برای تجربه فروش موفق، لازم است استراتژیهای مناسب و کارآمد را اجرا کنید، بازار هدف خود را شناسایی کنید، نگرانیهای مشتریان را درک کنید و به آنها پاسخ دهید و از تکنولوژیهای نوین برای بهبود فروش خود استفاده کنید.
فروشندگی حرفه ای پیچیده و قابل تامل است. موفقیت در این حرفه در گروی برخورداری از مهارت فنی و تخصصی و مهارت برقراری ارتباط و تعامل با دیگران میباشد.
برخلاف تفکرات رایج، فروشندگی، مجبور ساختن مشتری به خرید نیست. فروشنده حلقه ارتباطی زنجیره سازمان با مشتری است. فروشنده کسی است که نیاز مشتری را درک نموده، به منظور انتخاب صحیح، مشتری را صادقانه راهنمایی نماید و سرانجام قادر باشد توافق و اعتماد مشتری را برای خرید، جلب نماید.
ما با دانستن نقطه قوت ها و ضعف های شما، برای یک فروش موفق و موفقیت در فروش، گام های فروش موفق را به شما میگوییم
در ادامه مطالب با ما همراه باشید.
معرفی گام های فروش موفق
فروش موفق یکی از عوامل اصلی موفقیت هر کسب و کار است. برای داشتن یک فروش موفق، نیاز به استراتژیهای مناسب، ارتباط خوب با مشتریان، تعهد، پشتکارهمچنین دانش و تجربه در زمینه فروش دارید. همچنین باید بازار و رقبا را به خوبی شناسایی کرده و به روز با تغییرات آن باشید. فروش موفق نه تنها به افزایش درآمد کسب و کار شما کمک میکند بلکه اعتبار و شهرت آن را نیز افزایش میدهد.
با توجه به اینکه مقدمهای راجب یک فروش موفق را خواندیم، حالا به ۱۰ گام برای فروش موفق میپردازیم.
گام اول توسعه هدف
از آنجا که فروش ، یک منبع درآمد زا برای سازمان است، هدف بسیار واضح برای تیم فروش، دستیابی به اهداف فروش است. داشتن یک هدف قابل سنجش مناسب برای تیم فروش کمک می کند تا برنامه ریزی تمام سال در دسترس باشد.
هدف باید در راستای دستیابی به زمان و اهداف سازمان باشد تا اینکه غیر واقعی و غیر قابل دستیابی باشد. در بیشتر سازمان ها هدف توسط مدیریت ارشد به تیم فروش منتقل می شود. هنگامی که هدف مشخص شد، باید در میان یک تیم در سطح فردی تقسیم شود تا هر فروشنده دارای اهداف خاص خودش باشد.
گام دوم درک مدل کسب و کار
هر کسب و کاری به شیوه ای متفاوت انجام می شود، بنابراین قابلیت دسترسی به مشتریان در صنایع مختلف متفاوت خواهد بود. در بعضی صنایع، این مشتریان هستند که با فروشنده تماس برقرار می کنند در حالی که در موارد دیگر، فروشنده است که به محل مشتری می رود.
ماهیت محصول، ماهیت مشتری، صنعت و هدف باید هماهنگ با یکدیگر باشد. بسیار ضروری است که هر نیروی فروش در تیم هدف را درک کرده و در همان راستا و مطابق با آن حرکت کند.
گام سوم چشم انداز
فرد فروشنده بر روی تمام چشم اندازهایی که به او داده شده است کار می کند. در حقیقت فروشنده ممکن است از طریق پیمانکاران یا تماس های سرد به مشتریان مختلف مراجعه کند تا منجر به چشم انداز شود. این می تواند برای بعضی از فروشندگان در بعضی صنایع ایجاد دردسر کند. گاهی چشم اندازهای ارائه شده برای دستیابی به تارگت فروش با مراجعه های مکرر یا تماس های طولانی حاصل گردد.
گام چهارم درک پسزمینه مشتری
هنگامی که فروشنده دارای یک فهرست چشم انداز تایید شده است، می تواند شروع به یکپارچه شدن آنها کند. قبل از نزدیک شدن به مشتریان، لازم است که فروشنده، تاریخچه مشتری را بررسی کند. چیزهایی مانند استفاده از مشتری، محصولات رقابتی مورد استفاده توسط مشتری، دلخوشی و نداشتن آن؛ همه اینها باید توسط فروشنده مورد توجه قرار گیرد تا محصول خود را درست نماید. الگوی مصرف مشتری همچنین به فروشنده می گوید که کسب و کار احتمالا می تواند مشتری باشد.
گام پنجم رویکرد مشتری
فروشنده اکنون به مشتری در زمان از پیش تعیین شده نزدیک می شود. این رویکرد باید رسمی باشد و فروشنده بایستی اطمینان حاصل کند که او تمام موارد لازم را برای فروش مانند بروشورها، جزوه های اطلاعاتی و هر چیز دیگری که برای بحث با مشتری ضروری است، را به همراه دارد.
فروشنده خود را به مشتری معرفی می کند و پس از یک بحث کوچک، فرآیند فروش را آغاز می کند و شروع به صحبت در مورد محصول خود می کند. فروشنده تمام سوالات لازم را از مشتری در مورد استفاده و مزایای محصول برای او توضیح می دهد.
گام ششم غلبه بر مقاومت و دستکاری اهداف
مشتری ممکن است برخی از اعتراضات و یا پرسش ها و شک و تردید ها را به فروشنده منتقل کند. اعتراضات میتواند در مورد ویژگی ها، مزایا، قیمت ها یا هر جنبهای دیگر از محصول باشد.
حضور رقبا همچنین به فروشندگان فشار وارد می سازد و باید اطمینان حاصل شود که تمامی این موارد مشکلی درفروش و اهداف تیم فروش ایجاد نخواهد کرد. فروشندگان تمام اعتراضات مشتری را دریافت و آنها را یک به یک پاسخ می دهند.
در صورت نیاز، فروشنده با سازمان ارتباط برقرار میکند و یک جلسه را با مدیر محصول هماهنگ میکند. در صورتی که مدیر محصول قادر به پاسخگویی نباشد، باید به تمامی اعتراضات مشتری توسط مدیر فروش یا مدیر بازاریابی پاسخ داده شود. پس از رفع این مشکلات فروشنده میتواند به مذاکره فروش خود باز گردد.
گام هفتم مذاکره
این یک گام بسیار مهم در کل فرآیند فروش است؛ زیرا این معامله می تواند در این مرحله با شکست یا پیروزی مواجه گردد . در اغلب موارد، مذاکره در رابطه با قیمت گذاری محصول است. هدف از مشتری این است که محصول را با پایین ترین قیمت خریداری نماید. در حالی که فروشنده می خواهد تا حد امکان پورسانت فروش خود را از این معامله دریافت کند.
گام هشتم انجام فروش/بسته شدن فروش
با تکمیل مراحل مذاکره، معامله بسته شده است. اگر مذاکرات مثبت باشد، فروش صورت می گیرد و اگر مذاکرات منفی باشد مشتری از فروش منصرف میشود. در مورد اول، وظیفه فروشنده است که مشتری را به منظور ارائه خدمات پس از فروش هدایت کند، در حالی که در مورد دوم، فروشنده ممکن است بر سایر مشتریان تمرکز کند.
گام نهم خدمات پس از فروش
این بخش مهمی از فرآیند فروش است که اطمینان حاصل شود مشتری یک خرید تکراری را انجام می دهد یا خیر، مشتری در هنگام استفاده از محصول ممکن است دچار مشکل شود و در این زمان بسیار مهم است که فروشنده با پشتیبانی از خدمات پس از فروش و در صورت لزوم با اتصال به تیم خدمات مشتری، به کمک مشتری بشتابد.
گام دهم ارزیابی روند فروش
هر فرآیندی در بازاریابی و فروش بایستی بررسی گردد. فروشندگان بهترین منبع برای بررسی موفقیت این روند خواهند بود.
به طور خلاصه، سازمان همچنین می تواند به شماره های فروش نگاهی بیندازد که یک ایده واضح نشان می دهد که آیا روند موفقیت آمیز است یا خیر. در صورت لزوم تغییرات باید بلافاصله انجام شود و به تیم فروش باید اولویت بندی اعلام گردد.
ختم کلام
در نتیجه فروش موفق به مجموعهای از استراتژیها، تکنیکها و روشهایی اطلاق میشود که به کمک آنها فروشندگان موفقیت آمیز در فروش محصولات یا خدمات خود دست یافته و به اهداف خود دست یافتهاند. این شامل شناخت بازار، تعامل با مشتریان، استفاده از روشهای تبلیغات و بازاریابی مناسب، توانایی مذاکره و قدرت ارتباط برقرار کردن با مخاطبان و بسط دادن شبکه فروش محسوب میشود.
برای دریافت مشاوره کسب و کار از بیزینس گلوری با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.
09909992403
سپاس بینهایتـــ
بیزینس گلوریـــ
سوالات متداول
برای داشتن یک فروش موفق نیاز به استراتژیهای مناسب، ارتباط خوب با مشتری، تعهد، پشتکار و همچنین دانش و تجربه در زمینه فروش دارید.
باید بازار رقبا را بشناسیم و بروز با تغییرات آن باشیم چون فروش موفق نه تنها به افزایش درآمد کسب و کار کمک میکند بلکه اعتبار و شهرت آن را افزایش میدهد.
گام هفتم در فرایند فروش بسیار مهم است چون معامله در این مرحله میتواند با شکست یا پیروزی مواجه گردد.
در اکثر مواقع هدف مشتری این است که محصول را با قیمت پایین خریداری کند در حالی که فروشنده میخواهد تا حد امکان پورسانت فروش خود را بگیرد
مشتری ممکن است برخی اعتراضات یا پرسش ها و شکوتردید را به فروشنده منتقل کند و همچنین حضور رقبا به فروشنده فشار زیادی وارد میکند
از آنجا که فروش، یک منبع درآمد زا برای سازمان است. هدف بسیار واضح برای تیم فروش، دستیابی به اهداف فروش است.
مقالات مرتبط
مقاله اول
مقاله دوم
مقاله سوم
مقاله چهارم
مقاله پنج
برای دریافت مشاوره کسب و کار از بیزینس گلوری با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.
09909992403