در آن از موفقیتهای شرکت و برند خودتان بگویید.
داستان برند یکی از ارکان اصلی برند بود که در مقاله برند و برندسازی به آن اشاره کردیم. در این مقاله این موضوع را باز کرده و ابعاد مختلف آن را بررسی کردیم. از اهمیت بالای این رکن حرف زدیم. مهمترین دلیل اهمیت داستان برند این است که انسان ها با داستان خو میگیرند و ذهنشان را با آن همسو میکنند و تصاویری از آن را در ذهن خود خلق میکنند. به همین علت میزان تاثیرگذاری محتوای داستان به اوج خود میرسد. در بخش دیگری از مقاله، مراحل نوشتن داستان برند را به شما معرفی کردیم. با در نظر گرفتن تمامی نکات مطرح شده در این مقاله، میتوانید داستان برند خوبی بسازید.
سپاس بینهایت
بیزینس گلوری
داشتن داستان برای یک برند به معنای داشتن شناخت بیشتر در بین مخاطبان است. یعنی برند یک عنصر برای تقویت رابطه بین کسب و کار و مشتریان هستش به نوعی یک اهرم است چون افراد زیادی داستان دوست دارند برای همین جذب برندهایی میشوند که داستان سرایی خوبی داشته باشند.
داستان برند یک عنصر از برند میباشد که کمک میکند تا مخاطبان راحتتر آن برند را به خاطر بسپارند. داستان برند میتواند باعث ایجاد ارتباط عاطفی بین برند و مخاطبان آن شود و باعث افزایش اعتماد و وفاداری مشتریان نسبت به برند شود.
برای ایجاد یک داستان جذاب برای برند، باید از مشکلات و چالشهایی که برند با آنها مواجه شده است، و راهحلهایی که برای آنها پیدا کرده است، استفاده کرد. همچنین در داستان سرایی می توان مواردی مانند دلیل انتخاب اسم برند یا تم رنگی، لوگو، فونت و.. روایت کرد.