منو سایت بیزینس گلوری

هویت برند چیست؟ و چگونه یک هویت برند خوب بسازیم؟

هویت برند

امروزه رقابت در بین برندهای جهان بسیار سخت شده است و هر روز برندها در حال رشد میباشند. در شرایطی که تعدد رقبا بالا باشد، شما زمانی موفق میشوید که بتوانید برندتان را از بقیه متمایز کنید. به منظور ایجاد تمایز در برند، باید در عناصر برند تمایز ایجاد کنید. هر برند دارای چند عنصر یا ارکان اصلی میباشد، مانند ( هویت برند، وعده برند، چشم انداز برند، جایگاه برند و…). مطالبی که در این مقاله جمع آوری کرده ایم در مورد هویت برند میباشد. در این مقاله یاد میگیریم که هویت برند چیست و چه ابعادی دارد و اینکه چگونه میتوانید یک هویت برند مطلوب بسازید و خودتان را در بین رقبا پررنگ تر کنید. 

مفهوم هویت برند

بر طبق تعریفی که سایت خارجی هاب اسپات (HubSpot) داشته است، هویت برند از آنچه برند شما می گوید، ارزش های شما، نحوه ارتباط سازی برای محصول و آنچه می خواهید مردم هنگام تعامل با شرکت شما احساس کنند، تشکیل شده است. اساساً، هویت برند شما شخصیت کسب و وعده شما به مشتریانتان است.

تعریف دیگری هم از یکی از سایت های معتبر خارجی وجود دارد که میگوید، هویت برند کلکسیونی از تمام عناصری است که یک سازمان بکار میگیرد تا بتواند تصویر مناسبی از برند خود برای مخاطبان مجسم کند.

تعریفی که ما در سایت بیزینس گلوری ارائه میدهیم اینگونه است. هویت برند همان شخصیتی است که شما به برند خود میدهید. این شخصیت متشکل است از عوامل بصری و غیربصری ( کلامی ). این عوامل می‌توانند شامل نام، لوگو، شکل، رنگ، صدا، شعار، محصولات و خدمات و تجربه مشتری باشند. لوگویی که برای برند خودتان انتخاب میکنید در واقع اقدامی است برای شکل دادن شخصیت برندتان. هویت برند همان شخصیت برند شما را نشان میدهد.

هر برند یک هویت منحصر به خود را دارد. هویت به ویژگی های یک برند گفته میشود. ویژگی های شناختی، ادراکی، احساسی و تجربی.

باید بدانید که هویت برند با تصویر برند و برند سازی متفاوت است. در ادامه این تفاوت را توضیح خواهیم داد.

تفاوت هویت برند با تصویر برند

هویت برند با تصویر برند متفاوت است. این تفاوت در این است که هویت برند به مجموعه احساسات و شناخت هایی است که شما به مشتریان انتقال میدهید. تصویر برند به مجموعه شناخت هایی است که خود مشتری از یک برند به دست می آورد یا تجربه میکند.

هویت برند مانند لوگو، نام، رنگ، فونت و …
تصویر برند مانند نگرش ها، تجربیات استفاده از محصول و حس و حال منتقل شده توسط تبلیغات

در بخش قبلی مقاله گفتیم که هویت برند متشکل از عوامل بصری و غیر بصری است. در ادامه بیشتر در مورد عوامل بصری و غیر بصری صحبت خواهیم کرد و مزایا و اهمیت آن ها را نیز باهم بررسی میکنیم. 

عوامل بصری هویت برند

هویت بصری برند همانطور که از نامش پیداست مربوط به عناصری است که میتوانید آن ها را ببینید و به خاطر بسپارید. مانند نام تجاری، لوگو، رنگ‌ها، شکل‌ها، نمادها و …
این عناصر به مخاطبان کمک میکند تا برند ها را از یکدیگر تشخیص دهند و با آن ها ارتباط برقرار کنند. اگر برند شناخته شده ای شوید، کافی است تا افراد برای یک لحظه لوگوی شما را در یک تبلیغات ببینند. به سرعت به یاد شما می‌افتند و به برند شما فکر میکند. قدرت به خاطر سپردن تصویر بسیار بالاست.

این موضوع کاملاً درست است و براساس تحقیقات و مطالعات زیادی در حوزه بازاریابی و علوم شناختی تأیید شده است. برخی از این مطالعات عبارتند از:

  • بر اساس یک تحقیق توسط 3M Corporation، اطلاعات بصری توسط مغز تا 60،000 برابر سریعتر و بیشتر از اطلاعات کلامی پردازش می شود.
  • در یک تحقیق دیگر با مقایسه تأثیر نوشیدنی کولا با تغییر رنگ آن از قرمز به آبی، نشان داده شد که میزان مصرف نوشیدنی آبی از نوشیدنی قرمز بسیار کمتر است
  • یک مطالعه دیگر نشان داد که مشتریان 65% طرح های انیمیشنی و طرح‌های گرافیکی را بیشتر از طرح های متنی ترجیح میدهند و علاقه بیشتری به آن ها نشان میدهند.
  • در یک تحقیق دیگر اثبات شد که استفاده از تصویر برای انتقال اطلاعات 6 برابر تاثیر بیشتری به نسبت استفاده از کلام برای انتقال اطلاعات دارد.

در نهایت تحقیقات نشان میدهند که مغز انسان قدرت بیشتری برای پردازش اطلاعات بصری دارد و افراد اغلب تصاویر و عکس‌ها را در ذهن خود به خاطر می‌سپارند و از کلمات بیشتری به منظور بازیابی این اطلاعات استفاده می‌کنند. به همین علت در برندینگ و بازاریابی استفاده بیشتر از تصاویر از اهمیت بالایی برخوردار است.

در مقاله ای جداگانه با موضوع هویت بصری، سعی میکنیم تمامی عناصر را از قبیل رنگ، لوگو، نماد و… بررسی کنیم. در ادامه میخواهیم به سراغ عوامل غیر بصری برند برویم. 

عوامل غیر بصری برند

بخش غیربصری هویت برند شامل عواملی مانند شعار، صدا، تجربه مشتری و محصولات و خدمات است. شعار به عنوان یکی از عوامل غیربصری هویت برند، باید یک جمله ساده، واضح و خلاصه باشد و معمولاً به اهداف برند اشاره دارد. صدا نیز یکی دیگر از عوامل غیربصری هویت برند است که معمولاً برای تبلیغات و تبلیغات تلویزیونی و رادیویی بکار می‌رود. تجربه مشتری نیز شامل تمام روش‌هایی است که مشتری با برند شما در ارتباط است. محصولات و خدمات نیز بخش مهمی از هویت برند هستند، زیرا این عوامل باعث می‌شوند که مشتریان از کیفیت و خصوصیات محصولات و خدمات شما اطلاعات دقیقی کسب کنند.

عوامل غیر بصری برند حس بصری و بینایی از یک برند به وجود می آید. به عنوان مثال، موسیقی، صداها، بوها، لمس، طعم، حتی تجربیات درونی هستی مانند احساسات و ارزش‌ها نیز می‌تواند به عنوان عامل غیر بصری در شناخت برند تأثیرگذار باشد. عوامل کلامی هم در بخش غیر بصری قرار میگیرند. عوامل کلامی مانند لحن و ادبیات، نوع مکاتبات و نحوه بیان فروشندگان و غیره میباشند.

عوامل غیر بصری برند به وفاداری برند مشتریان نسبت به برند کمک میکند، به گونه ای که حساسیت و ارتباط با مخاطبان را ایجاد میکند. برای مثال، یک ملودی آرامش بخش یا صدای خاص یک خودرو می‌تواند ارتباط احساسی با مخاطبان ایجاد کند و موجب درک بهتر برند برای آنان شوند. همچنین رایحه خاص یک عطر می‌تواند باعث شناخت بیشتر و ترجیح دادن آن برند به سایر برندها شود.

در مجموع باید بدانید که ایجاد تجربه‌های غیر بصری جذاب و متمایز برای برند، تاثیر بسزایی در بازاریابی و شناسایی برند دارد. این یعنی عوامل غیر بصری هویت برند اهمیت بالایی دارند. در بخش بعدی به طور مفصل اهمیت هویت برند را به شما توضیح میدهیم. 

اهمیت هویت برند

داشتن هویت برند برای هر کسب و کار موفقی ضروری است. این شامل عناصر بصری و غیر بصری است که یک برند را تشکیل می دهند، از جمله نام، لوگو، شعار و پیام های تبلیغاتی و غیره. هویت برند برای هر برندی بسیار مهم است، زیرا موجب تمایز در میان دیگر رقبا و بازاریابان میشود. از آنجایی که هویت برند اهمیت بالایی دارد برند ها باید برای تشکیل هویت برند از شیوه های مختلفی استفاده کنند. این شیوه‌ها شامل انتخاب نام، طراحی لوگو، استفاده از رنگ‌ها، شکل‌ها و نمادها، انتخاب شعار، تعیین صدا، ارائه تجربه مشتری و تولید محصولات و خدمات با کیفیت است. اگر برند ها هویت برند خود را به درستی شکل دهند، میتوانند میان دیگران خود را متمایز کنند، فروش خود را افزایش دهند و مشتریان بیشتری جذب کنند.

همچنین، هویت برند باعث می‌شود که مشتریان به شما وفادار باشند و به دنبال محصولات شما بگردند. در نتیجه، برندهایی که به شکلی که باید، هویت برند خود را تشکیل می‌دهند، می‌توانند بهتر از رقبای خود در بازار فعالیت کنند و موفقیت بیشتری را برای خود بدست آورند.

امروزه در عصر دیجیتال به سر میبریم و بیشتر از هر زمان دیگری داشتن هویت برند برای یک کسب و کار حیاتی میباشد. با گسترش رسانه‌های اجتماعی و سایر کانال‌های دیجیتال، کسب‌وکارها باید بتوانند هویت برند قوی و ثابتی را در چندین نقطه تماس ایجاد کنند. هویت برند میتواند در خلق یک تجربه مشتری بی نقص کمک شایانی بکند. 

ایجاد هویت برند

ایجاد هویت برند خوب فرآیند پیچیده ای است که نیازمند در نظر گرفتن چندین عنصر میباشد که در ادامه شرح دادیم. برای ایجاد یک هویت برند به مراحل زیر توجه کنید:

  1. هویت برند خود را تعریف کنید: ابتدا هویت خودتان را تعریف کنید. تعیین کنید که چه ارزش ها و پیام های کلیدی را میخواهید انتقال دهید.
  2. چشم انداز برند خودتان را مشخص کنید: چشم انداز برند تصویری عینی و ملموس از آینده برند میباشد. تصویری که در تمام سازمان جریان دارد و همه به آن باور دارند. باید چشم انداز خودتان را مشخص کنید و این را به مخاطبان خودتان هم انتقال دهید. با انتقال چشم انداز برند میتوانید هویت غیر بصری برند خود را قابل درک تر کنید.
  3. درباره مخاطبان هدف خود تحقیق کنید: به منظور درک ترجیحات و رفتارها و نقاط دردناک مخاطبان خود، تحقیقات بازار را انجام دهید و رفتار مصرف کننده را بررسی کنید. اطلاعات به دست آمده از این تحقیقات به شما کمک میکند تا عناصر نام تجاری خود را طوری تنظیم کنید که با خواسته ها و علایق مخاطبان هدف شما یکسان باشد.
  4. هویت بصری خود را توسعه دهید: باید هویت بصری خود را به گونه ای ایجاد کنید که با پیام های برند شما هماهنگ باشد و برای مخاطبان هدف شما جذاب باشد. این اقدام شامل طراحی لوگو، انتخاب رنگ ها، تایپوگرافی و تصاویری است که نشان دهنده برند شما هستند.
  5. به طور مداوم هویت برند خود را ارزیابی و اصلاح کنید: سعی کنید به طور مداوم هویت برند خود را ارزیابی کرده و اگر لازم دانستید آن ها اصلاح کنید. یعنی پیام‌ها، عناصر بصری و کانال‌های ارتباطی را بروز کنید تا برندتان را مرتبط و همگام با اولویت‌های مخاطب هدفتان قرار دهید.

به طور خلاصه، ایجاد یک هویت برند خوب نیازمند بررسی دقیق چندین عنصر میباشد. با تعریف هویت برند خود، تحقیق در مورد مخاطب هدف، مشخص کردن چشم انداز برند، توسعه هویت بصری و ارزیابی و اصلاح مداوم آن، می توانید یک هویت برند قوی و به یاد ماندنی ایجاد کنید.

ختم کلام...

در مجموع، هویت برند به وضوح هویت و شخصیت یک برند را تشکیل می‌دهد. این هویت باعث می‌شود که برند در بین رقبا و بازاریابان دیگر متمایز شود و به راحتی از آن‌ها تفکیک شود. زمانی که یک برند از دیگران متمایز شود و قابل دسترسی باشد، طبیعتاً سهم بازار بیشتری را نصیب خود میکند. تشکیل هویت برند با انتخاب نام‌ها و مقدمات برند، موضوعات مورد نظر خود برای بازاریابی و تبلیغات را به خوبی بیان می‌کند و به مشتریان نشان می‌دهد که چه ارزش‌هایی برای آن‌ها ارائه می‌دهد. هویت برند همچنین به برندها کمک می‌کند تا بیشترین تأثیر را بر ذهن مشتریان خود بگذارند. زمانی که مشتریان یک برند را در مواقع نیاز به یاد می‌آورند، نشان دهنده این است که آن برند در ساخت و توسعه هویت بصری خود به خوبی عمل کند.

 

سپاس بی‌نهایتـــ
بیزینس گلوریـــ

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *