منو سایت بیزینس گلوری

مسیر یادگیری بوم مدل کسب و کار

مسیر یادگیری بوم مدل کسب و کار

1.بوم مدل کسب و کار چیست؟

شاید شما هم تجربه راه اندازی یک کسب و کار را داشته باشید یا در غیر این صورت، طبیعی است که بدانید هر کسب و کاری برای راه اندازی مراحل مختلفی را پیش رو دارد. قبل از راه اندازی یک کسب و کار فعالیت های مهمی باید انجام داده شود که یکی از آنها آماده کردن مدل کسب و کار است. مدل کسب و کار منطق کار شما را در چگونگی خلق، ارائه و کسب ارزش را توصیف میکند و یک دید کلی از نقشه کارتان به شما میدهد. همانند پیمانکاران که برای ساخته شدن دقیق تر و اصولی تر یک ساختمان ابتدا نقشه آن را ترسیم میکنند. با دانستن مدل کسب و کارتان میتوانید گام اول را برای راه اندازی یک کسب و کار بی همتا محکم تر بردارید. در این مقاله قصد داریم تا به شما مدل کسب و کار و  طراحی بوم مدل کسب و کار که یک روش محبوب و کاربردی است را آموزش دهیم. با ما همراه باشید…

Business Glory

بوم مدل کسب و کار از 9 جزء تشکیل میشود که هر کدامشان باید باشند تا یک بوم به درستی طراحی شود و در پی آن یک کسب و کار موفق شود. این اجزا کامل کننده یک دیگر هستند. اولین جزئی که باید در بوم مدل کسب و کار مشخص شود، بخش های مشتریان است. با مشخص کردن بخش مشتریان شما میدانید که دقیقا باید برای چه افرادی متناسب با نیاز هایشان کالا و خدمات طراحی کنید. در ادامه به شما توضیح میدهیم بخش های مشتریان چیست و چه اهمیتی دارد و همچنین به انواع بخش های مشتریان اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

2.بخش مشتریان

Business Glory

3.ارزش پیشنهادی

ارزش پیشنهادی یکی دیگر از عناصر بوم مدل کسب و کار است. پس از اینکه مشخص کردید به قصد دستیابی به چه مشتریانی را دارید باید مشخص کنید که چه ارزش هایی را میتوانید برای آنان خلق و به آنان پیشنهاد دهید. در این مقاله به سراغ تعریف ارزش پیشنهادی و بوم آن میرویم. در ادامه هم انواع ارزش هایی که میتوانید به مشتریان هدف پیشنهاد دهید را ذکر میکنیم. با ما همراه باشید…

Business Glory

سومین ستونی که در بوم مدل کسب و کار مورد بررسی قرار میگیرد کانال های توزیع میباشد. شما به این منظور محصول و خدمتی را تولید و آماده عرضه میکنید که به دست مشتری برسد. پس باید به نحوه دسترسی مشتری به این محصولات فکر کنید. کانال های توزیع دقیقا این موضوع را در بر میگیرد. کانال های توزیع به شما میگویند شما چگونه و با چه ارتباطی محصول را به دست مشتری میرسانید. در این مقاله تعریف، بیان اهمیت ها، وظایف و بخش های مختلف میپردازیم. این مقاله را از دست ندهید

4.کانال های توزیع

Business Glory

5.ارتباط با مشتری

در این مقاله قرار است در مورد ارتباط با مشتری صحبت کنیم. تا به اینجا ما توضیح دادیم که یک سری مشتری داریم، برای هر دسته از این مشتریان ارزش ارائه میدهیم، این ارزش ها را از طریق یک سری کانال های مشخص به دستشان میرسانیم و در این بخش میخواهیم بفهیم که چطور یک رابطه خوب با مشتری ایجاد کنیم. ارتباط با مشتری چهارمین جزء از اجزای 9 گانه بوم مدل کسب و کار میباشد. در ادامه در مورد اهداف و انواع ارتباط با مشتری هم خواهیم گفت، در ادامه با ما همراه باشید.

Business Glory

جریان های درآمدی پنجمین عنصر بوم مدل کسب و کار میباشد. جریان های درآمدی نشان دهنده درآمدی هستند که از هر بخش مشتری به دست می‌آیند. جریان های درآمدی بیانگر این هستند که شما چگونه از مشتری هایتان پول دریافت می‌کنید (از چه طریقی). اگر دقت کنید برای تشکیل یک کسب و کار یکی از اولین سوالات که مطرح می‌شود این است که این کسب و کار قرار است چگونه پول در بیاورد؟ این سوال دقیقا مشخص می‌کند که جریان درآمدی کسب و کار چیست.

 

6.جریان های درآمدی

Business Glory

7.منابع کلیدی

ششمین جز از بوم مل کسب و کار منابع کلیدی است. احتمالاً حدس میزنید که منظور از منابع کلیدی چیست. منابع کلیدی به تمام آن چیزهایی که نیاز است تا یک کسب و کار به درستی محصولات و خدماتش را تولید و آماده کند. در این مقاله قصد داریم درمورد منابع کلیدی حرف بزنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا به شما اهمیت و انواع منابع کلیدی را توضیح دهیم.

Business Glory

در این مقاله قصد داریم درمورد فعالیت های کلیدی در بوم مدل کسب و کار صحبت کنیم. فعالیت های کلیدی مهم ترین کار های مورد نیاز برای عملکرد صحیح مدل کسب و کار را تشریح می کند. باید به این سوالات پاسخ دهید تا متوجه فعالیت های کلیدی شوید. ارزش های پیشنهادی ما به چه فعالیت های کلیدی نیاز دارد؟ کانال های توزیع نیازمند چه نوع فعالیت هایی هستند؟ برای ارتباط با مشتری نیازمند چه نوع فعالیت های کلیدی هستید؟ برای کسب درآمد باید چه فعالیت هایی انجام دهید؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت…

 

8.فعالیت های کلیدی

Business Glory

9.مشارکت های کلیدی

مشارکت های کلیدی هشتمین جزء بوم مدل کسب و کار است بخش شرکای کلیدی در بوم مدل کسب و کار شامل همه شرکا، همکاران و تامین کنندگانی است که در تولید، توسعه، توزیع و پشتیبانی از محصولات یا خدمات شما نقش دارند. در این مقاله قصد داریم در مورد این بخش از بوم مدل کسب و کار حرف بزنیم و تمامی ابعاد آن را بررسی کنیم.