منو سایت بیزینس گلوری

استارتاپ چیست؟ و چگونه میتوان یک استارتاپ تشکیل داد؟

استارتاپ

استارتاپ را می‌توان در زبان فارسی به شرکت‌های نوپا ترجمه کرد ولی سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که برای هر کسب و کار کوچک و بزرگی که تشکیل شده باشد می‌توان نام استارتاپ را برگزید؟

طبق تعریف دیکشنری وبستر به هر کسب و کار کوچکی استارتاپ می‌گویند. با این تعریف دامنه شغل‌های استارتاپی بسیار وسیع می‌شود. یعنی شما اگر یک کسب و کار اینستاگرامی آغاز کرده باشید و یا حتی یک مغازه هم اجاره کنید و در آن محصول بفروشید، هر دو استارتاپ محسوب می‌شود. با این حال مرکز کسب‌و کارهای کوچک آمریکا USSBA) ) تعریف محدودتری برای استارتاپ ارائه می‌دهد. از نظر این مرکز برای اینکه اسم استارتاپ را بر روی یک کسب و کار بگذارید، آن کسب و کار باید دو ویژگی را دارا باشد:

 

  1. حول محور تکنولوژی شکل گرفته باشد.
  2. پتانسیل رشد بالایی داشته باشد.

این مرکز ویژگی دوم یعنی پتانسیل رشد را دلیل تفاوت بین استارتاپ و کسب و کارهای  کوچک می‌داند. زیرا دغدغه‌های مالی را هم وارد بحث می‌کند، اما از نظر دیگر نظریه پردازان این حوزه، استارتاپ‌ها می‌توانند هم حول محور تکنولوژی باشند و هم نباشند.

از نظر استیو بلنک مدل های کسب و کار استارتاپی میتواند قابل تکرار و مقیاس پذیر باشد. این مدل کسب و کار میتواند قابل تکرار و مقیاس پذیر باشد. مقیاس پذیر بودن مدل کسب و کار بدین معناست که کاری که امروز برای 10 نفر قابل انجام است را بتوان فردا برای 100 یا 1000 نفر نیز انجام داد. از بین تمامی نظریه پردازان، اریک ریس روان ترین و پویا ترین تعریف را دارد. او تعریف تعریف استارتاپ را در کتاب “نوپای ناب” اینگونه مطرح کرده است که استارتاپ یک نهاد انسانی است که برای ارائه یک محصول یا خدمت جدید در شرایطی که ابهام بالایی وجود دارد به وجود آمده است. از دیدگاه او استارتاپ‌ها نگاهی بالاتر از محصول دارند و نهادی را تشکیل می‌دهند و نکته اصلی تعریف او کلمه (ابهام) می‌باشد. منظور از این کلمه این است که هیچ حرفی به طور کامل درست نیست و همه چیز می‌بایست با گذشت زمان و در طی آزمون و خطا درستی یا نادرستی آن سنجیده شود.

به هر حال اگر بخواهیم مفهوم استارتاپ را جمع بندی کنیم، به کسب و کارهایی که به دنبال خلق یک ارزش یا نهادی هستند و چیزی فراتر از یک محصول هستند و قابلیت مقیاس پذیری دارند و همچنین دارای ابهام هستند استارتاپ گفته می‌شود که می‌تواند حول محور تکنولوژی باشد، می‌تواند نباشد.

 

چگونه میتوان یک استارتاپ تشکیل داد؟

  1. داشتن ایده

    برای شروع یک استارتاپ یا هر کسب و کاری داشتن ایده حرف اول را می‌زند. ایده به تنهایی شاید به نتیجه نرسد ولی دلیل اصلی شروع کسب و کار ها ایده می‌باشد. این ایده می‌تواند جدید یا تکراری باشد. کسب و کارهای تکراری می‌تواند ایده از محصولات داخلی و یا خارجی باشند و همیشه لازم نیست ایده ای پیچیده و سنگین و هزینه بری را انتخاب کرد.

  2. نقشه راه

    این که مسیر کلی حرکت شما مشخص باشد می‌تواند کمک زیادی به شما کند. البته که نقشه راه با ابهام در تضاد نمی‌باشد و ابهام به ما کمک می‌کند تا نقشه را جامع‌تر و کامل‌تری را در استارتاپ خود داشته باشیم. با این اقدامات استارتاپ ما تبدیل به یک استارتاپ پویا می‌شود.

  3. ایده خود را ثبت کنید.

    اگر ایده استارتاپ شما تکراری باشد خب چندان هم کار سختی در پیش ندارید و می‌توانید نامی برای آن انتخاب کنید و آن را ثبت کنید، ولی اگر ایده جدید یا اختراعی در ذهن خود دارید که برای شما مشخص و شفاف است و قابل توضیح به دیگران، ریسک افشا شدن آن ایده شما را تهدید می‌کند. به همین دلیل معمولاً آن را با کسانی غیر از خانواده و افراد معتمد در میان نگذارید.

  4. واکنش جامعه را بسنجید.

    شما می‌بایست به تهیه نمونه های اولیه از محصول خود عکس‌العمل بازار نسبت به محصول خود را بسنجید زیرا این عمل در بازاریابی و فروش به شما کمک می‌کند. تهیه نمونه اولیه برای کارهای خدماتی لازم نیست ولی باید تحقیقات کافی را راجع به آنها انجام دهید. برعکس کارهای خدماتی، کارهای آزمایشگاهی به شدت وابسته نمونه اولیه می‌باشند و برای ایده های اینترنتی می‌توانید نمونه اولیه ای ساده‌تر را در زمان کمتری تولید کنید.

  5. ثبت محصول

    پس از ثبت ایده در مراحل قبل حالا باید محصول خود را هم در مراجع قانونی به ثبت برسانید. با این کار مطمئن می‌شوید کسی حق استفاده از محصولات شما را به نام خود نخواهد داشت.

  6. جذب سرمایه گذار

    همچنین پیدا کردن یک سرمایه گذار و قانع کردن او برای سرمایه گذاری روی ایده شما هم یکی از عوامل مهم در شروع استارتاپ می‌باشد. این مورد می‌تواند برای افرادی که سرمایه چندانی ندارند بسیار کاربردی باشد.

عوامل موفقیت استارتاپ ها

همانطور که در اطرافیان خود بسیار دیدیم خیلی از آنها دست به شروع کسب و کار زدند و پس از گذشت زمان شکست خوردند. شما هم همانند تعدادی از افراد در کسب و کار خود شکست می‌خورید مگر آنکه ویژگی ها و عواملی که باعث موفقیت کسب و کار ها شد را بدانید. با اینکه هر استارتاپی یک سری ویژگی ذاتی و منحصر به فرد خود را دارد و نمی‌توان برای همه آن‌ها یک الگو پیشنهاد کرد، اما یک سری نکات کلی برای همه کاربردی است. در ادامه این نکات را شرح می‌دهیم.

1.مشکلی را از مردم حل کنید.

امروزه که رفاه اجتماعی افزایش یافته و زندگی راحت طلبانه خواهان زیادی دارد مشکلات کوچک هم مردم را اذیت می‌کند، بنابراین به دنبال یافتن یک مشکل در اجتماع و حل آن در استارتاپ خود باشید.

2.جامعه هدف خود را بشناسید.

پس از پیدا کردن مسیر راه خود و محصول خود جامعه هدف آن محصول را به درستی بشناسید و روی آن ها متمرکز شوید و راه‌های نفوذ به آن‌ها را بیابید. در انتخاب بازار هدف سعی کنید بازارهایی که پتانسیل رشد بالایی دارند را انتخاب کنید.

3.شریک مناسب

اگر استارتاپ شما نیاز به شریک دارد در انتخاب آن بسیار دقت کنید. به طوری شریک خود را برگزینید که کامل کننده ویژگی‌های شما باشد و البته سعی کنید بیش از 2 شریک نداشته باشید.

4.مسئولیت پذیر باشید.

شما کسی هستید که یک استارتاپ را شروع کرده است، پس خود شما باید مسئولیت‌های آن را هم بپذیرید و نسبت به مشکلات و حل آن مشکلات سریع و پویا عمل کنید.

5.رقبای خود را بشناسید.

هرچند ایده شما جدید باشد و کسی تا به حال آن را انجام نداده باشد ولی امروزه به علت سرعت بالای پیشرفت تکنولوژی و اطلاعات، رقبای شما هم در همان حوزه ظهور می‌کنند. اگر استراتژی مناسب برای مقابله با آن ها را نداشته باشید ممکن است شکست بخورید.

6.مشتریان خود را راضی نگه دارید.

ایده های جدید برای ارائه خدمات به مشتریان و جامعه هدف خود داشته باشید به جزئیات توجه کنید و برای راضی نگه داشتن مشتریان خود هزینه‌ای کنید.

نمونه استارتاپ های موفق داخلی و خارجی

مفهوم استارتاپ به حدود سال 1911 برمی‌گردد که آغاز آن‌ها با شرکت های سیلیکون ولی بود که یکی از مهمترین آنها IBM بوده است.

از استارتاپ های قدیمی و برتر جهان می‌توان از شرکت اپل که توسط استیو جابز راه اندازی شده نام برد. همچنین موتور جستجوی گوگل که ایده آن برای سال 1997 است و در سال 1998 شروع به فعالیت کرد نمونه دیگری از استارتاپ های موفق در سطح جهانی می‌باشد که در زندگی همه ما ورود کرده است.

نمونه استارتاپ‌های موفق در ایران هم کم نداریم. از نمونه استارتاپ‌های موفق ایرانی می‌توان به دیجی کالا، اسنپ، آپارات، کافه بازار، علی بابا، دیوار و… یاد کرد. البته که تعداد این استارتاپ ها بسیار بیشتر از این حرفا می‌باشد ولی موفق‌ترین آن‌ها این چند مورد بوده است که اکثر آن‎ها هم حول محور تکنولوژی می‌گردند.

ختم کلام...

در این مقاله به نگارش مفهوم استارتاپ پرداختیم. گفتیم که استارتاپ به کسب و کار هایی گفته می‌شود که ارزشی خلق می‌کنند و پتانسیل رشد بالایی دارند. همچنین آن کسب و کار باید مقیاس پذیر باشد. پس از تعریف استارتاپ به چگونگی تشکیل یک استارتاپ پرداختیم. در نهایت به سراغ تشریح عوامل موفق شدن در استارتاپ ها رفتیم. امیدواریم که این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

سپاس بی‌نهایت
بیزینس گلوری

پیدا کردن یک ایده قابل اجرا، ممکن است در ابتدا بسیار جذاب و هیجان انگیز باشد، اما به عنوان یک فرآیند پر از چالش و ریسک شناخته می‌شود.

استارتاپ‌های موفق  یا یونیکورن استارتاپ‌ها آن دسته از شرکت‌های نوپا  با ارزش بیش از 1 میلیون دلار هستند که با ایده‌های جدید، توانسته‌اند در بازار رقابتی، موفقیت‌های بزرگی را به دست آورند. برخی از مشهورترین استارتاپ‌های موفق در سال‌های اخیر عبارتند از: وردپرس، اسپاتیفای، اینستاگرام و واتساپ .

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *