وعده برند یکی از مهمترین ارکان برند میباشد که صاحبین کسب و کار باید به آن توجه بسیاری داشته باشند. امروزه اگر بروید برندهای مطرح جهان را مطالعه و بررسی کنید، متوجه میشوید که همه آنها قول و وعدهای مشخص دارند و بر روی اثرگذاری آن تلاشهای بسیاری کردهاند. یکی از عوامل اثرگذاری وعده برند، اجرایی کردن چیزهایی است که به مخاطب خود وعده میدهید. در ادامه این مقاله به طور مفصل این موضوع را توضیح میدهیم.
وعده برند چیست؟
وعده برند، ارزش، منفعت و یا تجربهای است که مشتریان یک شرکت میتوانند انتظار داشته باشند هر بار که با آن شرکت تعامل میکنند، دریافت کنند. وعده برند در واقع آن چیزی است که هم نیاز مشتریان باشد، هم آنچه که شما میتوانید انجام دهید و هم چیزی که تا به حال در بازار تهیه و ارائه نشده است.
هرچه یک شرکت بیشتر بتواند به آن وعده عمل کند، ارزش برند در ذهن مشتریان و کارمندان قویتر میشود. بنابراین هر برند موظف است به منظور بقا و پیشرفت به وعده و قولی که به مشتریان میدهد، فکر کند.
چرا وعده برند اهمیت دارد؟
همانطور که بیان شده است، وعده برند در صورت عملی شدن موجب افزایش ارزش برند در ذهن مخاطبان میشود. این تنها دلیل اهمیت وعده برند نیست و دلایل بیشتری وجود دارند که در ادامه برای شما شرح میدهیم.
ایجاد اعتماد
اگر بتوانید وعدهای برای برند خود ارائه دهید و به آن عمل کنید، اعتماد مشتریان را به خود جلب میکنید. جلب اعتماد مشتری یکی از عوامل موفقیت کسب و کارها میباشد. زمانی که اعتماد مشتری را داشته باشید، او برای شما تبلیغ میکند و برای رشد و توسعه شما تلاش میکند.
حرفه ای بودن را نشان میدهد
برند حرفهای، برندی است که به تمامی عناصر مورد نیاز برای توسعه فکر کرده باشد.
به تیم انگیزه میدهد
یک وعده، هدف کسب و کار را در پی دارد و زمانی که این وعده مشخص باشد، باعث ایجاد نگرشها و رفتارهای جدید در بین تیمها میشود. در نهایت همه افراد تیم و سازمان انگیزه مضاعفی بدست میآورند.
مراحل ساختن وعده برند
از اهمیت وعده برند گفتیم، حال باید بدانیم که چه مراحلی را باید پشت سر بگذاریم تا به یک وعده برند خوب برسیم. 3 مرحله وجود دارد که قبل از اینکه وعده و قول برند خودتان را بیان کنید باید پشت سر بگذارید.
شناخت مشتریان
شما به منظور اینکه وعده برند خودتان را بسازید، در ابتدا باید کسانی که قرار است مشتری شما شوند را به خوبی بشناسید و درک کنید. باید مشتریان و مخاطبان هدف خودتان را مشخص کنید.
مشخص کردن لیستی از خواسته ها و نیاز های مشتریان
پس از اینکه مشخص کردید مشتریان شما چه کسانی هستند و شناخت کافی از آنها پیدا کردید، باید به سراغ بررسی نیازهای آنان بروید. نیازها و خواستههای آنان را لیست کنید.
بررسی ارزش پیشنهادی کسب و کار
سپس در گام سوم بررسی کنید که شما در کسب و کارتان چه ارزش پیشنهادی برای مشتریان در نظر خواهید گرفت. علاوه بر اینکه نیاز مشتریان را شناسایی کردید، کارهایی که خودتان میتوانید برای آنان انجام دهید را هم مشخص میکنید. بنابراین میتوانید اینها را در کنار هم تطبیق دهید.
حال که تمام موارد بالا را انجام دادهاید، وقت این است که وعده و قولی که توانایی اجرایی کردن آن را دارید را بیان کنید.
برای دریافت مشاوره کسب و کار از بیزینس گلوری با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.
09909992403
پایه و اساس یک وعده برند قدرتمند
یک وعده برند علاوه بر اینکه باید بتواند نیاز مشتری را به خوبی در برگیرد و همیشه به آنچه که میگوید، عمل کند، باید موارد دیگری را هم شامل شود تا به یک وعده برند قدرتمندی تبدیل شود.
وفای به عهد
قول برند شما باید توانایی قانع کردن مشتری را داشته باشد. مشتریان باید باور داشته باشند که برند شما قادر است به قول خود عمل کند. سعی کنید در نحوه بیان یا نوشتار وعده دچار خیال پردازی نشوید و واقعیت را ببینید تا بتوانید قولی دهید که به آن عمل کنید. بسیاری از کسب و کارها به دلیل اینکه نتوانستهاند به قول و وعده برند خودشان پایبند باشند، درصد رضایت مشتری پایینی دارند و در اثر این اتفاق مشتریان جدیدی هم به آنها اعتماد نمیکنند.
چیزی که به شما کمک میکند باور پذیری را افزایش دهید، اندازهگیری میباشد. سعی کنید به صورت ملموسی نشان دهید که خروجی و نتیجه همکاری با شما چه فوایدی خواهد داشت.
منحصر بفرد
یکی دیگر از عناصر موفقیت وعده برند این است که قولی ندهید که قبل از شما، شخص دیگری آن را بیان و به آن عمل کرده باشد. سعی کنید تمایز ایجاد کنید.
بیاد ماندنی
به دنبال طرح قولی باشید که جاودانه شود و همیشه در یاد مشتری باقی بماند. باید به گونهای وعده خود را عنوان کنید که وقتی مشتری با یک مشکلی مواجه شد، بلافاصله نام شما و قول شما را به یاد آورد.
معتبر بودن
وعده برند را باید بر اساس هدف کسب و کار بسازید. یعنی با توجه به چشم انداز برند، باید قول برند را پایهریزی کنید. به گونهای که بر ارزشهای کسب و کار پایبند باشد.
واضح بودن
وضوح در اینجا همان سادگی است. وعده برند باید به سادگی برای مشتری تفهیم شود. هر چقدر میزان سادگی وعده بیشتر باشد، قدرت نفوذ آن در ذهن مشتری بیشتر میشود.
ویژگیهایی که در بالا توضیح دادیم هر کدام حائز اهمیت میباشند و باید به منظور قدرتمندی وعده برند در کنار هم حضور داشته باشند. در این میان یک عنصر وجود داشت که از دیگر عناصر از اهمیت بیشتری برخوردار بود. این عنصر وفای به عهد است. در نهایت مشتریان به این موضوع توجه میکنند و از خود میپرسند، آیا این شرکت به قولی که میدهد عمل میکند یا خیر؟ در نتیجه سعی کنید با دقت بیشتری این موارد را به خاطر بسپارید.
نمونه هایی از وعده برند
به منظور آشنایی بیشتر با وعده برند و آگاهی از نحوه ارائه وعده برند مناسب، توجه شما را به چند نمونه وعده برند خارجی و داخلی، جلب میکنم.
برند های خارجی
- فدکس: تضمین شده بسته شما تا نیمه شب میرسد.
- اج اند ام: فرصت انتخاب بیشتر فشن برای مردم، کره زمین و کیف پول شما.
- استارباکس: برای تغذیه روح.
- مکنزی: بهترین مخها رو در حوزه مشاوره بدست بیار.
- کوکا-کولا: الهامبخش لحظاتی سرشار از انرژی مثبت.
- بی ام و: نهایت لذت یک ماشین سواری.
- اپل: صاحب باحالترین، راحتترین و پیشرفتهترین وسیله الکترونیکی شو (موبایل، لپ تاب و…).
- والمارت: پولتو ذخیره کن. بهتر زندگی کن.
- لیندا: آموزش با کیفیتی که مقرون به صرفه و راحت هست.
برند های داخلی
- دیجیکالا: هر آنچه نیاز دارید، با بهترین قیمت بخرید.
- اسنپ: راهکار اثربخش سفرهای درون شهری
- دیوار: به آسانی نیازمندیهایتان را بر اساس محله دستهبندی کنید و نزدیکترینها را بیابید.
- هاکوپیان: طراحی و عرضه بهترین پوشاک و بینیازی ایرانیان به پوشاک خارجی.
- ایرانسل: نوآوری، تحرک و نشاط در بازار تلفن همراه بوده.
- کاله: بهبود و ارتقای سطح سبد غذایی مردم ایران.
- چی توز (دینا): خلق لحظات خوش با ارائه محصولات خوراکی.
اینها نمونههایی از وعده برند بود که میتوانید با بررسی آنها و تحقیق راجعبه وعده برند شرکتهای بزرگ دیگر، الگوهایی به منظور خلق وعده برند برای کسب و کار خودتان بیابید.
مطالب پیشنهادی:
ختم کلام...
در این مقاله موضوع مورد بحث ما وعده برند یا قول برند بود. تعریفی از وعده برند به این صورت ارائه دادیم که وعده برند آن چیزهایی است که مشتریان از یک برند انتظار دارند. هر برند باید کاری که میتواند انجام دهد را وعده دهد. مشتریان با دیدن وعدههای برندها آنها را گزینش و ترجیح میدهند. اهمیت وعده برند هم یکی از مواردی بود که به آن پرداختیم. در یکی از بخشهای انتهایی مقاله گفتیم، عناصری وجود دارند که برای قدرتمند سازی وعده برند ضروری هستند. این عناصر عبارتند از: وفای به عهد، منحصر به فرد بودن، سادگی و غیره. در پایان هم نمونه هایی از وعده برند ایرانی و خارجی را به شما نشان دادیم.
برای دریافت مشاوره کسب و کار از بیزینس گلوری با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.
09909992403
سپاس بینهایتـــ
بیزینس گلوریـــ
سوالات متداول
بله، وعده برند با آن چیزی که شما در تبلیغات برند خود در فضای مجازی یا در سطح شهر بر روی بیلبوردها استفاده میکنید، متفاوت میباشد. با این حال، وعده برند با پیام تبلیغاتی در یک راستا و هدف قرار دارد و یک مسیر را دنبال میکنند.
الگوبرداری و مسیر گرفتن از وعده برند سایر شرکتها و کسب و کارها مشکلی ندارد اما درصورتی که وعده برندتان با قول برند سایر کسب و کار ها شباهت زیادی داشته باشد و یا کاملا کپی باشد، صدمات بسیاری به وجه برند شما خواهد زد.
با اینکه هیچ کسی نمیتواند به صورت دقیق وضعیت آینده بازار، اقتصاد کشور و غیره را پیشبینی کند، اما شما میتوانید با نگاه اجمالی به وضعیت خود و کسب و کارتان، تا حدودی، آنچه را که در مدت زمان مشخص میتوانید به ثمره برسانید، را بفهمید و بر اساس آن وعده برند خود را بیان کنید.
12 پاسخ
ممنون بابت اطلاعاتتون 💚
ممنون از توجه شما
مقاله ی کاملی بود
خسته نباشید
تشکر از شما
بسیار عالی بود
ممنون از شما
بسیار مطالب مفید و کاملی بود👌🏻🥰
ممنون از شما
سلام آیا وعده برند در زمینه های دیگری برای کسب و کار اهمیت دارد یا خیر؟
بله
برای افزایش انگیزه سازمانی نیز اهمیت دارد.
زمانی که افراد یک سازمان بدانند چه قولی به مشتریان داده اند انگیزه میگیرند تا بتوانند بهتر و با بازدهی بیشتر کارشان را انجام دهند تا در نهایت به قول و وعده خود جامه عمل بپوشانند.
سلام توضیحاتتون کامل و مفید بود ممنون.
آیا هر کسب و کاری باید وعده برند داشته باشه؟
سلام
بله وعده برند یکی از ارکان های اصلی هر برند است.
اگر کسب و کاری بخواهد رشد و توسعه را تجربه کند باید ارکان برند خود را به خوبی بشناسد و تدوین کند.