منو سایت بیزینس گلوری

برای راه اندازی کسب و کار چه مراحلی باید طی شود؟ – 5 مرحله الزامی

راه اندازی کسب و کار

در سال های اخیر میزان راه اندازی کسب و کار و تأسیس شرکت‌ها افزایش پیدا کرده است. به طور کلی میتوان گفت با رشد فناوری و تکنولوژی، تعداد شرکت ها در حوزه های متنوع افزایش چشمگیری داشته است. در 10 سال اخیر بسیاری از کشورها رشد درصد تأسیس و راه اندازی کسب و کار به صورت مستمر در حال افزایش بوده است. برای مثال در آمریکا، بر اساس گزارشی که کمیته ملی آمار کسب و کارهای کوچک منتشر کرده است، در سال 2020 تعداد شرکت های جدید به 4.4 میلیون رسید. این آمار چیزی حدود 24 درصد نسبت به سال 2019 افزایش داشته است. طبق آمارهای موجود در اروپا نیز مشابه آمریکا 24 درصد رشد نرخ تأسیس شرکت و راه اندازی کسب و کار وجود داشته است.

اما در ایران چطور؟ رشد تأسیس شرکت در ایران 28 درصدی بوده است. بیشتر از آمریکا و کل اروپا
این یعنی در کشور ما ایران، راه اندازی کسب و کار جدید و تأسیس شرکت در حال رونق گرفتن میباشد. طبق آمار در سال 1399 بیش از 30 هزار شرکت جدید در ایران ثبت شده است که نسب به سال قبل، 28 درصد رشد داشته است.

با تمام این آمار و ارقامی که وجود دارد میتوانیم نتیجه بگیریم که در دوره زمانی زندگی میکنیم که هر ساله به تعداد شرکت ها و کسب و کارها افزوده میشود. این اتفاق پیام آور خوبی میباشد. زیرا افزایش شرکت ها و کسب و کارها اهمیت های فراوانی دارد. در ادامه به این اهمیت ها اشاره میکنیم. 

اهمیت راه اندازی کسب و کار و تأسیس شرکت

در بند قبلی درمورد این صحبت کردیم که درصد کسب و کارهای جدید با سرعت رو به افزایش میباشد. نتیجه گیری که از این اتفاق داشتیم این بود که راه اندازی کسب و کار جدید و تأسیس شرکت از اهمیت های زیادی نیز برخوردار میباشد. حال در این بخش خواهیم گفت که اهمیت های راه اندازی کسب و کار چیست؟

  • ایجاد شغل: هر کسب و کار نیازمند نیروی کار میباشد. به همین منظور زمانی که یک کسب و کار راه اندازی میشود، شغل هم در کنارش ایجاد میشود و افراد میتوانند مشغول به کار شوند و درآمد داشته باشند.
  • کاهش بیکاری: این موضوع واضح است که اگر کار بیشتر باشد، بیکار کمتر است. هر چه کسب و کارهای بیشتری راه اندازی شود، تعداد افراد بیشتری شاغل میشوند و به مرور زمان نرخ بیکاری کاهش پیدا میکند.
  • رشد اقتصادی:
  • حل چالش ها و مشکلات: زمانی که کسب و کار جدید راه اندازی میشود، قطعاً ایده پردازی های زیادی میشود، در این صورت خلاقیت و نوآوری بیشتر میشود، و همین خلاقیت ها و نوآوری ها میتواند راهکارهایی بسازند تا مشکلات و چالش های زیادی حل شوند.

مراحل راه اندازی کسب و کار

برای این که یک کسب و کاری را راه اندازی کنید باید یک سری اصول را بلد باشید و از یک سری مراحل گذر کنید. این مراحل را در ادامه توضیح میدهیم.

این موارد از مهم ترین دلایل اهمیت راه اندازی کسب و کار بودند، ایجاد شغل، کاهش بیکاری، رشد اقتصادی و برطرف کردن چالش‌ها به طور کلی یک ارزش افزوده ای به جامعه اضافه میکند. در بخش بعدی به سراغ بررسی اهداف راه اندازی کسب و کار خواهیم رفت. 

  1. ایده پردازی
    مرحله اول تشکیل و راه اندازی کسب و کار، ایده پردازی است. شما باید ایده کسب و کار داشته باشید تا بتوانید آن کسب و کار را تأسیس کنید. اما شاید بپرسید که چگونه باید ایده پردازی کرد؟ یک ایده مناسب برای راه اندازی کسب و کار باید از دل نیاز و مشکلات مردم ریشه بزند. این یعنی یکی از مهمترین منابع شما در ایده دادن این است که به نیاز های مردم فکر کنید. به این فکر کنید که کسب و کارهای دیگر چگونه نیازهای مشتریان را برطرف میکنند؟ چه نیازهایی از قبل وجود داشته است؟ شاید شما ایده بهتری برای برطرف کردن نیازهای مشتریان ارائه دهید. ایده دادن کار سختی نیست، فقط سعی کنید تمام ذهنتان را بر روی کشف نیاز مردم متمرکز کنید.
  2. اعتبار سنجی ایده
    اعتبار سنجی ایده دومین مرحله در راه اندازی یک کسب و کار میباشد. پس از ایده پردازی و رسیدن به لیستی از ایده های مورد نظر، باید ایده هایی که قصد دارید عملی کنید را اعتبار سنجی کنید. این اعتبار سنجی به شما کمک میکند تا متوجه میزان بازدهی ایده شوید. اگر ایده‌ای خوب داشته باشید احتمال اینکه به بازدهی بالایی برسید بیشتر میشود. سعی کنید مطلوب بودن یا نبودن آن را بررسی کنید. برای اعتبار سنجی میتوانید روش های مختلفی را انجام دهید که مهمترین آن ها بررسی بازار هدف ایده و مزیت رقابتی میباشد. بررسی بازار هدف یعنی شما ببینید ایده شما چه بازاری را تحت پوشش قرار میدهد؟ آیا در این بازار سود خوبی نسیب شما میشود؟ تعداد متقاضیان چطور؟ کم است یا زیاد؟
    مزیت رقابتی نیز مهم است، زیرا ممکن است محصول مشابه در بازار زیاد وجود داشته باشد و زمانی که محصولات مشابه یک دیگر هستند، مشتریان به سراغ این میروند که کدام یک از آنها منفعت های بیشتری نسیب‌شان میکند.
  3. تحقیقات بازار
    پس از اعتبار سنجی ایده باید وارد مرحله تحقیقات بازار شوید. تحقیقات بازار به شما کمک میکند تا بتوانید در زمینه بازاریابی برای کسب و کارتان تصمیمات بهتری بگیرید. با انجام تحقیقات بازار اطلاعات مفیدی دستگیرتان میشود. اطلاعاتی از قبیل اینکه در حوزه ای که قصد فعالیت دارید چه تعداد شرکت وجود دارد، چند سال سابقه کار دارند، کدام یک از آن ها شکست خوردند و کدام یک موفق شدند.
  4. بودجه بندی
    حالا که مرحله تحقیقات بازار را گذراندید و دیدگاه‌های جدیدی راجع به ایده خود دارید، بهتر است برای قدم هایی که باید در آینده بردارید برنامه ریزی مالی داشته باشید. این مرحله بسیار حساس و مهم میباشد. اگر تخصیص منابع به درستی انجام نشود، ممکن است خسارات غیر قابل جبرانی به بار آورد.
  5. طراحی بوم مدل کسب و کار
    بوم مدل کسب و کار یک ابزار کاربردی میباشد تا اجزای مهم یک کسب و کار را در کنار هم قرار دهید و به بررسی همه جانبه آن ها بپردازید.
ختم کلام...

در این مقاله به موضوع راه اندازی کسب و کار پرداختیم. در ابتدای مقاله از میزان رشد چشمگیر تأسیس شرکت و کسب و کار حرف زدیم. گفتیم که در سال های اخیر به تعداد کسب و کارها و شرکت‌ها افزوده شده است و این موضوع اهمیت هایی هم دارد. اهمیت هایی از قبیل کاهش نرخ بیکاری، ایجاد شغل و حل مشکلات مردم. در ادامه مراحلی که برای راه اندازی یک کسب و کار نیاز است طی کنید را معرفی کردیم و هر کدام را شرح دادیم.

سپاس بی‌نهایتـــ
بیزینس گلوریـــ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *