منو سایت بیزینس گلوری

فعالیت های کلیدی در بوم مدل کسب و کار چیست؟

فعالیت های کلیدی در بوم مدل کسب و کار

در این مقاله قصد داریم درمورد فعالیت های کلیدی در بوم مدل کسب و کار صحبت کنیم. فعالیت های کلیدی مهم‌ترین کارهای مورد نیاز برای عملکرد صحیح مدل کسب و کار را تشریح می‌کند. باید به این سوالات پاسخ دهید تا متوجه فعالیت کلیدی در بوم کسب و کار شوید. ارزش های پیشنهادی ما به چه فعالیت های کلیدی نیاز دارد؟ کانال های توزیع نیازمند چه نوع فعالیت هایی هستند؟ برای ارتباط با مشتری نیازمند چه نوع فعالیت های کلیدی هستید؟ برای کسب درآمد باید چه فعالیت هایی انجام دهید؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت…

فعالیت های کلیدی چیست

فعالیت های کلیدی همانطور که از نامش معلوم است، به فعالیت هایی گفته می‌شود که انجام دادن آن‌ها برای کسب و کارها ضروری می‌باشد. با وجود این فعالیت ها کسب و کار عملکردی بهتر را تجربه می‌کند. در واقع فعالیت های کلیدی همانند منابع کلیدی جزئی است که اگر نباشد، کارها پیش نمی‌رود و بدون آنها  سیستم کاری سازمان مختل می‌شود. (یک فعالیت کلیدی مثل تولید) برای شرکت هایی که پوشاک تولید می‌کنند، تهیه پارچه، برش پارچه، طرح پوشاک و دوختن، فعالیت های کلیدی به حساب می‌آیند. خود پارچه و ابزاری که با استفاده از آن پارچه را برش می‌دهند، جزو منابع کلیدی به حساب می آیند. در کل فهمیدیم که فعالیت های کلیدی موجب ادامه حیات و زنده ماندن یک سازمان هستند. بنابراین اهمیت و نقش های اساسی دارند. 

فعالیت های کلیدی

نقش های فعالیت های کلیدی در بوم مدل کسب و کار

فعالیت های کلیدی به مجموعه اقداماتی که برای کسب و کار ها ضروری است، گفته می‌شود. اما این فعالیت ها چه نقشی دارند؟

  • خلق و ارائه ارزش پیشنهادی
    برای اینکه ارزش های پیشنهادی را ایجاد کنید باید سعی کنید اقداماتی خاص انجام دهید. به عنوان مثال بررسی و تحقیق در مورد رقبا و ارزش هایی که ارائه می‌دهند، بررسی نیاز مشتری، تحقیقات بازاریابی و غیره. همه این ها جزو فعالیت های کلیدی می‌باشند. برای ارائه این ارزش هم نیاز به تبلیغات و بازاریابی دارید.
  • دستیابی به بازارها
    برای این هدف هم یک سری فعالیت ها به عنوان فعالیت های کلیدی نیاز است. باید بازار هدف خودتان را در ابتدا مشخص کنید. رضایت مشتریان را جذب کنید، اعتماد مشتریان را جلب کنید، برای حفظ و نگه‌داری و وفادار سازی آن‌ها نیز اقداماتی انجام دهید.
  • حفظ ارتباط با مشتری
    حفظ ارتباط با مشتری هم هدفی است که برای دستیابی به آن باید یک تیم پشتیبانی و ارتباط با مشتری آموزش دیده و ماهر را در نظر بگیرید.
  • کسب درآمد
    به منظور کسب درآمد باید جذب مشتری و حفظ مشتری را به عنوان فعالیت های کلیدی کسب و کار خود بشناسید. تبلیغات و بازاریابی هم در کسب درآمد تاثیرات به‌سزایی ایفا می‌کنند.

این‌ها بخشی از نقش‌هایی است که فعالیت های کلیدی در بوم کسب و کار ایفا می‌کنند، در ادامه به نوع و دسته بندی فعالیت های کلیدی می‌پردازیم.

فعالیت های کلیدی

انواع فعالیت های کلیدی در بوم مدل کسب و کار

فعالیت‌‎های کلیدی به‌طور کلی از لحاظ نتیجه عملکرد به 3 دسته تقسیم‌بندی می‌شوند و اگر بخواهید انواع فعالیت های کلیدی را نام ببرید باید موارد زیر را در نظر بگیرید. در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد.

  • تولید
    این نوع فعالیت در واقع در تمامی کسب و کارها وجود دارد. مفهوم تولید صرفاً تولید کالا نیست. خدمات را نیز می‌توان تولید کرد و یا اصطلاحاً آماده سازی و طراحی خدمات.
  • حل مسئله
    فعالیت های کلیدی از نوع حل مسئله به ارائه راهکار اشاره دارد. یک مشاور تحصیلی برنامه ریزی هایی که می کند و راهکارهایی که ارائه می دهد، جزو فعالیت های کلیدی او به حساب می‌آید. حل مسئله در شرکت ها و سازمان‌های مشاوره‌ای، آموزشی و خدماتی فعالیت های کلیدی به حساب می‌آید.
  • پلتفرم / شبکه
    در برخی شرکت‌ها منبع کلیدی یک پلتفرم یا نرم افزار است. بنابراین مدیریت پلتفرم و اطلاعات آن می‌تواند فعالیت کلیدی اینگونه کسب وکارها باشد. مانند آمازون که مدیریت کردن وب‌سایتش کلیدی ترین فعالیتی است که می‌تواند انجام دهد.

برای دریافت مشاوره کسب و کار از بیزینس گلوری با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

09909992403

ختم کلام

فعالیت‌های کلیدی یکی از اجزای بوم مدل کسب و کار است. عملکرد موفق شرکت وابسته به فعالیت های کلیدی آن دارد. جز فعالیت های کلیدی یک عنصر ضروری است برای اینکه برنامه ریزی‌هایی که کردید، اهدافی که در نظر دارید عملی شوند. این عنصر نقش‌های اساسی همچون خلق ارزش، حفظ ارتباط با مشتری، دستیابی به بازار و کسب درآمد دارد. 

سپاس بی‌نهایتـــ
بیزینس گلوریـــ

کارگاه آموزی بوم مدل کسب و کار

برای ثبت نام در کارگاه آموزشی خصوصی بیزینس مدل وارد لینک زیر شوید.

همچنین می‌توانید با شماره 09909992403 تماس بگیرید.

سوالات متداول

خیر، بسته به نوع کسب وکار فعالیت کلیدی ممکن است متفاوت باشد. هر کسب و کار دارای نیازها، منابع، مشتریان و رقبای متفاوتی است و برای موفقیت در هر کسب و کار، باید به نیازها و وضعیت خاص خود توجه کرد. 

انجام فعالیت‌ های کلیدی به مجموعه ای از وظایف اصلی یک فرد یا سازمان اشاره دارد که برای دستیابی به اهداف اصلی بسیار حیاتی هستند. انجام این فعالیت‌ها به شما کمک می‌کند تا به طور موثرتر و با کیفیت‌ بالاتری کار کنید و به سرعت به اهداف خود دست یابید. به عنوان مثال، برای یک شرکت،  کلیدی ممکن است شامل تولید محصول، بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش باشد.

10 پاسخ

  1. فعالیت کلیدی باعث میشود کسب و کار عملکردی بهتر داشته باشد. ممنون از مقاله خوبتون👌

  2. مطالب بسیار مفید بود و به زبان ساده و قابل فهم هم بیان شده بود که خیلی خوب بود در مقایسه با مقاله های دیگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *