منو سایت بیزینس گلوری

بخش مشتریان در بوم مدل کسب و کار

بخش بندی مشتریان در بوم مدل کسب و کار

بوم مدل کسب و کار از 9 جزء تشکیل می‌شود که هر کدامشان باید باشند تا یک بوم به درستی طراحی شود و در پی آن یک کسب و کار موفق شود. این اجزا کامل کننده یک دیگر هستند. اولین جزئی که باید در بوم مدل کسب و کار مشخص شود، بخش های مشتریان است. با مشخص کردن بخش مشتریان شما می‌دانید که دقیقا باید برای چه افرادی متناسب با نیازهایشان کالا و خدمات طراحی کنید. در ادامه به شما توضیح می‌دهیم بخش‌های مشتریان چیست و چه اهمیتی دارد و همچنین به انواع بخش های مشتری در بوم کسب و کار اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره کسب و کار از بیزینس گلوری با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

09909992403

بخش مشتریان چیست؟

عنصر بخش مشتریان، تعریف کننده گروهی از افراد و سازمان هایی است که یک کسب و کار قصد دستیابی و خدمت رسانی به آنان را دارد. هر کسب و کار باید بخش‌های مشتری مشخصی داشته باشد. مشخص کردن بخش بندی مشتریان در بوم کسب و کار در واقع مشخص کردن مخاطبان هدف می‌باشد. کار اصلی یک بیزینس و کسب و کار قبل از هر چیزی باید تعیین کردن بخش مشتریان باشد.

چرا باید به بخش بندی مشتریان توجه کنیم؟

زیرا مشتری قلب هر کسب و کار است. بدون وجود مشتری هیچ کسب و کاری و تجارتی دوام نمی آورد. اصلا کسب و کار با این هدف شکل می‌گیرد که به یک عده از افراد کالا یا خدمات بفروشد. بنابراین حالا که فهمیدید خدمت رسانی به مشتریان هدف کسب و کار است، باید مشتریان را در بخش های جداگانه گروه بندی کنید تا بتوانید بهتر و دقیق تر نیازهای آنان را برطرف کنید. این گروه بندی بر حسب نیاز های مشترک، رفتار های مشترک و سایر ویژگی ها انجام می‌شود. 

در مدل کسب و کار مشتریان به صورت بخش های بزرگ و کوچک معرفی می‌شوند که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد. باید بدانید به عنوان یک کسب و کار اگر بخواهید هدفمند تر به سمت موفق شدن در بازار و کسب درآمد بیشتر بروید باید هوشمندانه تصمیم بگیرید که قصد خدمت رسانی به چه کسانی و قصد چشم پوشی از چه کسانی را دارید.

پس از اینکه این موضوع را درک کردید و توانستید تصمیم درستی برای این موضوع بگیرید، می‌توانید بر پایه درکی عمیق تر از نیاز های خاص مشتری، مدل کسب و کار خودتان را به دقت طراحی کنید. 

مشتریان در چه صورت بخش های مستقلی را نشان می‌دهند؟

گروه های مشتری در صورتی بخش های مستقلی را نشان میدهند که:

  • نیاز های آنان احتیاج به پیشنهادی مجزا داشته باشند و این نیازها آن پیشنهاد را توجیه کنند.
  • دسترسی به هریک از این گروه ها از طریق کانال های توزیع متفاوتی امکان پذیر باشد.
  • به روابط متفاوتی نیاز داشته باشد.
  • سودآوری های آنان به طوری کلی متفاوت باشد.
  • تمایل به پرداخت پول برای جنبه‎‌های مختلفی از ارزش پیشنهادی داشته باشد.

در ادامه به سراغ معرفی بخش‌های جداگانه مشتری می‌رویم و هر کدام را برای فهم بهتر توضیح می‌دهیم.

بخش بندی مشتریان در بوم مدل کسب و کار

انواع مختلفی از بخش بندی مشتریان

در صورتی که بخواهید انواع بخش های مشتریان را نام ببرید باید به ادامه مطلب توجه کنید. این دسته‌بندی شامل 5 مورد است.

بازار انبوه
بازار انبوه به بازاری گفته می‌شود که مشتریان در آن به بخش‌های جداگانه‌ای تقسیم نمی‌شوند و همه افراد از هر گروه و سنی و از هر منطقه‌ای می‌تواند مشتری هدف یک کسب و کار باشد. در بازار انبوه معمولا نیازها و مسائل مشتریان یکسان و مشابه است. به عنوان مثال یک فروشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی، بخش مشتریان خودش را انبوه انتخاب می‌کند. زیرا همه افراد از هر قشری نیازمند این گونه لوازم می‌شوند. یا حتی فروشگاه‌های مواد غذایی هم بر بازار انبوه توجه دارد.

بازار گوشه ای یا نیچ مارکت (Nich market)
وقتی یک کسب و کار بازار گوشه را انتخاب می‌کند یعنی قصد خدمات رسانی به مشتریانی خاص و ویژه را دارند. دقیقا مخالف بازار انبوه است. در این قسمت ممکن است تعداد مشتریان به نسبت بازار انبوه کمتر باشد، اما توجه و تمرکز بر روی نیاز و خواسته مشتری بیشتر می‌شود. مثالی که در این خصوص می‌توان زد این است که در نظر بگیرید یک تولیدی مانتو دارید. اما فقط و فقط مانتوهای اداری مخصوص خانم‌های کارمند بانک را تولید می‌کنید. در این صورت افرادی که مشتری شما هستند دیگر افراد عادی نیستند، بلکه قشری کوچک و خاص هستند. در این نوع بازار سودهای دریافتی بسیار بیشتر از بازار انبوه خواهد بود.

بازار بخش بندی شده (Segmented)
در این بازار مشتریان با نیاز های اندک متفاوت بخش بندی می‌شوند. به عنوان مثال در بانک کردیت سوئیس خدماتی که به مشتریانی با دارایی حدود 100 هزار دلار ارائه می‌شود طبیعتا با مشتریانی که دارایی بیش از 500 هزار دلار دارند، متفاوت است.

بازار های متنوع (Diversified)

بازار متنوع یعنی یک کسب و کار در دو یا چند حوزه کاملا متفاوت و نا مربوط به مشتریان خدمت ارائه می‌دهد. به عنوان مثال شرکت آمازون یک خرده فروشی بود، اما در سال 2006 تصمیم گرفت وارد صنعت رایانش ابری شود و این خدمات را به مشتریان این حوزه ارائه دهد. بازار منتخب آمازون در بخش خرده فروشی کاملا با مشتریان بخش خدمات رایانش ابری فرق می‌کرد. به چنین بازاری متنوع می‌گویند.

بازار های چند وجهی یا پلتفرم های چند وجهی
سازمان هایی که به دو یا چند بخش مرتبط مشتری خدمت ارائه می‌دهند. به عنوان مثال شرکتی که روزنامه رایگان ارائه می‌دهد، به پایگاه بزرگی از خوانندگان روزنامه و آگهی دهندگان نیاز دارد. اپلیکیشن کافه بازار یا Google Play جزو پلتفرم های چند وجهی هستند. جایی که در آن برنامه نویسان برنامه ها و بازی های خود را قرار می‌دهند و کاربران از آن ها خریداری و استفاده می‌کنند.

برای دریافت مشاوره کسب و کار از بیزینس گلوری با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

09909992403

ختم کلام...

در این مقاله انواع بخش‎‌ های بازار و بخش بندی مشتریان در بوم مدل کسب و کار را به شما معرفی کردیم و گفتیم که عنصر بخش مشتریان در بوم کسب و کار اولین عنصر مهم این جدول است و از اهمیت بالایی برخوردار است. همانگونه که انسان با قلب زنده است، کسب و کار هم با مشتری زنده است. همچنین گفتیم تعیین انواع بخش های بازار بستگی به نوع خدمت رسانی شما دارد. برای مثال، یک فروشگاه مواد غذایی بازار انبوه را انتخاب می‌کند و مثلا یک تولیدی لباس کارمندی بازار گوشه‌ای را برمی‌گزیند. 

سپاس بی‌نهایتـــ
بیزینس گلوریـــ

کارگاه آموزی بوم مدل کسب و کار

برای ثبت نام در کارگاه آموزشی خصوصی بیزینس مدل وارد لینک زیر شوید.

همچنین می‌توانید با شماره 09909992403 تماس بگیرید.

سوالات متداول

بخش‌بندی مشتریان به کسب و کار کمک می‌کند تا مشتریان خود را به درستی درک کند و نیازهای آنان را بشناسد. این اطلاعات به کسب و کار امکان می‌دهد تا خدمات و محصولات خود را به شکل بهینه و هدفمند برای گروه‌های خاصی ارائه دهد.

نوع بخش‌بندی مشتریان تأثیر مستقیم بر استراتژی تولید و بازاریابی دارد. مثلاً در بازار گوشه ای، کسب و کار می‌تواند با تمرکز بر روی یک گروه خاص، مزیت رقابتی بالایی داشته باشد. در حالی که در بازار انبوه، تلاش برای جذب افراد مختلف انجام می‌شود.

در بازار گوشه ای، کسب و کار به یک گروه خاص از مشتریان متمرکز است و خدمات خود را برای این گروه بهینه می‌کند. در حالی که در بازار انبوه، مشتریان از تمام اقشار و نقاط مختلف جامعه هدف قرار می‌گیرند و نیازها و خواسته‌های متنوع دارند.

6 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *