منو سایت بیزینس گلوری

جایگاه برند چیست؟ (جایگاه یابی برند)

جایگاه برند

جایگاه برند یا موقعیت برند یکی از مهمترین عناصر در حوزه برند و برندسازی می‌باشد. همانند دیگر عناصر برند از قبیل چشم انداز برند، وعده برند، هویت برند و غیره، جایگاه برند هم از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر بتوانید جایگاه یابی قدرتمندی داشته باشید قادر خواهید به تثبیت برند خود در ذهن مشتریان خواهید بود. اگر به دنبال یادگیری و بکار گیری عنصر جایگاه یابی برند هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

جایگاه یابی برند یا موقعیت یابی برند چیست؟

جایگاه یابی برند یک فعالیت در زمینه برندسازی و بازاریابی است که تمام تلاش آن ایجاد یک هویت و شخصیت منحصر به فرد برای برند شما در ذهن مشتریان است. ایجاد یک جایگاه و موقعیت خوب برای یک برند (محصول، شخص و …) مزایای بسیاری برای آن برند به دنبال دارد. این را بدانید اگر یک برند برای خود در ذهن مشتریان جایگاه یابی کند، می‌تواند مشتریان وفادار بیشتری داشته باشد.

اگر جایگاه یابی برند را به خوبی انجام دهید و برندتان در ذهن مشتریان تثبیت شود به این معنا است که برند شما ارزش فکر کردن را دارد. برندی که ارزش فکر کردن داشته باشد یک برند قدرتمند و واقعی تلفی می‌شود.

چرا جایگاه برند مهم است؟

عنصر جایگاه برند دلایل اهمیت مختلفی دارد که در این بخش به آنها می‌پردازیم. 

جایگاه یابی برند به شما کمک می‌کند تا برند خود را از رقبای خود متمایز کنید. همه ما میدانیم برندهای زیادی در بازار وجود دارند که برای جلب توجه رقابت می‌کنند تا بلکه بتوانند فروش بیشتری را تجربه کنند. اگر می‌خواهید در رقابت بین سایر رقبا، برند شما موفق به جلب توجه مشتریان شود، باید هویت برند منحصر به فردی داشته باشید که شما را از دیگران متمایز کند.

جایگاه یابی برند می‌تواند به شما در ایجاد وفاداری مشتری کمک کند. اگر یک هویت برند منحصر به فرد ایجاد کنید و آن را جایگاه یابی کنید، می‌توانید برای برند خود در ذهن مشتریان جایگاهی ایجاد کنید. این جایگاه در ذهن مخاطبان می‌تواند دلیلی شود برای ایجاد اعتماد، وفاداری و یک ارتباط عاطفی و تجاری قوی با مشتریان.

هنگامی که افراد آماده خرید هستند، ابتدا به برند شما فکر می‌کنند. چه چیزی از این بهتر؟ دقیقا مثل این است که رتبه 1 گوگل را در اختیار داشته باشید. در این صورت اولویت اول تمام کاربران برای برطرف کردن سوالات و مشکلاتشان سایت شما می‌باشد.

برای دریافت مشاوره کسب و کار از بیزینس گلوری با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

09909992403

جایگاه یابی برند چگونه انجام می شود؟

جایگاه یابی برند چگونه انجام می شود؟

برای جایگاه یابی برند معمولاً باید از طریق ترکیبی از تحقیقات بازار، تجزیه و تحلیل رقبا و در نظر گرفتن دقیق ارزش پیشنهادی منحصر به فرد برند شما انجام می‌شود. به مراحل زیر دقت کنید تا بتوانید یک استراتژی جایگاه یابی برند موفق ایجاد کنید.

بازار هدف خود را شناسایی کنید

گام اول در جایگاه یابی برند، شناسایی بازار هدف است. این شامل درک ویژگی‌های جمعیت شناختی، روانشناختی، رفتاری، جغرافیایی، نیازها و ترجیحات مشتریانی است که قصد دسترسی به آنها را دارید.

رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید

زمانی که به درک واضحی از مشتریان و مخاطبان هدف خود رسیدید، باید رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید تا بفهمید که از کدام استراتژی‌ها در فرآیند جایگاه یابی استفاده می‌کنند و چه برنامه‌هایی برای افزایش سهم بازار دارند. این موضوع می‌تواند به شما کمک کند تا به دید بهتری از بازار برسید و شکاف‌های موجود را شناسایی کنید. 

ارزش پیشنهادی منحصر به فرد خود را تعریف کنید

با شناخت کامل از مخاطبان و رقبا، ارزش های پیشنهادی منحصر به فرد خود را تعریف کنید. ارزش پیشنهادی دقیقا همان چیزی است که برند شما را در بازار از سایر برندها متمایز می‌کند.

پیام برند خود را توسعه دهید

پس از انتقال ارزش پیشنهادی به مخاطبان، باید پیام برند خود را توسعه دهید. پیام برند، محتوایی است که هویت و شخصیت منحصر به فرد شما را به مخاطبان منتقل می‌کند. درواقع مخاطبان را از آنچه که شما هستید آگاه می‌کند.

جایگاه برند خود را به اشتراک بگذارید

در پایان باید سعی کنید تا جایگاه برند ساخته شده را از طریق طیف وسیعی از کانال‌های بازاریابی، از جمله تبلیغات، رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا به مخاطبان هدف خود منتقل کنید. در این مرحله شما می‌توانید جایگاه مدنظر خودتان را در ذهن مشتریان تثبیت کنید.

ختم کلام...

در این مقاله سعی کردیم مفهوم جایگاه یابی برند را شرح دهیم. جایگاه یابی به فرایند تثبیت برند در ذهن مشتریان گفته می‌شود. تمام اقدامات این فرآیند بر روی ذهن مشتری است و نه بر روی محصول یا خدمات. 

در ادامه مقاله در مورد دلایل اهمیت جایگاه یابی برند حرف زدیم. گفتیم که در صورتی که جایگاه یابی خوبی برای برندتان در ذهن مخاطبان رقم بزنید، به گزینه اول و اولویت اول آنها در هنگام خرید تبدیل می‌شوید. همچنین جایگاه یابی برند می‌تواند در تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان وفادار نقش مهمی ایفا کند. در انتها نیز در مورد نحوه ایجاد جایگاه در ذهن مشتریان نکاتی را شرح دادیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

برای دریافت مشاوره کسب و کار از بیزینس گلوری با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

09909992403

سپاس بی‌نهایتـــ
بیزینس گلوریـــ

2 پاسخ

    1. سلام وقت بخیر
      برای جایگاه سازی برند، تعیین ارزش افزوده برند و ایجاد تصویر متمایز در ذهن مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از تبلیغات هوشمند، تخصص در ارائه خدمات و تاکید بر فواید منحصر به فرد می‌تواند در این راستا کمک‌کننده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *