منو سایت بیزینس گلوری

مشتری یابی چیست و چگونه انجام می شود؟

مشتری یابی

مشتری یابی یکی از مهمترین جنبه‌های فروش می‌باشد. مرحله دست‌یابی به گروهی از افراد که نیازمند محصولات و خدمات شما هستند. به طور کلی شما دو راه برای افزایش فروش دارید.

  • فروش بیشتر به مشتریان موجود و فعلی
  • فروش به خریداران جدید یا از دست رفته 

این را بدانید که با گذشت زمان شما تعدادی از مشتریان خود را بنا بر دلایل مختلفی همچون ورشکستگی، جابجایی مکانی، مرگ و غیره از دست می‌دهید. به همین دلیل باید دائماً به فکر فعالیت‌های مورد نیاز برای مشتری یابی باشید تا بتوانید مشتریان جدیدی را جایگزین مشتریان از دست رفته کنید.

مشتری یابی یک کار بسیار دشوار در بحث فروش می‌باشد و اکثر فروشندگان اعتراف می‌کنند که دلشان نمیخواهد با افرادی که آشنایی ندارند تماس بگیرند. اگر این کار انجام نشود نتیجه چیزی جز شکست در فروش نمی‌شود. در ادامه دلایل اینکه فروشندگان از عمل مشتری‌یابی استقبال نمی‌کنند را می‌گوییم.

چرا فروشندگان علاقه ای به مشتری یابی ندارند؟

مشتری یابی

فعالیت مشتری یابی شما را ملزم می‌کند تا با افرادی که هیچگونه آشنایی با سازمان شما ندارند ارتباط برقرار کنید و آن ها را دعوت به خرید کنید. خب طبیعتاً این یک کاری سخت می‌باشد و در این بین دلایلی می‌تواند شما را از انجام این کار باز دارد.

  • فروشندگان با روش‌های صحیح مشتری یابی آشنایی ندارند و به همین علت اعتماد به نفس بالایی ندارند. در ادامه مقاله با روش اصولی مشتری یابی آشنا می‌شوید.
  • فروشندگان گاهاً از برقراری تماس‌های سرد هراس دارند.
  • طبق آماری که در این گزینه به شما خواهیم داد، فرایند مشتری یابی صبر و پشتکار زیادی نیاز دارد. طبق این آمار 80 درصد فروش در تماس بار پنجم رخ داده است. این بررسی نشان داده است که 48 درصد از فروشندگان تنها یک بار تماس برقرار کردند، 25 درصد دو بار تماس گرفته اند، 12 درصد نهایتا 3 مرتبه ولی تنها 10 درصد روزها و ماه‌ها و سال‌ها پیگیر بودند تا فروش انجام شود. این یعنی 80 درصد فروش از تنها 10 درصد فروشندگان انجام می‌شود.

 

همانطور که می‌دانید اگر با اصول مشتری یابی آشنا شوید تمام این مراحل برایتان آسان می‌شود. در ادامه به شما خواهیم گفت برای مشتری یابی چه کارهایی باید انجام دهید.

چگونه خریداران احتمالی را پیدا کنید؟

شرکت‌ها و سازمان‌ها اغلب از روش‌های مختلف مانند برنامه های تبلیغاتی فهرستی از خریداران احتمالی را تهیه می‌کنند و در اختیار فروشندگان قرار می‌دهند. این لیست‌ها اکثر مواقع کاربردی نیستند و به اشتباه جمع آوری می‌شوند و همین باعث می‌شود درصد شکست فروشندگان بالا برود. این را بدانید عمل مشتری یابی یا پیدا کردن مشتریان احتمالی مسئولیت فروشنده می‌باشد. در ادامه کارهایی که یک فروشنده می‌تواند انجام دهد تا به مشتریان و خریداران احتمالی برسد را خواهیم گفت.

  • شرکت در سمینارها و گرد همایی های مرتبط

می‌توانید در همایش‌های مرتبط با محصولاتتان شرکت کنید. هدف اصلی این نوع از گردهمایی ها شبکه سازی و ارتباط سازی گسترده می‌باشد.

  • رقبای خودتان را بررسی کنید

با بررسی اینکه رقبای شما در کجا تبلیغات می‌کنند یا چه کارهایی را انجام می‌دهند میتوانید سرنخ های خوبی به دست آورید. فرایند مشتری یابی یک فرایند تحلیلی می‌باشد، بنابراین تحلیل رقبا و اقدامات آن ها در مسیر مشتری یابی به شما کمک زیادی می‌کند.

  • استفاده از بخش حسابداری شرکت

از بخش حسابداری شرکت خود می‌توانید لیستی از مشتریان قبلی تهیه کنید تا با آنان تماس برقرار کنید. در این روش مشتریان حداقل از شما شناخت اولیه دارند. آن هایی که تجربه خوبی از خرید از شما دارند، که به احتمال زیادی دوباره این کار را تکرار می‌کنند، اما روی کسانی که تجربه خوبی از ارتباط با شما نداشته باشند طبیعتاً نمی‌توانید حساب کنید.

  • استفاده از آشنایانِ مشتریان فعلی

می‌توانید در برخی مواقع هنگام صحبت با مشتریان، از آن ها بخواهید که به شما دوستان و آشنایانشان را معرفی کنند که می‎‌توانند گزینه های خوبی برای خرید از شما باشند.

  • ارتباط با اتاق بازرگانی

اگر با اتاقهای بازرگانی و صنایع در ارتباط باشید میتوانید فهرست‌های خوبی از آن ها دریافت نمایید.

  • استفاده از سازمان های گردشگری

سیاحان زیادی وجود دارند که به جاهای مختلف سفر می‌کنند و شاید هم به شهر شما بیایند. می‌توانید به شرکت‌های گردشگری سر بزنید و چنین اطلاعاتی را از آن ها دریافت کنید. اصولاً افراد وقتی مسافرت می‌روند، راحت‌تر خرید می‌کنند.

  • اسپانسر شوید

اگر بتوانید به عنوان یک فروشنده پیشنهاد اسپانسر شدن شرکت را به مدیرتان بدهید، تبلیغی با بازدهی به نسبت خوبی را انجام می‌دهید.

  • سوال پرسیدن از اطرافیان

از اطرافیانتان غافل نشوید، می‌توانید از آن ها بخواهید اگر کسی به محصولات و خدماتتان نیازمند است، شما را به او معرفی کند.

 

در این بخش روش‌هایی را برای مشتری‌یابی و جستجو کردن مشتریان احتمالی به شما معرفی کردیم. در ادامه باید با طبقه بندی این مشتریان و خریداران احتمالی آشنا شوید.

طبقه بندی مشتریان احتمالی

پس از اینکه مشتریان و خریداران احتمالی را پیدا کردید، حالا باید به سراغ این بروید که آن‌ها را دسته بندی کنید. این دسته بندی باید به نسبت نیاز‌های آنان باشد. پس از این کار باید به سراغ این بروید که یک تک تک با آنان ارتباط برقرار سازید.

بسیاری از فروشندگان تماس گرفتن با افرادی که هیچگونه آشنایی با آنان ندارند را ناپسند برمی‌شمارند. اما شما سعی کنید مثل این فروشندگان نباشید، باید بدانید که برای موفق شدن در امر فروش و افزایش میزان فروش نیاز به این دارد که مشتری یابی را اصولی و اساسی و علمی یاد بگیرید.

 

 

مشتری یابی اینترنتی

مشتری یابی اینترنتی مجموعه‌ای از روش‌هایی است که با استفاده از ابزارهای دیجیتالی و اینترنت، به منظور جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی، انجام می‌شود. با استفاده از مشتری‌یابی اینترنتی، شرکت‌ها می‌توانند با کاهش هزینه‌ها و افزایش بازدهی، بهبود قابل توجهی در فروش و سودآوری خود داشته باشند. انواع مشتری یابی اینترنتی شامل:

یافتن مشتری از طریق بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یک استراتژی بازاریابی است که در آن محتوای ارزشمند و جذاب شما به عنوان ابزاری برای جذب و نگه‌داشتن مخاطبان و مشتریان استفاده می‌شود. این استراتژی شامل ایجاد، انتشار و به اشتراک گذاری محتوای مفید، آموزنده و جذاب برای جذب مخاطبان و افزایش تعامل با آن‌ها است. بازاریابی محتوا شامل انواع مختلفی از محتواها مانند مقالات، ویدئوها، پست‌های اجتماعی، پادکست‌ها، ایمیل‌ها و … است.

یافتن مشتری از طریق رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی می توانند یکی از بهترین راه های یافتن مشتری برای کسب و کار شما باشند. با استفاده از رسانه های اجتماعی می توانید به طور مستقیم با مخاطبان خود در ارتباط باشید و آن‌ها را به مشتری تبدیل کنید. برخی از روش های موثر شامل ایجاد محتوای جذاب و مفید، استفاده از تبلیغات در رسانه های اجتماعی، ارائه پاسخ به سوالات و نیازهای مخاطبان، و ارتباط برقرار کردن با مخاطبان خود از طریق پیام های شخصی و چت هستند. همچنین، استفاده از هشتگ ها و کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما می تواند به شما کمک کند تا در جستجوهای مرتبط با کسب و کار خود پیدا شوید.

 

یافتن مشتری از طریق برندسازی اینترنتی

برای شناخته شدن کسب و کارتان نیاز به برند و برندسازی دارید. برای یافتن مشتری از طریق برندسازی اینترنتی، می‌توانید از راه‌های مختلفی استفاده کنید از جمله استفاده از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و سایر پلتفرم‌های تبلیغاتی، بهینه‌سازی موتورهای جستجو، ایجاد روابط با مشتریان و … . وقتی که برند شما شناخته شود باعث حفظ مشتری‌های قبلی و پیدا کردن مشتر های جدید می شود.

یافتن مشتری از طریق بهینه سازی موتور جستجو یا سئو

سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو، سبب بهبود رتبه وب‌سایت در نتایج جستجوی موتورهای جستجو است. با استفاده از تکنیک‌های سئو، می‌توانید رتبه وب‌سایت خود را برای کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود بهبود دهید و در نتیجه به جستجوی کاربران پاسخ دهید. با این کار، احتمال بیشتری برای یافتن مشتریان جدید و جذب ترافیک وب‌سایت خود دارید.

نکته کلیدی

این که میگوییم افزایش میزان فروش نیازمند مشتری یابی است، به این معنا نیست که شما دائماً باید به فکر جذب مشتری باشید. حفظ مشتری بسیار مهم تر از جذب مشتری و مشتری یابی میباشد، اما بسیاری از مواقع شما به جذب مشتری نیاز دارید. همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم ممکن است در طول زمان افراد به دلایل مختلف از زمره مشتریان شما خارج شوند.

ختم کلام...

گفتیم که به منظور افزایش فروش تنها دو روش وجود دارد. مشتری یابی(پیدا کردن مشتری احتمالی) یا حفظ مشتری (فروش بیشتر به مشتریان فعلی). در این مقاله در مورد مشتری یابی حرف زدیم، مشتری یابی یعنی پیدا کردن خریداران و مشتریان احتمالی. ارتباط برقرار کردن با مشتریان جدید و تماس گرفتن با کسانی که هیچ آشنایی با شما ندارند بسیار کار سختی است و فروشندگان خیلی علاقه ای به این کار ندارند. زیرا احتمال اینکه در تماس با آن ها با جواب منفی مواجه شوند خیلی زیاد است. ولی این کار سخت راهکارهایی هم دارد که در این مقاله به آنها پرداختیم. 

 

سپاس بی‌نهایت
بیزینس گلوری

این روش‌ها شامل تحلیل داده‌های مشتری، بهینه‌سازی محتوا و تبلیغات، استفاده از شبکه‌های اجتماعی، بهبود تجربه کاربری و طراحی وب‌سایت و … می‌شود.

حفظ مشتریان قبلی می‌تواند به شما کمک کند تا هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات را کاهش دهید، زیرا مشتریان قبلی در مورد کیفیت محصولات و خدمات شما اطلاعات کافی دارند و احتمالاً به دیگران در مورد کسب و کار شما توصیه خواهند کرد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *