منو سایت بیزینس گلوری

تبلیغات چیست؟ معرفی 8 نوع تبلیغ

تبلیغات

تبلیغات یک مقوله ای اساسی در همه کسب و کار ها میباشد. تمام کسب و کار ها برای اینکه بیشتر دیده شوند و فروش بیشتری داشته باشند به تبلیغات فکر میکنند. اما چرا همه این کسب و کار ها در روند تبلیغات موفق نمیشوند؟ چرا همه آن ها نتایج مورد نظرشان را از طریق تبلیغات به دست نمی‌آورند؟

دلیلش این است که همه بیزینس ها بلد نیستند چگونه تبلیغات کنند. باید تبلیغات را به خوبی فرا گرفت تا بتوان در آن موفق شد. در این مقاله قصد داریم در مورد تبلیغات با شما حرف بزنیم. 

تعریف تبلیغات

تبلیغات فرایندی است که موجب ارتباط کسب و کارها با مخاطبان میشود. در این فرایند کسب و کارها هزینه هایی را متحمل میشوند، تا خودشان را در معرض دید مخاطبان بیشتری قرار دهند. این کار موجب آشنایی افراد با کسب و کار، نوع تجارت آن و محصولات آن اعم از کالا و خدمات میشود. در نتیجه این آشنایی به افزایش تعداد مشتریان احتمالی کسب و کار می‌انجامد و میتواند نرخ تبدیل مشتری را هم در کسب و کار بالا ببرد. بنابراین این یک فرایندی تاثیرگذار در موفقیت کسب و کارها میباشد که باید با دقت و تمرکز بالایی انجام شود و تصمیم های مطلوبی در این مسیر گرفته شود. اینکه میگوییم باید با تمرکز بالا تصمیم های درستی گرفته شود دلایل مختلفی دارد. یعنی باید خیلی از موارد و موضوعات را در نظر گرفت تا یک تبلیغات اثرگذار باشد که در بند بعدی این نکات را به شما معرفی میکنیم تا درک بهتری از امر تبلیغات و اثرگذاری آن بدست آورید. 

نکات مهم در تبلیغات

باید دقت کنید که تبلیغات کاری آسان نیست، بنابراین باید بدانید چه نکاتی را در روند تبلیغات رعایت کنید. در اینجا 5 نکته مهمی را که باید در تبلیغات به آن ها توجه کنید را به شما معرفی میکنیم. 

  1. صداقت
    دنیای تبلیغات امروزه تبدیل به دنیای شلوغی شده است و تقریبا تمام کسب و کارها این کار را انجام میدهند. به همین علت افراد در طول روز چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم با میزان زیادی از تبلیغات در حوزه های مختلف و شیوه های متفاوت مواجه هستند، بنابراین طبیعی است که افراد نسبت به تبلیغات کمی حساس شوند و این سوال به ذهنشان خطور کند که آیا آنچه که در تبلیغات مشاهده میکنند، همان چیزی است که محصول واقعی ارائه میدهد؟
    به همین علت باید هرچه که درست است را در تبلیغ بگویید و وعده های دروغین ندهید. این کار به برند شما هم آسیب وارد میکند. 
  2. خلاقیت را فراموش نکنید
    پیرو بحثی که در شماره 1 داشتیم از آنجایی که افراد در طول روز تبلیغات زیادی میبینند، اگر شما در طراحی تبلیغات خلاق باشید ممکن است برایشان جذابیت ایجاد کند و مانند دیگر تبلیغات سرد و بی روح نباشد. 
  3. مخاطبان هدف را به خوبی انتخاب کنید
    این یعنی شما باید مخاطبان هدف و مشتریان احتمالی خودتان را بشناسید. کسانی که تبلیغات شما را میبینند باید از دسته افرادی باشند که ممکن است مشتری شما شوند و یا به محصول شما نیازمند هستند. به عنوان مثال فرض کنید کارتان فروش محصولات آرایشی و بهداشتی است، با توجه به این موضوع کسانی که تبلیغتان را میبینند باید خانم باشند، زیرا آقایان مشتریان شما نیستند.
  4. انتخاب فضای درست برای تبلیغات
    انتخاب فضای مناسب هم مربوط به جنس مخاطب هدف شما دارد. اگر مخاطبان هدف شما جوانان باشند، تبلیغات در فضای مجازی بازدهی بالاتری خواهد داشت.
  5. در زمان مناسب تبلیغات کنید
    بر اساس کالا یا خدمتی که ارائه میدهید باید بدانید که در چه موقع از سال بهترین زمان تبلیغات شما است. به عنوان مثال اگر فروش لباس زمستانه دارید، تبلیغ کردن در واقع بی اثر ترین کار برای افزایش فروش خواهد بود.

دیدگاه‌های اشتباه راجع به تبلیغات

برخی باور های اشتباه و غلط در تبلیغات وجود دارند که باید به حقیقت آنها آگاه بود، در این بخش چند مورد از این باور ها را به شما معرفی میکنیم: 

تبلیغات تنها راه برای موفقیت است.
بسیاری صاحبان کسب و کار باور دارند زمانی که تبلیغات کنند، کسب و کارشان رشد میکند ولی زمانی که به هر دلیلی تبلیغات نمیکنند (عدم موجودی بودجه، نبود ایده و …) فکر میکنند هیچ راه رشدی برایشان وجود ندارد. در صورتی که اینطور نیست. سعی کنید به تبلیغات به دید یکی از چندین راه برای بهبود روند کسب و کار و افزایش فروش نگاه کنید.

تبلیغات هرچه بیشتر شود، بهتر است.
برخی شرکت ها تعداد زیادی بانک شماره خریداری میکنند و برای همه پیام های تبلیغاتی ارسال میکنند و در سطح شهر کاغذ میچسبانند و تراکت پخش میکنند. این کار اشتباه است. شما باید هدفمند تبلیغ کنید. حتی اگر به 100 نفر هم به عنوان مشتری هدف دسترسی دارید و برای این 100 نفر تبلیغ کنید، بهتر از هزاران نفر است که هیچ ارتباطی به کسب و کار شما ندارند. تبلیغات اگر هدفمند نباشد، بازدهی خاصی برای شما نخواهد داشت.

طراحی تبلیغات کار آسانی است.
طراحی تبلیغات اصلاً کاری آسانی نیست و هر کس نمیتواند این کار را انجام دهد. بسیاری از سازمان ها بخش جداگانه ای برای فعالیت های بازاریابی و تبلیغات ندارند، بنابراین در زمان طراحی تبلیغات افراد متخصصی دست به کار نمیشوند. سعی کنید از افراد متخصص استفاده کنید تا با علم و مهارت مورد نیاز تبلیغات خلاق برای شما آماده کنند. 

تاثیرات تبلیغات بر روی مخاطبان

تبلیغات به منظور آگاهی و جلب توجه مخاطب هم انجام میشود. در واقع هدف اصلی تبلیغات جلب توجه میباشد. شاید برخی از کسب و کار ها بخواهند توجه مخاطبان را جلب کنند تا مخاطبان را از یک نکته ای آگاه کنند. افراد خود به خود به تبلیغات توجه میکنند تا ببینند چه شرکت و محصولی است که در حال تبلیغات میباشد.

تبلیغات چیزی است که به منظور اثرگذاری به وجود می آید. یعنی ذات تبلیغات این است که اثرگذار باشد. همه افراد هم ممکن است تحت تاثیر تبلیغات قرار بگیرند و همچنین ممکن است برای برخی جذاب نباشد. در اینجا بحث سن و سال و جنسیت در میان میاید. اگر کودکی تبلیغات برنامه کودک ببیند لذت میبرد و خانمی که تبلیغات لوازم آرایشی ببیند ذوق میکند و دلش میخواهد این لوازم را داشته باشد، اما ممکن است همان کودک پای برنامه و تبلیغات بزرگسالان نتواند بنشیند. حتی اگر هم بنشیند اثرات خوبی برایش به جای نمیگذارد. برای آقایان هم همین گونه است، شاید ارسال تبلیغات برای آقایان کاری بیهوده باشد و هیچ تاثیری در روند فروش و بهبود کسب و کار نداشته باشد زیرا که آقایان جذب تبلیغاتی نمیشوند که مناسب خانم ها باشد.

تبلیغات اگر خلاقانه باشد، در مخاطب علاقه ایجاد میکند. این علاقه در مخاطب میتواند تمایل خرید ایجاد کند. شرکت های زیادی هستند که از تبلیغات برای ایجاد علاقه استفاده میکنند. 

انواع تبلیغات

برای انجام تبلیغات روش های مختلفی وجود دارد و میتوانید در فضاهای مختلف تبلیغات کنید. هر روش تبلیغاتی اثرگذاری و بازدهی خودش را دارد. یکی کمتر و یکی بیشتر، اما نمیتوان مشخص کرد که کدام روش بهتر است، زیرا ممکن است هر شرکت در فضاهای مختلفی به بازدهی برسد که این مورد بستگی به نوع محصول و مشتریان آن شرکت دارد. تبلیغات به دو بخش تقسیم میشود، مدرن و سنتی. که هر کدام از این بخش ها انواع مختلفی دارند که در ادامه همه این موارد را توضیح خواهیم داد. 

تبلیغات مدرن (آنلاین)

به هر تبلیغاتی که به واسطه اینترنت فقط بتوان آن را انجام داد مدرن میگویند.

تبلیغات در وبسایت: در این روش میتوانید به سایت های مورد نظرتان پیام دهید تا مقاله شما را در سایتشان منتشر کنند (ریپورتاژ آگهی) یا اینکه نامی از شما در مقالات پربازدیدشان ببرند.

تبلیغات Google Ads یا یکتانت: Google Ads و یکتانت دو سرویس تبلیغات اینترنتی میباشند. یکتانت یک پلتفرم ایرانی میباشد. میتوانید از تعرفه های این گونه سرویس ها هم در سراتاسر وب خودتان را به دیگران نشان دهید.

شبکه های اجتماعی: امروزه شبکه های اجتماعی به فضایی پرطرفدار تبدیل شده است و روزانه افراد زمان زیادی را در این فضا ها سپری میکنند. خیلی از افراد امروزه دیگر تلوزیون نگاه نمیکنند، حتی برای اخبار زیرا اخبار را هم این روزها از طریق اینترنت به راحتی میتوان بررسی کرد. به همین علت ها است که اعتماد افراد به آنچه که در شبکه های اجتماعی میبینند بیشتر میشود. اگر در شبکه های اجتماعی تبلیغات کنید بازدهی بسیار بالایی را تجربه خواهید کرد.

اپلیکیشن ها: خیلی از اپلیکیشن ها تبلیغات بنری و ویدئویی در داخل فضای اپلیکیشن انجام میدهند. مثلا برخی از آنها به شما میگویند 1 دقیقه تبلیغات مشاهده کنید تا این مرحله پریمیوم (نسخه ای که برای خرید آن باید پول دهید) برایتان باز شود.

حال برویم به سراغ تبلیغات سنتی تا ببینیم چه روش هایی غیر از اینترنت در تبلیغات به ما کمک میکند.

تبلیغات سنتی

همه ما با تبلیغات سنتی و روش های آن آشنا هستیم. چرا که قبل از ظهور و فراگیر شدن اینترنت، تنها این روش ها برای تبلیغات وجود داشتند به همین علت تعداد زیادی از تبلیغات سنتی را مشاهده کردیم.

چند سالی هست که با گسترش اینترنت و تبلیغات مدرن، تبلیغات سنتی اثرگذاری خودش را از دست داده است، ام در این بخش میخواهیم به شما روش های مختلف تبلیغات سنتی را معرفی کنیم. هرچند اثرگذاری آن به نسبت تبلیغات مدرن کمتر است اما همچنان خیلی از بیزینس ها از این روش استفاده میکنند و نتیجه هم میگیرند.

تبلیغات تلوزیونی: تبلیغات در تلوزیون را که دیگر همه ما میدانیم چه مقدار اثر گذار است. بینندگان تلوزیون یک جامعه آماری بزرگی در حد جمعیت هر کشور دارد.  بنابراین میتواند خیلی تبلیغات بزرگی باشد. باید بدانید به مراتب هزینه آن سنگین تر از بقیه روش های تبلیغاتی میباشد. تعداد افرادی که امروزه به برنامه های تلوزیونی نگاه میکنند بسیار کم شده است. شاید در یک خانواده چند نفره شب هنگام تلوزیون روشن باشد ولی کسی توجهش به تلوزیون نیست.

تبلیغات بیلبوردی: بیلبورد های سطح شهر هم میتوانند فضای خوبی برای تبلیغ باشند. اگر در چند نقطه شهر تبلیغ بیلبوردی خودتان را نصب کنید افراد ممکن است در طول روز در مسیر رفت و آمدشان چند بار تبلیغ شما را ببینند. این نوع تبلیغات برای عابرین پیاده و پشت چراغ قرمز و مسیر های پر ترافیک مناسب است. اگر در مسیری خلوت و کم رفت و آمد وسایل نقلیه، قصد تبلیغات دارید سعی کنید بیلبورد ها را در ساده ترین حالت ممکن آماده کنید تا افراد بتوانند در عرض چند ثانیه این تبلیغات شما را مشاهده کنند.

تبلیغات تراکت: پخش کردن تراکت هم یکی از روش های تبلیغات میباشد. تراکت یکی از روش های تبلیغاتی کم هزینه است. تراکت را چاپ میکنند و در خیابان مستقیماً به دست افراد میدهند و یا گاهاً بر روی در و دیوار میچسبانند. تراکت تقریبا جزو روش های منسوخ شده تبلیغات سنتی میباشد.

تبلیغات پیامکی: همه ما قطعاً پیامک های تبلیغاتی دریافت کردیم و همچنان هم میکنیم. آنقدری که این روش را یک مدت به مقدار زیاد انجام دادند، افراد دیگر دیدگاه خوبی نسبت به تبلیغات پیامکی ندارند و اصلاً توجهی به آن نمیکنند. قبلاً شاید برای افراد چیز جذابی بود اما دیگر از یک جایی افراد از دیدن چنین پیام هایی عصبانی میشوند. سعی کنید اگر قصد ارسال پیام تبلیغاتی به اشخاص را دارید، از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی بیشتر استفاده کنید. به همان دلیلی که در بخش تبلیغات مدرن گفتیم مردم توجه بسیار زیادی به شبکه های اجتماعی دارند.

تبلیغات رادیویی: تعداد افرادی که به رادیو گوش میدهند روز به روز در حال کمتر شدن میباشد. گویندگان رادیویی ممکن است در لابلای حرف هایشان از شرکت ها و برند های دیگر تعریف کند. یا حتی میتوانند در بین برنامه ها از صداهایی ضبط شده برای تبلیغات استفاده کنند.

تبلیغات روزنامه ای: تبلیغات روزنامه ای و مجله ای یکی از پر طرفدار ترین روش های تبلیغاتی بود. آگهی های زیادی در روزنامه ها و مجلات منتشر میشد. حتی برخی روزنامه ها آگهی های استخدام نیروی کار را منتشر میکردند. به طور کلی روش تاثیر گذاری بود.

اگر دقت کنید در تمام روش های تبلیغاتی سنتی گفتیم که امروزه مراجعه کنندگان کمتر و اثرگذاری کمتری دارند. بنابراین باید دقت کنید پول خودتان را برای چه روش تبلیغاتی خرج میکنید. 

آیا تبلیغات همیشه جوابگو میباشد؟

این ممکن است سوال خیلی از افراد و متقاضیان تبلیغات باشد. سوال درستی است، جوابش این است که خیر، تبلیغات همیشه پاسخ نیاز های شما را نمیدهد. در کنار تبلیغات باید سایر فعالیت های بازاریابی را هم انجام دهید اما اگر منظورتان فقط در مورد اثرگذاری تبلیغات است باید بگوییم که تبلیغات همیشه موثر نیست به شرط اینکه درست انجام شود. شرط و شروط انجام تبلیغات درست را هم در بخش نکات مهم در تبلیغات به شما توضیح دادیم. 

ختم کلام...

فهمیدیم که تبلیغات به فرایندی است که موجب میشود شما در معرض دید مخاطبان قرار بگیرید و این هم چیزی است که برای هر کسب و کاری نیاز است. این کار موجب افزایش بازدید کنندگان شما و شاخص نرخ تبدیل مشتری میشود. هرچه تبلیغات هدفمند تر باشد بهتر است. باید سعی کنید تبلیغاتی را انجام دهید که درست باشد. برای اینکه تبلیغات را به درستی انجام دهید در این مقاله به نکته هایی کاربردی اشاره کردیم. انواع تبلیغات سنتی و مدرن را هم شرح دادیم تا بهتر از حوزه تبلیغات آشنایی پیدا کنید.

سپاس بی‌نهایتـــ
بیزینس گلوریـــ

مقالات مرتبط

تحقیقات بازاریابی

قیف بازاریابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *