منو سایت بیزینس گلوری

مدیریت بازرگانی چیست؟

مدیریت بازرگانی

در ساده ترین تعریف مدیریت بازرگانی را ارتباط بین سازمان های اقتصادی و کاری با مشتریان میگویند. اما این تعریف نمیتواند همه جوانب مدیریت بازرگانی را پوشش دهد پس ما در ادامه به بررسی همه وجوه مدیریت بازرگانی میپردازیم.

مدیریت بازرگانی یکی از شاخه های علم مدیریت محسوب میشود. علم مدیریت در بسیاری از فعالیت های بشر نقش دارد و مدیریت بازرگانی هم یکی از شاخه هایی است که از علم مدیریت سرچشمه میگیرد. اگرچه رشته مدیریت بازرگانی پیشینه طولانی دارد اما این رشته در ایران جز رشته های نوپا محسوب میشود که در سازمان ها و مجموعه ها میتواند نقش بسیار مهمی بازی کند.

 

اصلی ترین و مهم ترین نقش واحد بازرگانی ارتباطات و فروش است و این واحد در این امر به موفقیت سازمان کمک میکند. در واقع مدیریت بازرگانی تمام فعالیت های مرتبط با خرید، فروش، پیگیری قرارداد ها، بررسی و ارزیابی تامین کنندگان و رسیدگی به مشتریان و … را در سازمان به عهده دارد و همچنین به چگونگی کنترل سود، سرمایه، هزینه و استفاده بهینه از امکانات موجود میپردازد. در واقع مدیریت بازرگانی یک مهره چند کاره برای سازمان میباشد که علی رقم وظایف ذکر شده بالا برنامه های تبلیغاتی، طرح های تجاری شرکت، ارتباطات بین المللی شرکت، مذاکرات تجاری و استراتژی های شرکت را هم به دوش میکشد و به عبارتی بعد از مدیریت کل یکی از مهمترین مدیران سازمان محسوب میشود.

اهمیت مدیریت بازرگانی در سازمان در چیست؟

مدیریت بازرگانی در واقع مدیریت یک کسب و کار را شامل میشود. مدیریت بازرگانی در سازمان از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا بین کارمندان سازمان و مشتریان با توجه به مهارتی که دارد یک تعادل قوی به وجود می‌آورد و این امر خود یک عامل اصلی در موفقیت سازمان در راه رسیدن به اهداف خود است و جز اساسی ترین نقش ها در سود یا ضرر یک سازمان است.

ویژگی های مدیریت بازرگانی چیست؟

مدیر بازرگانی تحت نظر مستقیم مدیر شرکت فعالیت میکند و تمامی امور مربوط به خرید، فروش، ثبت سفارش و … را باید به صورت گزارش دوره ای به مدیر شرکت ارائه دهد.
یک مدیر بازرگانی باید از تمامی برنامه ‌ها، اهداف و استراتژی های سازمان آگاه باشد و آن ها را به مرحله اجرا برساند، حال برخی از وظایف یک مدیر بازرگانی را بررسی میکنیم. 

  • تهیه گزارش از فعالیت های انجام شده طی دوره
  • تهیه آیین نامه قرارداد ها
  • مسئولیت تبلیغ در سازمان
  • برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف سازمان
  • نظارت بر چگونگی اجرا کارها توسط پیمان کاران
  • بررسی قیمت گذاری ها و قیمت تمام شده محصول
  • کنترل و نظارت بر خرید و فروش های سازمان
  • بررسی آمارها و اطلاعات فروش
  • همکاری با واحد های دیگر (مالی و برنامه ریزی و …) برای بررسی توان موجود

مدیریت بازرگانی باید از روش های مناسبی برای جمع کردن اطلاعات از بازار، شناخت رقبا و ظرفیت های موجود در سازمان و بازار استفاده کند تا سازمان در راه رسیدن به اهداف و سیاست های خود پیشگام باشد.

چگونه تبدیل به یک مدیر بازرگانی موفق شویم؟

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم مدیریت بازرگانی جز اساسی ترین و مهم ترین نقش ها در سازمان محسوب میشود پس شخصی که به عنوان مدیر این واحد برگزیده می‌شود باید در ابتدا دارای دانش کافی هم در علم مدیریت و هم در بازرگانی باشد تا بتواند در اداره این امر موفق باشد.

یک مدیر بازرگانی باید راجع به فعالیت های تجاری نظیر صادرات و واردات اطلاعات کافی داشته باشد تا بتواند بستری مناسب برای ارتباط بین مشتریان و سازمان فراهم سازد. یک مدیر بازرگانی میبایست ذهنی پویا برای ارائه برنامه ها و طرح های کاربردی برای حل چالش های سازمان داشته باشد همچنین مدیریت بازرگانی باید توانایی تحلیل بازار، آشنایی با انواع تکنیک های فروش، فناوری ها و تکنولوژی های روز دنیا را به اندازه کافی دارا باشد.

ختم کلام...

در این مقاله در مورد مدیریت بازرگانی حرف زدیم. سعی کردیم تا مقاله ای کوتاه و مختصر برای فهم آسان این رشته برای شما تهیه کنیم. در ابتدا به تعریف مدیریت بازرگانی پرداختیم که متوجه شدیم مدیریت بازرگانی به ارتباط بین سازمان های تجاری و اقتصادی با مشتریان گفته میشود. از اهمیت مدیریت بازرگانی هم اینگونه گفتیم که موجب ایجاد تعادل ارتباطی قوی بین افراد سازمان و مشتریان میشود. همچنین در ادامه به بررسی ویژگی های یک مدیر بازرگانی پرداختیم و در نهایت گفتیم که چگونه میتوانید به یک مدیر بازرگانی موفق تبدیل شوید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

سپاس بی‌نهایت 
بیزینس گلوری 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *