منو سایت بیزینس گلوری

کانال های توزیع در بوم مدل کسب و کار

کانال های توزیع در بوم مدل کسب و کار

سومین ستونی که در بوم مدل کسب و کار مورد بررسی قرار می‌گیرد کانال های توزیع هستند. شما به این منظور محصول و خدمتی را تولید و آماده عرضه می‌کنید که به دست مشتری برسد. پس باید به نحوه دسترسی مشتری به این محصولات فکر کنید. کانال های توزیع دقیقا این موضوع را در بر می‌گیرد. ماهیت کانال های توزیع این است که چگونه و با چه نحوه ارتباطی محصول را به دست مشتری می‌رسانید.

در صورتی که تمایل دارید در مورد دلایل اهمیت و وظایف کانال های توزیع در بوم مدل کسب و کار اطلاعات بیشتری کسب کنید تا پایان با ما همراه باشید.

منظور از کانال های توزیع چیست؟

کانال های توزیع بیان کننده این هستند که شما چگونه و به چه روشی محصولات خودتان را اعم از کالا و خدمات، به مشتریان موجود و احتمالی خودتان ارائه میدهید. کانال های توزیع در واقع واسط میان شرکت ها و مشتریان هستند. کانال های توزیع و فروش نقاط تماس با مشتری هستند، بنابراین باید در انتخاب آن ها توجه بیشتری داشته باشید تا بتوانید تجربه مثبتی برای مشتری رقم بزنید.

شما باید به این فکر کنید که محصول و خدمت شما از چه طریقی راحت تر به دست مشتری می رسد و زودتر شما را به پول میرساند. به عنوان مثال شما تولید کننده دکمه لباس هستید. مصرف کننده های دکمه اصولا خیاط ها هستند، اما خیاط ها دکمه ها را از کجا تهیه میکنند؟ از فروشگاه های لوازم خیاطی

شما به جای اینکه یک فروشگاهی ایجاد کنید و دکمه های خودتان را در آن قرار دهید به سراغ یک فروشگاه یا پارچه فروشی می روید که خیاط ها از او خرید میکنند و محصول خود را به همان فروشگاه پیشنهاد دهید و بفروشید. 

انواع کانال های توزیع

کانال های توزیع به دو بخش دسته بندی می‌شود. (کانال ها توزیع مستقیم) و (کانال های توزیع غیر مستقیم) 

منظور از کانال های توزیع مستقیم این است که مشتری مستقیماً از تولید کننده خرید می‌کند و در این میان هیچ واسطه و فروشنده ای قرار ندارد. در این صورت خریدار هزینه کمتری می‌پردازد.

کانال های توزیع غیر مستقیم یعنی محصول و خدمات در فروشگاه های عمده یا خرده فروشی یا از طریق سایر واسطه ها به دست مصرف کنندگان می‌رسد. 

سعی کنید در کسب و کار خود دسترسی مشتریان رو به محدوده خود نزدیک تر کنید که برای آنها صرفه اقتصادی بیشتری حاصل شود. 

وظایف کانال های توزیع در بوم مدل کسب و کار

  • افزایش آگاهی مشتریان درباره محصولات و خدمات شرکت
  • کمک به مشتریان برای ارزیابی ارزش پیشنهادی شرکت
  • فراهم آوردن امکان خرید محصولات و خدمات شرکت
  • ارائه ارزش پیشنهادی به مشتریان
  • فراهم نمودن خدمات پس از فروش برای مشتریان

فاز های کانال های توزیع در بوم مدل کسب و کار

  1. آگاهی
    چگونه سطح آگاهی مشتریان از محصولات و خدمات خود را افزایش میدهید؟
    در فاز از کانال ها باید سعی کنید مشتریان خودتان را از وجود محصولتان با خبر کنید. از ارزش های پیشنهادی محصولتان بگویید و تمایز خود را با رقبا در ذهن مشتریان جا بیاندازید.
  2. ارزیابی
    چگونه به مشتریان در ارزیابی ارزش پیشنهادی سازمان یاری می‌رسانید؟
    باید به مشتری فرصت ارزیابی داده شود. این ویژگی را باید در بخش کانال های توزیع خود در نظر بگیرید. پس از اینکه مشتریان از محصول شما باخبر شدند، وقت ارزیابی محصول فرا میرسد.
  3. خرید
    چگونه خرید محصولات و خدمات را برای مشتریان ممکن میسازید؟
    این یکی از مهم ترین فاز های کانال توزیع است، چرا که در نهایت شما به دنبال این هستید که مشتریان محصول شما را بخرند و باید چنین امکانی را فراهم کنید.
  4. تحویل
    چگونه ارزش پیشنهادی را به دست مشتری میرسانید؟
    در این مورد باید به نحوه تحویل محصول پس از خرید مشتری فکر کنید. اگر کالایی دارید که فروش آن به صورت آنلاین میباشد، چگونه آن را به دست مشتری میرسانید؟ خودتان برایش ارسال میکنید یا خود مشتری باید برای دریافت آن به سراغ شما بیاید؟
  5. پس از فروش
    چگونه خدمات پس از فروش را برای مشتریان فراهم میکنید؟
    خدمات پس از فروش یک آیتم بسیار تاثیرگذار در وفاداری مشتریان میباشد. اگر بتوانید خدمات پس از فروش خوبی ارائه دهید اعتماد بالای مشتری را کسب میکنید و همین دلیلی میشود تا مشتریان تعداد دفعات بیشتری از شما خرید کنند و به مرور زمان نسبت به شما وفادار میشوند.
کانال های توزیع در بوم مدل کسب و کار

برای دریافت مشاوره کسب و کار از بیزینس گلوری به صفحه زیر مراجعه کنید.

مشاوره کسب و کار

اهمیت کانال های توزیع

اهمیت کانال های توزیع را می‌توانید در بخش قبلی یا همان فازهای کانال متوجه شوید. فازهای کانال که گفتیم عبارتند از آگاهی، ارزیابی، خرید، تحویل و خدمات پس از فروش.
آیا کسب و کاری که نتواند مخاطبان خود را از وجود محصولاتش آگاه کند، می‌تواند کسب و کار خود را به شکوه برساند؟ آیا کسب و کاری که خدمات پس از فروش نداشته باشد می‌تواند مشتریان وفادار برای خود خلق کند؟

همانطور که می‌دانید پاسخ تمام این سوال‌ها خیر است. به همین منظور می‌توانیم متوجه شویم که کانال های توزیع از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

انواع کانال های توزیع

مواردی که در اینجا می‌بینید انواعی از کانال های توزیع می‌باشد که هر صنایع و کسب و کارها در  اختیار دارند.

( فروشگاه، عمده فروشی، وبسایت، شرکتهای پخش، اپلیکیشن، B2B ،B2G، خرده فروشی )

ختم کلام

در این مقاله به موضوع کانال های توزیع در بوم مدل کسب و کار پرداختیم. همانطور که گفته شد کانال دقیقاً یعنی چیزی که شما را به مشتری وصل می‌کند تا مشتری به محصولات دسترسی داشته باشد. مانند یک شرکت خدماتی که کانال های توزیع آن ممکن است وبسایت یا اپلیکیشن باشد. زیرا خدمات دارد و خدمات مانند کالا ماهیت فیزیکی ندارد. همچنین به 5 فاز کانال های توزیع اشاره کردیم که اگر این 5 مورد وجود نداشته باشند، میزان فروش افزایش نخواهد یافت. 

سپاس بی‌نهایتـــ
بیزینس گلوریـــ

کارگاه آموزی بوم مدل کسب و کار

برای ثبت نام در کارگاه آموزشی خصوصی بیزینس مدل وارد لینک زیر شوید.

همچنین می‌توانید با شماره 09909992403 تماس بگیرید.

سوالات متداول

کانال‌های توزیع به دریچه‌هایی گفته می‌شود که مشتریان از طریق آنها وارد کسب و کار شما می‌شوند. 

خیر، کانال های توزیع با روش‌های بازاریابی متفاوت است.

فروشگاه یا سایت شما همان کانال های توزیع شما می‌باشند. اما بازاریابی به شیوه جذب مشتری در فروشگاه یا سایت گفته می‌شوند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *