منو سایت بیزینس گلوری

ارزش و ارزش آفرینی در کسب و کار- نمونه هایی از ارزش آفرینی

ارزش آفرینی در کسب و کار

ارزش آفرینی سبب افزایش محبوبیت، دلایل خرید مشتری، دلایل وفاداری مشتری، دلایل دوام  و توسعه کسب و کار، ساختن هویت مناسب برای کسب و کار، ایجاد انواع سرمایه‌ها و غیره است.

همانند زندگی که یک سری ارزش‌ها دارد و افراد در واقع با داشتن یک سری ارزش‌ها برای خود، یک شخصیت و مجموعه اخلاقیات را شکل می‌دهند. اگر کسی ارزش‌هایی دارد به این منظور است که در واقع به یک سری اخلاقیات و قوانین پایبند است. ارزش‌ها همان مجموعه‌ای از خصوصیات اخلاقی است که افراد با داشتن آن‌ها با دیگر افراد متمایز می‌شوند.

در کسب و کار هم ارزش‌هایی وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها رجوع خواهیم کرد.

ارزش آفرینی در کسب و کار چیست

قبل از اینکه بفهمیم ارزش آفرینی در کسب و کار به چه معناست باید بدانید که ارزش یعنی چه؟

به موازنه هزینه‌های بدست آوردن یک محصول ( کالا یا خدمات ) و میزان رضایت استفاده از آن ارزش می‌گویند.

ارزش آفرینی در کسب و کار به معنی افزودن چیزی به جهان که قبل از ما وجود نداشته است و موجب تسهیل زندگی و کسب و کار برای دیگران می‌شود.

کسب و کارها و سازمان‌ها باید سعی کنند تا یک حس آرامشی به مشتریان القا کنند. زیرا مشتریان استرس‌ها و فشارهای بسیار زیادی را تحمل می‌کنند و اصطلاحاً قربانی‌های زیادی می‌دهند تا یک محصول را خریداری کنند. یعنی آن‌ها در ازای از دست دادن مواردی که در پایین خواهیم گفت دست به خرید می‌زنند.

قربانی‌های مشتریان به 3 دسته تقسیم می‌شوند:

پول: قیمت محصول یکی از بزرگترین قربانیان از دید مشتریان است.

هزینه جستجو (هزینه زمانی) : فرایند خرید شامل پیش خرید کامل در جستجوی راهکارها و مقایسه انتخاب‌های مختلف است که ممکن است زمان زیادی از مشتریان بگیرد.

هزینه‌های روحی و روانی: خرید می‌تواند یک تجربه بسیار تنش زا و آزار دهنده باشد. قیمت‌های کاذب، خرید در وضعیت آب و هوایی نامناسب و غیره.

در کنار این قربانی‌ها، فراید خرید برای مشتریان بسیار یک فرایند ریسکی می‌باشد. یعنی اینکه افراد برای خرید کردن باید یک سری ریسک‌ها را متحمل شوند. این ریسک‌ها به 4 دسته تقسیم می‌شوند:

ریسک‌های عملکردی: مشتری از عملکرد محصول اطمینان ندارد.

ریسک‌های فیزیکی: احتمال آسیب به محصول وجود دارد.

ریسک‌های اجتماعی: مشتری احساس می‌کند وضعیت یا موقعیت اجتماعی وی در خطر است.

ریسک‌های روانشناختی: عزت نفس به هنگام فرایند خرید کردن به خطر می‌افتد.

اگر کسب و کاری بتواند با خلق ارزش و ارزش آفرینی این ریسک‌ها را برای مشتریان کم کند، تا حد زیادی می‌تواند رضایت مشتریان و اشتیاق آنان برای خرید کردن را افزایش دهد.


به نقل از سایت uk.indeed

Value creation refers to giving out something of worth to receive something of higher worth. For example, if you’re baking cakes to sell, you might make them more valuable by adding chocolate chips, which helps you to make more sales. In the workplace, this can mean creating a new product or service to satisfy the needs of customers or streamlining processes so the company functions more smoothly and efficiently. There are many ways to create value in the workplace, and most organisations encourage this because it enhances business success.

ارزش آفرینی به ارائه چیزی با ارزش برای دریافت چیزی با ارزش بالاتر اشاره دارد. برای مثال، اگر برای فروش کیک می‌پزید، ممکن است با اضافه کردن چیپس شکلات، آن‌ها را ارزشمندتر کنید، که به فروش بیشتر شما کمک می‌کند. در محل کار، این می تواند به معنای ایجاد یک محصول یا خدمات جدید برای برآورده کردن نیازهای مشتریان یا ساده کردن فرآیندها باشد تا شرکت به آرامی و کارآمدتر عمل کند. راه‌های زیادی برای ایجاد ارزش در محل کار وجود دارد و بیشتر سازمان‌ها این کار را تشویق می‌کنند، زیرا موفقیت کسب‌وکار را افزایش می‌دهد.


نمونه هایی از ارزش آفرینی در کسب و کار

نمونه هایی از ارزش آفرینی کسب و کار

برای ارزش آفرینی در کسب و کار با روش‌ها استراتژی‌های مختلفی انجام می‌شود و هر کسب و کار و هر حوزه ممکن است ارزش مختص به خود را داشته باشد، اما یک سری ارزش‌های کلی وجود دارد که بهتر است هر سازمان آن‌ها را رعایت کند. این موارد را در ادامه برایتان شرح می‌دهیم.

ارزش آفرینی در کسب و کار با سخاوت

پرداخت مداوم و به موقع و حقوقی بالاتر از حد متوسط و استاندارد. اگر این چنین باشد، انگیزه خوبی در دل کارمندان ایجاد می‌شود تا با تمام وجود کار کنند و عامل پیشرفت شرکت شوند. تا در نهایت کارمندان نسبت به کارشان وفادار شوند. اگر یک شرکتی افراد و پرسنل وفادار داشته باشد، کلاس کاری و اعتبار شرکت افزایش پیدا می‌کند. در این صورت باعث جذب مشتریان بیشتری می‌شوند، زیرا اگر تمامی پرسنل با هدف مشترک و ارزش مشترک کار کنند به خودی خود نشان از قدرت تیم و شرکت خواهد بود. این قدرت به چشم مخاطبان نیز می‌آید و موجب میشود دید و نگرش مثبتی به آن کسب و کار داشته باشند.

ارزش آفرینی در کسب و کار با انصاف

یعنی همه چی نصف نصف – یک حالت برد برد

این حالت اگر در ارتباط با مشتری و یک کسب و کار وجود داشته باشد می‌تواند به تنهایی یک عنصر قدرتمند برای ارزشمند شدن آن کسب و کار باشد. رعایت انصاف برای شما یک هویت و محبوبیت خاصی می‌سازد که مشتریان و سرمایه گذاران زیادی را به سمت شما جذب می‌کند.

پیگیری در ارزش آفرینی

پیگیری با اصرار کردن فرق دارد. شرکت‌هایی که با یک برنامه و هدف منظم و مشخص از تکنیک پیگیری استفاده می‌کنند از رقبایشان جلو می‌زنند.

پیگیری دو ثمره دارد:

  • بهبود محصولات و خدمات
  • بدست آوردن سهم بیشتری از بازار

در چه صورت پیگیری آسیبی به کسب و کار وارد میکند؟

در صورتی که قبل از خرید مشتری پیگیر باشیم. این کار با مشتری مداری در تضاد است. پیگیر بودن بعد از خرید مشتری یک کار و تکنیک حرفه‌ای برای جلب توجهات مثبت مشتریان است.

با انجام این کار به مشتری این حس را القا می‌کنیم که صرفاً فروش و سود کردن برای ما حائز اهمیت نیست! راحتی، رضایت و خلق تجربه بی‌نظیر برای آنها نیز از مهم‌ترین اهداف کاری کسب و کار ما است. باید در ابتدا مشتری را راضی نگه داریم تا او هم ما را راضی نگه دارد. باید جیب مشتری را پُر کنیم تا او هم جیب ما را پُر کند.

مشارکت‌های خیرخواهانه

برخی از شرکت‌های موفق بخشی از درآمدشان را برای انجام کار خیر در نظر می‌گیرند. زیرا با این کار هم از دعای خیر افراد بهره‌مند می‌شوند و هم به دیگران حس همدلی و همیاری را انتقال می‌دهید.

نوآوری در راستای بهبود کیفیت زندگی مشتریان

اگر فردی نوآور باشید، همیشه به دنبال چیزهای جدید در کسب و کار خود هستید. به عنوان مثال اگر دائماً به دنبال اهداف مشتریان و نیازهای آنان و خواسته هایشان و تقاضاهایشان باشید، می‌توانید قدرت شناسایی به موقع را داشته باشید و برای حل مشکلات آن‌ها و رفع نیازهایشان به موقع اقدام کنید. زمانی که با ارائه یک خدمت یا یک محصول این مشکلات یا اصلاً هر مشکلی را به واسطه نوآوری خودتان از مشتریان حل کنید، در واقع به بهتر شدن و بهبود کیفیت زندگی آن ها کمک کردید.

نگرانی برای رفاه کارمندان

باید به کارمندانتان حس مهم و ارزشمند بودن بدهید، در غیر این صورت آن‌ها هم شما را به عنوان یک ابزار برای کسب درآمد نگاه می‌کنند. توجه به رفاه کارمندان یک نگرانی اساسی و بحرانی برای سازمان‌ها است. رفاه کارمندان به بهبود کیفیت زندگی و رفع نیازهای آنان در محیط کار کمک می‌کند و تأثیر مثبتی بر اقتصادی بودن و عملکرد سازمان دارد. 

برای دریافت مشاوره کسب و کار از بیزینس گلوری با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

09909992403

اهمیت ارزش آفرینی در کسب و کار

ایجاد ارزش در کسب و کار چه آورده هایی دارد؟

اگر بتوانید ارزشی خلق و آن را حفظ کنید، به طور حتم می‌توانید درستاوردهایی داشته باشید. یکی از این دستاورد‌ها ارتقای کیفیت، بهبود و گسترش محصولات می‌باشد. با تمرکز بر ارزش آفرینی، شما می‌توانید کیفیت محصولات خود را بهبود داده و مزیت رقابتی را افزایش دهید. بالا بردن کیفیت به معنای ارائه محصولاتی با ویژگی‌ها و عملکرد برتر است که نیازها و انتظارات مشتریان را بهتر برآورده کند و آن‌ها را راضی نگه دارد.

جلوگیری از هدررفت منابع

وقتی کسب و کار بر روی ارزش آفرینی تمرکز می‌کند، به کارآمدی و بهره‌وری بیشتر در استفاده از منابع می‌پردازد.

تشویق به همکاری گروهی

ارزش آفرینی در کسب و کار می‌تواند تشویق به همکاری و تعامل مؤثر در سازمان را بهبود بخشد. به طور کلی، ارزش آفرینی به معنای ایجاد ارزش برای همه ذینفعان است و شامل مشتریان، کارکنان و سازمان می‌شود. افراد با به دست روحیه تیمی، انگیزه برای مشارکت فعال و فرهنگ همکاری می‌توانند دست در دست هم برای بهبود عملکرد سازمان بکوشند.

استفاده از اندیشه‌ها و خلاقیت

ارزش آفرینی باعث ایجاد انگیزه در سازمان می‌شود تا به دنبال راهکارهای بهتر و بهبودهای مستمر باشد. این انگیزه می‌تواند باعث پیدایش اندیشه‌های جدید، رویکردهای نوین و ایده‌های خلاقانه شود.

افزایش رضایت و انگیزه همکاران

ارزش آفرینی در کسب و کار می‌تواند به افزایش رضایت و انگیزه کارمندان کمک کند. زیرا وقتی که کارمندان به ایجاد ارزش برای مشتریان و سازمان مشارکت می‌کنند و نتایج مثبتی را مشاهده می‌کنند، احساس رضایت و انگیزه بیشتری برای ادامه فعالیت‌های خود خواهند داشت.

مواردی دیگری هم وجود دارد که در زیرمشاهده می‌کنید:

  • ارزیابی با استفاده از روش‌های مقایسه‌ای
  • به حداقل رساندن پیچیدگی‌های تولید
  • کاهش زمان تولید
  • تأمین نیازهای مشتری و افزایش سطح رضایت
  • افزایش سطح عملکرد کارکنان
  • بهینه‌کردن فرایندهای کاری
  • کاهش مخارج سرمایه‌گذاری

ارزش آفرینی در کسب و کار به صورت فردی انجام میشود یا گروهی؟

اگر چه معمولاً اجرای مراحل زنجیره ارزش در سازمان‌ها، به‌صورت گروهی و تیمی انجام می‌شود و همیشه جلسات گروهی و مشارکت اعضا، نتایج بهتری دارند و قدرت تیم، همیشه از قدرت یک فرد بیشتر است اما در مواقعی که یک کسب و کار کوچک باشد می‌توان به صورت فردی ارزش آفرینی کرد و نتایج قابل قبولی به‌دنبال دارد.

ختم کلام...

در نهایت متوجه شدیم که ارزش آفرینی در کسب و کار به معنی این است که شما چیزی را به دنیای بیرون ارائه دهید که جدید باشد و برای دیگران حس رضایت ایجاد کند. همچنین باید سعی کنید با ایجاد ارزش ریسک‌هایی که مشتریان در طول خرید تحمل می‌کنند را کاهش دهید.

برای دریافت مشاوره کسب و کار از بیزینس گلوری با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

09909992403

سپاس بی‌نهایتـــ
بیزینس گلوریـــ

سوالات متداول

ارزش آفرینی در کسب و کار به معنی افزودن چیزی به جهان که قبل از ما وجود نداشته است و موجب تسهیل زندگی و کسب و کار برای دیگران میشود.

پیگیری با اصرار کردن فرق دارد و اگر قبل از خرید مشتری پیگیر باشیم. این کار با مشتری مداری در تضاد است. باید بعد از خرید پیگیر باشیم، با انجام این کار به مشتری این حس را القا می‌کنیم که صرفاً فروش و سود کردن برای ما حائز اهمیت نیست و رضایت و تجربه مشتری نیز برای ما مورد توجه است.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *