منو سایت بیزینس گلوری

نرخ بازگشت سرمایه چیست؟ و چگونه محاسبه می شود؟

نرخ بازگشت سرمایه

بازگشت سرمایه یک امر طبیعی و حائز اهمیت در مقوله سرمایه گذاری و کسب و کار می‌باشد و همیشه سرمایه‌گذاران چشم انتظار بازگشت سرمایه خود هستند. آن‌ها همیشه محاسباتی را انجام می‎دهند که به آن‎ها تا حد زیادی اطمینان خاطر دهد به نتیجه این محاسبات نرخ بازگشت سرمایه یا ROI (Return On Investment) گفته می‌شود. نرخ بازگشت سرمایه یک شاخصه بسیار کلیدی در فرآیند تحلیل کسب و کار می‌باشد. اگر می‎خواهید از این نرخ در تحلیل کسب و کار استفاده کنید، پیشنهاد می‎کنیم این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

نرخ بازگشت سرمایه چیست؟

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI یعنی به ازای مبلغی که سرمایه گذاری می‌شود، چه میزان سود بدست می‌آید. بزرگترین سوال ذهنی سرمایه گذاران و کسانی که قصد راه اندازی کسب و کار را دارند، این است که این سرمایه گذاری چقدر نسیب ما خواهد کرد؟ چقدر سود خواهد داشت؟ پاسخی که به این سوالات داده می‎شود دقیقا همان نرخ بازگشت سرمایه می‎باشد. بنابراین محاسبه نرخ بازگشت سرمایه همیشه باید اولین اقدام قبل از سرمایه گذاری در نظر گرفته شود.

نرخ بازگشت سرمایه شما را مطلع می‎کند که به ازای هر ریالی که خرج کرده اید چند ریال به شما برمی‎گردد. نرخ بازگشت سرمایه هر چقدر بالا باشد بیانگر عملکرد بهتر می‌باشد. این نرخ به صورت درصدی می‎باشد یعنی اگر نرخ بازگشت سرمایه بیزینس (A) ۳۵٪ باشد و نرخ بازگشت سرمایه بیزینس (B)۴۵٪ باشد، این یعنی بیزینس‌ B سود بیشتری برای سرمایه گذاران دارد.

تعریف دوره بازگشت سرمایه

به مدت زمانی که کسب و کار شما به سوددهی می‌رسد دوره بازگشت سرمایه می‌گویند. دوره بازگشت سرمایه در هر نوع کسب و کاری متفاوت است و نمی‌توان گفت اگر دوره بازگشت سرمایه در یک کسب و کاری ۳ سال بوده است در یک کسب و کار دیگر هم باید ۳ سال باشد. محاسبه نرخ بازگشت سرمایه در فهمیدن خیلی چیزها به شما کمک می‎کند و به شما دایره مناسبی از نحوه انتخاب ها، تکلیف ها و غیره می‎دهد.محاسبه نرخ ROI مزایای زیادی دارد که به شما معرفی میکنم.

مزایای نرخ بازگشت سرمایه

مزایای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه

نرخ بازگشت سرمایه همانطور که گفتیم یکی از معیارهای مناسب برای تعلیق کسب و کار می‎باشد این آمار مزایای زیادی دارد که در این بخش به شما معرفی می‎کنیم‌.

 

کمک به انتخاب استراتژی مناسب

وقتی از مدت زمان بازگشت سرمایه با خبر باشید می‌توانید استراتژی‎هایی را انتخاب کنید که در همان مدت زمان قابل استفاده باشد. اگر کارایی استراتژی‎هایی که استفاده می‎کنید قبل از رسیدن به بازگشت سرمایه اثرشان را از دست دهند باز مجبور به دوباره‌کاری می‎شوید و باید یک استراتژی دیگری را برگزینید و این موضوع کار را سخت‌تر می‎کند.

تصمیم‌گیری‌های بعدی بهتری

دانستن نرخ بازگشت سرمایه و دوره بازگشت سرمایه به شما دید وسیع‎تری از عملکرد کسب و کار می‌دهد و به شما کمک می‎کند که برای تصمیم‌گیری‌های بعدی برای سرمایه گذاری انتخاب‎های بهتری داشته باشید.

سنجش عملکرد

اگر نرخ بازگشت سرمایه شما از حالت معمول کمتر باشد متوجه می‎شوید عملکرد فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغات و برندینگ و هر چیزی که مربوط به افزایش فروش می‌شود خوب نبوده است. در این صورت بهره‌مندی از روش‌ها و تکنیک‌های خاص و موثر، قادر به کاهش دوره بازگشت سرمایه (مدت زمان بازگشت سرمایه) هستند. بسیاری از کسب و کارها از وجود این نرخ و شاخصه تحلیلی آگاه نیستند. عدم آگاهی از نرخ بازگشت سرمایه موجب می‌شود به هنگام ضرر، افراد تصور کنند که همچنان وقت سوددهی فرا نرسیده است. ممکن است آنقدر به این تصور ادامه دهند این تصور در نهایت منجر به ورشکستگی می‌شود.

معایب نرخ بازگشت سرمایه

نرخ بازگشت سرمایه در کنار مزایایی که دارد، معایبی هم دارد که در این بخش مشاهده می‎کنیم.

عدم ارائه آمار دقیق در برخی از فعالیتها

فعالیت‎هایی مانند تبلیغات را نمی‎توان پیش‎بینی کرد که دقیقا چه مقدار از هزینه جذب مشتری که کردید را به شما بر می‌گرداند.

اشتباهات محاسباتی

اگر نتوانید به خوبی این نرخ را محاسبه کنید، ابهامات زیادی برای شما در مسیر کاری به وجود می‌آید. با این اوصاف به نتیجه می‎رسیم که محاسبه نرخ بازگشت سرمایه مزایای زیادی دارد ولی باید به درستی محاسبه شود که درگیر معایب آن نشوید.

در بخش بعدی قصد داریم نحوه محاسبه نرخ بازگشت سرمایه را به شما توضیح میدهیم.

محاسبه نرخ بازگشت سرمایه

(ROI) نحوه محاسبه نرخ بازگشت سرمایه

برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه نیازمند دو آمار (کل هزینه و میزان سود حاصل) هستیم. بنابراین فرمول را می‌توان بصورت زیر نوشت.

100 * کل سرمایه‌گذاری / (کل هزینه _ کل درآمد)

مثالی از محاسبه نرخ بازگشت سرمایه

فرض کنید در ابتدای سال 10000 دلار در سهام سرمایه گذاری کرده‌اید. در طول سال ارزش سبد سرمایه‌گذاری شما به 12500 دلار افزایش می‌یابد. برای محاسبه نرخ بازده سرمایه گذاری خود، باید هم سود یا زیان سرمایه و هم هرگونه درآمد اضافی ایجاد شده، مانند سود سهام را در نظر بگیرید.

ابتدا سرمایه گذاری اولیه را از ارزش نهایی سبد سرمایه‌گذاری کم کنید تا سود یا زیان سرمایه را پیدا کنید.

در این حالت، سود سرمایه

2500=10000 – 12500

در مرحله دوم، سود سرمایه را بر مبلغ سرمایه گذاری اولیه تقسیم می‌کنیم و در 100ضرب می‌کنیم تا نرخ بازگشت سرمایه را برحسب درصد بدست آوریم. در این مثال سود سرمایه برابر با 2500 دلار و سرمایه اولیه 10000 دلار می‌باشد که با تقسیم 2500 بر 10000 نرخ بازگشت سرمایه 25 درصد می‌باشد. این عدد بیانگر این است که سرمایه‌گذار با سرمایه‌گذاری در این پروژه در یک بازه زمانی مشخص 25 درصد بر دارایی‌های خود افزوده است.

محاسبه نرخ بازگشت سرمایه به شما امکان می‌دهد موفقیت استراتژی سرمایه گذاری خود را ارزیابی کرده و تصمیمات آگاهانه ای برای سرمایه گذاری‌های آینده بگیرید. توجه به این نکته ضروری است که مثال بالا یک نمونه ساده از محاسبه نرخ بازگشت سرمایه بوده است و در واقعیت عوامل مختلفی مانند هزینه‌های معامله، کارمزد و مالیات ممکن است بر نرخ بازده تأثیر بگذارند. از این رو توصیه می‌شود برای ارزیابی جامع سرمایه گذاری خود با یک متخصص مالی مشورت کنید.

ختم کلام...

نرخ بازگشت سرمایه یکی از آیتم‎هایی است که در تحلیل کسب و کار مورد استفاده قرار می‎گیرد. نرخ بازگشت سرمایه به شما اثباث می‎کند که آیا فعالیت‎هایی که در جهت بازاریابی و تبلیغات انجام داده‌اید اثرگذاری دارد یا خیر. در کنار مزایایی که دارد معایبی هم دارد که شامل عدم محاسبه دقیق برخی از فرآیندها مانند تبلیغات کمپین‎ها می‎شود.

سوالات متداول

نرخ بازگشت سرمایه به دلیل اینکه نشان‌دهنده میزان سود یا ضرر نسبت به سرمایه گذاری اولیه است، یک معیار اساسی در تحلیل کسب و کار محسوب می‌شود. این نرخ اطلاعات ارزشمندی ارائه می‌دهد که به سرمایه‌گذاران و مدیران کمک می‌کند تا عملکرد مالی و اقتصادی سرمایه‌گذاری‌ها را ارزیابی کنند.

عدم امکان پیش‌بینی دقیق در برخی از فعالیت‌ها مانند تبلیغات به علت ناتوانی در تخمین دقیق میزان بازگشت سرمایه ممکن است باعث عدم ارائه آمار دقیق گردد. همچنین، اشتباهات محاسباتی نیز ممکن است باعث عدم دقت در محاسبه نرخ بازگشت سرمایه شوند.

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) محاسبه می‌شود با استفاده از فرمول زیر:

100 * کل سرمایه گذاری / (کل هزینه – کل درآمد)

مشاوره با یک متخصص مالی توصیه می‌شود چرا که این افراد توانایی دارند عوامل مختلفی را که ممکن است در محاسبه نرخ بازگشت سرمایه تأثیر داشته باشند، در نظر بگیرند. این شامل هزینه‌های مالی، مالیات، و سایر عوامل می‌شود. همچنین، متخصصان مالی می‌توانند با تجزیه و تحلیل دقیق‌تری به تصمیمات سرمایه‌گذاری کمک کنند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *