منو سایت بیزینس گلوری

جلب اعتماد مشتریان / 6 راهکار کلیدی در جلب اعتماد مشتری

اعتماد مشتری

کسب و کار که بتواند اعتماد مشتریان خود را جلب کند، برگ برنده را در دست خواهد داشت. چون زمانی که مشتری به یک سازمان اعتماد کامل داشته باشند، درصد اینکه بارها خرید خود را تکرار کند بسیار بالا میرود. عوامل زیادی در اعتماد مشتری دخیل هستند، مثل صداقت، کیفیت بالا، اهمیت دادن به حرف های مشتریان، اطلاعات کامل از محصول و غیره. در این مقاله ابتدا خواهیم گفت جلب اعتماد مشتری چیست و چه اهمیتی دارد و در بخش بعد 6 روش موثر برای موفقیت در جلب اعتماد مشتری را شرح میدهیم. با ما همراه باشید. 

تعریف جلب اعتماد مشتری و اهمیت آن

اعتماد مشتری چیزی جز مطابقت دادن انتظارات مشتری با وعده های شرکت نیست. اگر خارج از دنیای کسب و کار هم به این قضیه نگاه کنید میبینید که در زنگی شخصی هم افراد زمانی به یک دیگر اعتماد میکنند که پای حرف هایی که میزنند بایستند و به وعده هایی که میدهند عمل کنند. در کسب و کار هم همینطور است، زمانی که یک سازمان به وعده خود جامه عمل نپوشاند مشتریان دیگر به این سازمان به چشم یک سازمان متعهد نگاه نمیکنند و همین باعث ریزش مشتریان میشود. ایجاد اعتماد مشتری کاری ساده نیست و نیاز به سال ها زمان و اقدامات زیاد است. ولی از بین بردن اعتمادی که میان مشتریان و یک سازمان شکل گرفته است، کاری آسان و در عرض چند دقیقه هم قابل انجام است.

جلب اعتماد مشتریان کاری زوری و با اجبار نیست. شما نمیتوانید اعتماد مشتری را با گفتن این که به ما اعتماد کنید، جلب کنید. مشتریان باید تجزیه کنند، حس مثبت بگیرند و از محصولات شما راضی باشند تا به شما اعتماد بیشتری کنند و مشتریان وفادار شما بمانند.

مشتریان میتوانند با یک جمله نظر منفی خودشان، تاثیرات منفی عمیقی بر کسب و کار شما بگذارند زیرا رسانه های اجتماعی امروزه سرعت بالایی در انتقال پیام ها دارند و این باعث میشود آثار مخربی را متحمل شوید. پس جلب اعتماد مشتریان یک امر ضروری به حساب می آید. وقتی برندتان تبدیل به یک برند معتبر شود، میتوانید مشتری جدید جذب و مشتریان فعلی تان را حفظ کنید. حفظ مشتری هم موجب افزایش نرخ تبدیل، افزایش فروش و موفقیت در معاملات میشود.

مشتریان زمانی که به برند شما اعتماد کنند، به راحتی به سفیران برند شما تبدیل میشوند و میتوانند شما را به صورت رایگان و به همراه حس مثبت و رضایت کامل در جمع های مختلف رسانه ها تبلیغ کنند.

در اینجا قصد داریم با در نظر گرفتن آمار های عددی کمی بیشتر اهمیت جلب اعتماد مشتری را متوجه شویم. 

50% مشتراین اعتقاد دارند که میزان اعتماد به فروشنده و سازمان مورد نظر، دومین ملاک آن ها برای خرید کردن میباشد.
70% مشتریان اظهار داشتند که اهمیت اعتماد در فروش چند برابر دهه های قبل شده است. 

روش های جلب اعتماد مشتری

خب، چطور اعتماد مشتری را بدست بیاوریم؟ در این جا 6 روش برای جلب اعتماد مشتری آورده شده است که به شما در این مسیر کمک میکند.

  1. هیچوقت بازخورد های منفی را حذف نکنید.
    زمانی که تعدادی از مشتریان رضایت کامل از محصولات و خدمات شما نداشته و در بخش نظر دهی تجربه منفی خودشان را به ثبت رسانیدند، شما هیچگاه اقدام به حذف آن نظر های منفی نکنید. مشتریان وقتی ببینند تعداد بازخورد های منفی شما صفر است، قطعاً شک میکنند که خودتان اینها را حذف کردید. پس سعی کنید به جای حذف کامنت های منفی به دنبال این باشید که آن مشکل را برطرف کنید و سپس اعلام کنید که این مشکل بنابر خواسته مشتری و تجربه منفی که برایش به وجود آمد بر طرف شد. با این کار اعتماد سازی به خوبی انجام میشود. از طرفی هم وقتی مخاطبان با نظرات منفی مواجه میشوند به این موضوع فکر میکنند که شما با صداقت تمام در حال کار کردن هستید.
  2. برنامه وفاداری مشتری را بکار بگیرید.
    برنامه وفاداری درست و مناسب میتواند فروش سازمان را افزایش دهد. دلیلش هم مربوط به وفادار سازی مشتری است. همچنین میتوانید طول عمر مشتری را افزایش دهید. برنامه های وفاداری سازی مشتری شامل اقداماتی خاص میشود. مشتری وفادار همان مشتری است که به شما اعتماد دارد. بنابراین هرچه میزان وفاداری بیشتر باشد، میزان اعتماد هم بیشتر خواهد بود. در مقابل هم همینطور است. هرچه میزان اعتماد بیشتر باشد، میزان وفاداری هم بیشتر میشود. بنابراین اعتماد و وفاداری دو عامل مکمل هم هستند.
  3. چیزی کمتر از خدمات عالی برای مشتریان ارائه نکنید.
    طبق آمار هایی که ثبت شده اند، 33% آمریکایی ها معتقدند تنها یکبار کافی است که خدمات کم کیفیت و ضعیفی ارائه شود تا مشتریان به کسب و کار دیگری برای خرید و رفع نیاز هایشان رجوع کنند.
  4. شفافیت را فراموش نکنید.
    شفافیت اساس اعتماد است.
    اطلاعات و جزئیات محصولات خود را صادقانه در اختیار مشتری قرار دهید.
    نحوه عملکرد شرکت خودتان را بیان کنید.
    تمامی مشکلات و شکایات مشتریان را با شفافیت هرچه تمام تر حل و فصل کنید.
  5. ارزش های اصلی شرکت را بیان کنید.
    به مشتریان بگویید ارزش های کسب و کار شما چیست و با آنان در این مورد حرف بزنید. به آن ها نشان دهید که فرهنگ سازمانی دارید و احترام در کسب و کارتان خیلی مهم است. این را با نشان دادن رفتار خودتان با همکاران به آن ها ثابت کنید.
  6. خدمات پس از فروش معجزه میکنند.
    یکی از کلیدی ترین راه های جلب اعتماد مشتری ارائه خدمات پس از فروش میباشد. خدمات پس از فروش حس خوبی به مشتری میدهد. خیلی از کمپانی ها خدمات پس از فروش ندارند و این باعث میشود مشتریان فکر کنند که این کسب و کارها فقط و فقط به فکر فروختن هستند و رضایت مشتری و برطرف کردن مشکلات آنان اصلاً مهم نیست.
ختم کلام...

جلب اعتماد مشتری یکی از روش های ایجاد وفاداری مشتری میباشد و همین موجب افزایش فروش و رشد کسب و کار میباشد. اعتماد یک مشتری به خودی خود مولد اعتماد از سوی مشتریان دیگر است. بنابراین سعی کنید در کارتان آنقدر خوب باشید تا تبدیل به یک تجارت معتهد شوید. 

 

سپاس بی‌نهایت
بیزینس گلوری

مقالات مرتبط

3 پاسخ

  1. سلام ممنون از مقاله مفیدتون
    ولی خیلیم از مشتری هام هستن که اصلا نمیخوان اعتماد کنند و بنظرم نباید وقتمون صرف این مشتری ها کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *