منو سایت بیزینس گلوری

ده تا از برترین روش های جذب مشتری

جذب مشتری

قطعاً می‌دانید که بدون مشتریان، کسب و کار شما دوام نخواهد داشت. اما جذب مشتریان جدید به صورت خودکار اتفاق نمی‌افتد. بلکه باید با استفاده از روش‌هایی خاص مشتریان را جذب کنید. کسب و کار شما به یک برنامه بازاریابی نیاز دارد که به چگونگی جذب مشتری و افزایش فروش بپردازد. موضوع این مقاله در مورد جذب مشتری است، بنابراین در ادامه 10 تا از روش های جذب مشتری را به شما معرفی می‌کنیم. این 10 استراتژی مقرون به صرفه و آسان برای پیاده سازی به شما کمک می کند تا یک برنامه بازاریابی بسازید که برای کسب و کار شما مفید باشد. با ما همراه باشید…

قبل از اینکه وارد بحث استراتژی های جذب مشتری شویم، باید چند نکته را بدانیم.

 

اهداف خودتان را مشخص کنید

اینکه می‌گوییم اهداف خودتان را مشخص کنید به این معنی است که اهداف شما باید به گونه‌ای معین باشد که دائماً در ذهن شما و جلوی چشمان شما باشد. اگر همیشه از اهداف خود مطلع باشید، می‌توانید در زمان‌ها تصمیم گیری و انتخاب‌هایتان، همیشه گزینه‌هایی را برگزینید که در مسیر رسیدن به اهدافتان شما را به‌پیش ببرد.

مشتریان خودتان را بشناسید

حالا که اهداف خودتان را مشخص کردید باید بدانید که چه کسانی قرار است مشتریان شما باشند. این دقیقا همان مشخص کردن بازار هدف است. قبل از هر اقدام استراتژیک و برنامه بازاریابی، فرایند تعیین بازار هدف باید انجام شود. زمانی که در بازاری غیر از بازار هدف و مشتریان واقعی خودتان، محصولتان را عرضه کنید، نتیجه مطلوبی نمی‌گیرید. باید سعی کنید هدفمند مسیر را آغاز کنید تا هرگونه اقدامی که به منظور جذب مشتری انجام می‌دهید بی اثر نماند.

حالا پس از دانستن این دو مورد به سراغ روش های جذب مشتری می‌رویم. ما در بیزینس گلوری 10 روش برتر برای جذب مشتری را بررسی و تحلیل کردیم و در این مقاله آن ها را برای شما ارائه دادیم.

روش های جذب مشتری

در این بخش به 10 مورد از روش های جذب مشتری اشاره می‌کنیم: 

  1. مزیت رقابتی

    همیشه عده زیادی از افراد هستند که قبل از خرید محصول مورد نظرشان تمامی برندها و محصولات موجود در آن رده را بررسی می‌کنند. این کار را به این منظور انجام می‌دهند که بهترین گزینه را انتخاب کنند و منفعت و ارزش بیشتری برایشان ایجاد شود. برای داشتن مزیت رقابتی باید در اینجا استراتژی دیگری را هم انجام دهید (بررسی رقبا).

    بررسی رقبا به شما سرنخ های زیادی می‌دهد تا ببینید کدام یک از آنان مزیت رقابتی دارند و چگونه و از چه طریقی توانستند مزیت رقابتی خودشان را بر بازار حاکم شوند. با این تحقیق و بررسی می‌توانید به ایده های خوبی برای ایجاد ارزش و مزیت رقابتی برای محصول خود برسید.

  2. استفاده از شبکه های اجتماعی

    امروزه درصد بسیار زیادی از مردم جامعه در شبکه‌های مجازی فعال هستند و اکثر کارهایشان را به صورت آنلاین انجام می‌دهند. حتی دیگر کمتر کسی پیدا می‌شود برای دیدن اخبار و مطلع شدن از اتفاقات روز دنیا تلویزیون تماشا کند. بنابراین افراد اخبار هم حتی در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، توئیتر، فیسبوک و غیره دنبال می‌کنند. این یعنی میزان اعتماد مردم به شبکه‌های اجتماعی بالا رفته است. بزرگترین کاری که افراد امروزه به صورت آنلاین انجام می‌دهند خرید در شبکه های مجازی می‌باشد. این یعنی شما می‌توانید از شبکه‌های مجازی برای جذب مشتری بیشتر برای کسب و کارتان استفاده کنید.

  3. استفاده از وبسایت

    وبسایت هم مانند شبکه های اجتماعی یکی از روش های در بستر اینترنت می‌باشد که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. با داشتن وبسایتی مناسب و انجام سئو بر روی آن می‌توانید سایتتان را تا رتبه های برتر گوگل بکشانید و خودتان را به مشتریان جدید و دیگران معرفی کنید.

  4. استفاده از بازاریابی ایمیلی

    شاید فکر کنید ایمیل مارکتینگ دیگر قدیمی شده است و تاثیرگذاری ندارد. اما اشتباه فکر می‌کنید. همچنان هم تعداد زیادی از شرکت‌ها و بیزینس‌ها وجود دارند که از بازاریابی ایمیلی برای جذب مشتری استفاده می‌کنند و نتیجه‌های خوبی هم می‌گیرند. می‌توانید در هنگام ثبت نام کاربر در سایت از او ایمیل را دریافت کنید و با توجه به صفحه هایی که در سایت شما پیمایش می‌کند، نیاز او را تشخیص دهید و ایمیل تبلیغاتی برای او ارسال کنید. یا حتی زمانی که برای اولین بار با شما تماس گرفت هم می‌توانید ایمیلش را دریافت کنید.

  5. بازاریابی تلفنی

    بازاریابی تلفنی روشی قدیمی برای جذب مشتری است ولی همچنان هم طرفداران زیادی دارد. امروزه بازاریابی تلفنی در نزد مردم روشی آزار دهنده تلقی می‌شود. جالب است بدانید هنوز هم بسیاری از شرکت ها تماس تلفنی را انجام میدهند، اما با اینکه واضح است این روش همانند گذشته بازدهی ندارد، به چه علتی چنین کاری میکنند؟ بعضی از شرکت ها به منظور حفظ ارتباط با مشتری و نظرسنجی از آنها پس از فروش از تماس تلفنی استفاده میکنند. در این حالت مشتریان حساس نیستند و اتفاقا خوشحال می‌شوند که شما پیگیر رضایت‌مندی آنان هستید. در این بین می‌توانید با استفاده از وفاداری و رضایت آنان نسبت به خودتان، مشتریان جدیدی جذب کنید.

  6. بازاریابی ارجاعی

    در این نوع از بازاریابی شما به مشتریان فعلی خودتان پیشنهاد می‌کنید که اگر دیگران را به بیزینس شما معرفی کنند، به آن ها پاداشی می‌دهید. این کار به مرور زمان ارتباط قدرتمندی برای شما می‌سازد. باید این کار را با دقت انجام دهید. این کار را به مشتریانی که از شما خرید کردند، رضایت هم داشتند و در زمره مشتریان وفادار شما هستند، بسپارید. زیرا آنان با جان و دل از محصول شما تعریف میکنند.

  7. شرکت در همایش ها و سمینارها

    جذب مشتری در همایش‌ها و سمینارها یکی از حرفه‌ای ترین روش‌های جذب مشتری می‌باشد. اگر دقت کنید افراد بیش از آنچه که از محتوای جلسه چیزی یاد بگیرند، ارتباط سازی و شبکه سازی وسیعی انجام می‌دهند. به نوعی همایش‌ها منابع ارتباطی نام دارند.

  8. تخفیف و آفر

    اگر در مناسبت های خاص و شرایط خاص آفرهای ویژه‌ای برای مشتریان در نظر بگیرید تردید احتمالی آنان را کم می‌کنید و خرید را برای آنان آسان می‌کنید. همچنین در زمان پیشنهادهای ویژه می‌توانید جذب مشتری بالایی داشته باشید. با اینگونه پیشنهادها مشتری را جذب کنید، پس از این که از شما خرید کرد اقدامات مناسب برای جلب رضایت او را انجام دهید تا بتوانید او را نسبت به بیزینس خودتان وفادار کنید تا همیشه مشتری شما بماند و شما را تبلیغ کند.

  9. امکانات و هدایای رایگان

    انسان به طور ذاتی چیزهایی را که مفت و رایگان به دست می‌آورد را دوست دارد. شما اگر این حس لذت را در مخاطب زنده کنید، درصد فروشتان بیشتر می‌شود. همچنین ارسال هدیه برای مشتریان لذت‌بخش‌ترین قسمت ارتباط با شما است. با این کار احساس ارزشمندی بالایی به مشتریان می‌دهید. باید دقت کنید که هدیه‌ای که می‌فرستید متناسب با نیاز مشتری و درخور شخصیت او باشد.

  10. استفاده از نظرات مثبت مشتریان

    در سایت یا شبکه‌های اجتماعی می‌توانید از نظرات مثبت مشتریان پیشین خود استفاده کنید. این کار می‌تواند خیال برخی از مخاطبان را راحت کند که درصد رضایت مشتریان در فلان محصول بالا است.

بازار یابی و فروش چه تفاوت‌هایی با هم دراند؟

بازاریابی و فروش دو عنصر متفاوت در فرآیند فروش هستند. بازاریابی به فرآیند تبلیغاتی و ترویجی اطلاق می‌شود که به منظور جذب مشتریان و افزایش آگاهی آن‌ها از محصول یا خدمات شما انجام می‌شود. بازاریابی شامل فعالیت‌هایی مانند تحقیقات بازار، تعیین بازار هدف، تعیین استراتژی بازاریابی، تبلیغات، روابط عمومی و تبلیغات اینترنتی است.

فروش به عملیات فروش محصول یا خدمات به مشتریان اشاره دارد. در این فرآیند، مشتریان با توجه به اطلاعاتی که از طریق بازاریابی دریافت کرده‌اند، تصمیم به خرید محصول یا خدمات شما می‌گیرند. فروش شامل فعالیت‌هایی مانند ارتباط با مشتریان، مذاکره، ارائه پیشنهادات، بستن قرارداد و پشتیبانی پس از فروش است.

به طور خلاصه، بازاریابی به فرآیند جذب مشتریان و افزایش آگاهی آن‌ها از محصول یا خدمات شما اشاره دارد، در حالی که فروش به فرآیند فروش محصول یا خدمات به مشتریان می‌پردازد.

چه چیزی باعث پشیمانی مشتری در خرید می شود؟

چندین عامل می‌تواند باعث پشیمانی مشتری در خرید شود، اما برخی از مهم‌ترین عوامل عبارتند از:

۱. کیفیت محصول: اگر محصولی که مشتری خریداری کرده است، کیفیت پایینی داشته باشد، سبب نارضایتی از محصول می‌شود.

۲. عدم توانایی در استفاده از محصول: اگر مشتری نتواند به راحتی از محصول استفاده کند یا نتواند به درستی از آن استفاده کند، در خرید خود دچار تردید می‌شود.

۳. عدم تطابق با توقعات:  گاهی اوقات محصول خریداری شده توقعات مشتری را برآورده نمی‌کند.

۴. خدمات پس از فروش نامناسب: اگر خدمات پس از فروش ارائه شده توسط فروشنده نامناسب باشد، سبب نارضایتی مشتری می‌شود.

۵. قیمت بالا: اگر قیمت محصول بسیار بالا باشد و ارزش آن با قیمت پرداختی مطابقت نداشته باشد، مشتری ممکن است پشیمان شود.

این عوامل می‌توانند باعث پشیمانی مشتری در خرید شوند و برای جلوگیری از این اتفاقات، فروشندگان باید تلاش کنند تا محصولات با کیفیت و با ارزشی را به مشتریان ارائه دهند و خدمات پس از فروش مناسبی را ارائه کنند.

ختم کلام...

در این مقاله به این موضوع پرداختیم که جذب مشتری یکی از راه‌های افزایش فروش و رشد کسب‌و کار می‌باشد. جذب مشتری هم اتفاقی نیست و باید اقداماتی انجام دهید تا به این مهم دست یابید. 10 تا از بهترین روش های جذب مشتری را در این مقاله ذکر کردیم که باید سعی کنید در زمان درست از آن‌ها استفاده کنید.

سپاس بی‌نهایت
بیزینس گلوری

مشتریان فعلی شما با برنامه‌های ارجاعی به‌طور مستقیم شغل شما را با دوستان و همکاران خود به اشتراک می گذارند تا آن‌ها هم مشتری شما شوند. در برنامه‌های ارجاعی شما باید برای مشتری‌های فعلی خود پاداش و تخفیف درنظر بگیرید.

روانشناسی مشتری به مطالعه رفتار، احساسات، درک و … مشتریان در فرآیند خرید و استفاده از محصولات و خدمات ارائه شده توسط یک شرکت یا سازمان می‌پردازد.

مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. تشکر از سایت بیزینس گلوری
    با اینکه همه میدونیم امروزه مشتری ها از تماس تلفنی بیزار هستند تکرار اینکار باعث قطع ارتباطشون با ما نمیشه؟

    1. سلام خواهش میکنم
      ببینید باید کنترل شده این کار انجام بشه
      مشتریانی که وفادار شما هستند از این کار بیزار نمیشوند. (به شرط تماس درست)
      شرایطی که در مقاله گفته شده اند را مجددا مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که در چه شرایطی تماس بگیرید بهتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *