منو سایت بیزینس گلوری

برند سازی شخصی یا پرسونال برندینگ چیست؟

برند سازی شخصی

امروزه مردم دلشان میخواهد خودشان هم برند باشند. افرادی که در حوزه تخصصی فعالیت شان برند میشوند متقاضیان بیشتری جذب میکنند. شما چه فرقی با بقیه دارید؟ پاسخ این سوال دقیقا مفهوم برند سازی شخصی است. مردم به دنبال تمایز میروند و شما با ساختن تمایز خودتان را تبدیل به یک برندی میکنید که همه به دنبال شما میگردند. در این مقاله قصد داریم که در مورد برند سازی شخصی یا پرسونال برندینگ حرف بزنیم. با ما همراه باشید…

برند سازی شخصی چیست؟

برند سازی شخصی به فرایندی گفته میشود که طی آن افراد، توانایی، تخصص، دانش و مهارتشان را تبدیل به یک برند میکنند. بنابراین افراد هم میتوانند مانند محصولات و خدمات تجاری و صنعتی برند شوند. به زبان ساده تر زمانی که دیگران شما را با یک ویژگی منحصر به فردتان میشناسند در واقع شما برند شخصی خودتان را در ذهن آنان جای داده اید.

خیلی ها برند سازی شخصی را با شهرت یکی میدانند. این باور اشتباه است و در واقع شهرت با برند شخصی متفاوت میباشد. شهرت از کنترل شما خارج است. چیزی است که مردم در مورد شما میبینند و فکر میکنند. اما برند شخصی نشات گرفته از اقدامات و رفتار های خود شما میباشد. یعنی شما میتوانید کنترل کنید که به چه چیزی برند شوید.

به عنوان نمونه ایلان ماسک یک برند شخصی است. 

اهمیت برند شخصی در چیست؟

برند شخصی به شما اعتبار بالایی میدهد. این اعتبار بالا میتواند هم در بحث زندگی کاری و هم در زندگی شخصی برای شما مفید باشد. در این بخش به معرفی تعدادی از این مزایا میپردازیم. 

  1. در بین دیگر رقبا متمایز میشوید
    یکی از شرط های بیشتر دیده شدن، متمایز بودن است. همانطور که گفتیم در برند سازی شخصی شما به یک ویژگی منحصر به فرد شناخته میشوید و همین موجب ایجاد تمایز در شما میشود.  
  2. با فرصت های جدیدی مواجه میشوید.
    امروزه به دلیل گسترش فضای مجازی، برند سازی شخصی معنای بیشتری به خود گرفته است و افراد دائم به دنبال برند های شخصی میباشند. به همین علت با ساختن برند شخصی خود، فرصت های جدید کاری به شما پیشنهاد میشود.
  3. افراد به شما اعتماد میکنند.
    فرض کنید یک برنامه نویس خبره هستید و برند شخصی قدرتمندی ساخته اید. افرادی که به دنبال یک برنامه نویس هستند طبیعتا در رسانه ها به دنبال کسانی میروند که برند شخصی آنها قوی تر و شناخته شده تر باشد. هرچه پروژه های بیشتری انجام دهید، رزومه قابل اعتماد تری برای خود میسازید.
  4. ایجاد دایره ارتباطات
    مردم همیشه به دنبال برند ها میگردند و دوست دارند با آن ها ارتباط برقرار کنند. تا زمانی که برند شخصی قدرتمندی نسازید، از این ارتباطات عقب خواهید ماند. دایره ارتباطات بالا مزایای زیادی دارد که همه شما بر آن واقف هستید. هرچه ارتباط بیشتر باشد، بیشتر شناخته میشوید و در نهایت کارهای بیشتری انجام میدهید و روز به روز برند شخصی خود را مستحکم تر و معتبر تر میکنید. 

تاکتیک های پرسونال برندینگ

برند سازی شخصی

برند سازی شخصی هم مانند سایر انواع برند سازی مسیری سخت میباشد. پس باید هوشمندانه قدم بردارید تا بتوانید بر چالش های این مسیر غلبه کنید. اگر بخواهید هوشمندانه عمل کنید باید از تکنیک های خاصی استفاده کنید. در این قسمت 6 مورد از تاکتیک های برند سازی شخصی را مطرح کردیم. 

  1. شبکه های اجتماعی
    بهترین و راحت‌ترین روش برای پرسونال برندینگ است. همانطور که میدانید اینستاگرام و تلگرام و یوتیوب جزو محبوبترین شبکه های اجتماعی در ایران است و همچنین برند های شخصی زیادی در این شبکه های اجتماعی ساخته شده اند.
  2. وبسایت شخصی
    وبسایت شخصی یکی از آیتم های کمک کننده در پرسونال برندینگ میباشد. وبسایت شخصی در هر صورت یک رسانه اجتماعی محسوب میشود که شما مالک آن هستید و میتوانید به هر شکلی که بخواهید محتوا تولید کنید و در آن جا منتشر کنید و مخاطبان شما از آن استفاده کنند.
  3. کارگاه ها
    میتوانید از طریق برگذاری کارگاه های مختلق خودتان را به دیگران معرفی کنید. قبلا کارگاه ها بیشتر جوابگو بودند اما امروزه اثر گذاری شان کمتر شده است ولی با این اوصاف همچنان میتوان از آن به عنوان یک تکنیک تاثیر گذار در برندسازی شخصی یاد کرد.
  4. وبینار
    وبینار ها کمی قدرتمند تر از کارگاه ها شده اند. چون به صورت آنلاین شما میتوانید مخاطبان بیشتری از سرتاسر جهان به خود جذب کنید. همچنین هزینه های برگذاری کارگاه را تا اندازه قابل توجهی کاهش میدهد.
  5. رویداد
    برگذار کردن رویداد جزو مراحل بزرگتر پرسونال برندینگ میباشد و امروزه هم در ایران طرفداران زیادی دارد.
  6. اینفلوئنسر
    در هر صنعتی که باشید قطعا یک سری از اینفلوئسر وجود دارند که میتوانید از اعتبار و شهرت آن ها استفاده کنید تا خودتان را بیشتر معرفی کنید و پرسونال برند خودتان را در معرض مخاطبان بیشتری قرار دهید.

توجه داشته باشید که هر کدام از این تاکتیک ها باید در زمان درست هم استفاده شوند تا اثر گذاری بهتری داشته باشند. در کنار تاکتیک های برند سازی شخصی، یک سری محتوا ها هم وجود دارند که استفاده از آن ها شما را به تبدیل شدن به یک برند برتر بی بهره نمیکند. در بخش بعدی این محتوا ها را بررسی خواهیم کرد.

محتواهای مورد نیاز در پرسونال برندینگ

برند سازی شخصی

برند سازی شخصی فقط استفاده از تاکتیک ها نیست. باید با دقت و تمرکز بالا از یک سری محتوا هم بهره‌مند باشید. 

  1. هویت برند
    هویت برند شامل هویت بصری و کلامی میباشد. در برند سازی شخصی باید سعی کنید هویت بصری خوبی داشته باشید مثل لوگو، رنگ، طرح و …
    همچنین برای داشتن هویت کلامی خوب باید تلاش کنید در محتواهای تولیدی خودتان از لحن و ادبیات خوبی استفاده کنید.
  2. پست های وبلاگ
    اگر دارای یک وبسایت شخصی هستید دست شما در تولید محتوا باز می باشد و میتوانید عقاید و راهکار هایی را در حوزه کاری خود ارائه دهید.
  3. مقالات و مصاحبه ها
    هرچه در رسانه های پر مخاطب تر مقالات و مصاحبه های معتبر تر، خودتان را معرفی کنید، اثر بخشی بیشتری دارد.
  4. کتاب های الکتریکی
    نوشتن کتاب الکتریکی و انتشار آن در رسانه های پر بازدید، ارزش و اعتبار بالایی به برند شخصی شما میدهد.
  5. ویدئو های آموزشی
    امروزه مخاطبان برای یادگیری مباحث مختلف با ویدئو های آموزشی اقبال بیشتری نسبت به کتاب و متن نشان میدهد. بنابراین میتوانید آموزش های خودتان را در قالب ویدئو منتشر کنید و طرفداران بیشتری دریافت کنید.
  6. پادکست
    یکی از مواردی که به تازگی توجه زیادی به آن شده و علاقه مندان زیادی هم دارد پادکست میباشد. مردم به دلیل مشغله های کاری و زندگی عموما وقت کمتری برای خواندن مقالات و دیدن ویدئو های آموزشی دارند. در اینجا با چنین شرایطی پادکست ها به آن ها این امکان را میدهد که در حین انجام دادن کارهای دیگر به محتوای مورد علاقه شان هم گوش دهند.
ختم کلام...

برند سازی شخصی یکی از انواع برند سازی میباشد که در این مقاله به آن پرداختیم. برند سازی شخصی امروزه از اهمیت بالایی برخوردار است و تبدیل شدن به برند شخصی مزایای زیادی دارد، اما باید توجه کنید این فرایند بسیار سخت میباشد و اگر با تکنیک های خاص پیش نروید این مسیر سخت تر هم میشود. این تکنیک ها را در این مقاله شرح دادیم. همینطور محتواهای مورد نیاز در برند سازی شخصی نیاز را شرح دادیم. 

 

سپاس بی‌نهایت
بیزینس گلوری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *