منو سایت بیزینس گلوری

کسب و کار موفق – عوامل اصلی موفقیت کسب و کارها

کسب و کار موفق

همه ما میدانیم که دنیای کسب و کار یک دنیای پیچیده، سخت و دشوار است. ولی چطور است که برخی از کسب و کارها موفق میشوند و برخی شکست میخورند؟ عواملی وجود دارد که یک کسب و کار برای موفق شدن باید آن ها را در سیستم کاری خود لحاظ کند. این عوامل را در این مقاله به شما توضیح خواهیم داد. در انتهای مقاله نیز به سراغ معرفی کسب و کارهای موفق در ایران رفتیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید…

کسب و کار موفق

تمام سازمان ها و مدیران تلاش میکنند تا یک کسب و کار موفق داشته باشند. کسب و کار موفق به معنی رشد و سودآوری پایدار میباشد. کسب و کاری موفق است که از دل سختی ها و مشکلات سربلند بیرون بیاید و همچنان با قدرت به مسیر خود ادامه دهد. یک کسب و کار موفق باید بتواند با برنامه بازاریابی منظم و استراتژی های مطلوب و به جا، جایگاه خودش را حفظ و تقویت کند حتی در زمانی که یک مشکل یا چالشی به وجود آمده است.

بسیاری از کسب و کارها در درجه اول به دلیل نداشتن ایده درست و مطلوب شکست میخورند. ایده مناسب، اولین عامل موفقیت کسب و کار است. (گفتیم اولین، نگفتیم مهمترین) در قدم اول ایده را به درستی انتخاب کنید تا در قدم های بعدی طعم تلخ شکست را نچشید. البته، شما با یک ایده معمولی هم میتوانید به پول برسید و ثبات کاری داشته باشید. حتی با یک ایده ضعیف هم شاید بتوانید. موفقیت یک ایده معمولی و ضعیف فقط نیازمند این است که در گام های جلوتر سعی کنید تغییراتی در ایده به وجود آورید و نقاط ضعف آن را برطرف کنید. همچنین باید سعی کنید مراحل بعد از ایده دادن را نیز مهم بشمارید و آن ها را نیز به دقت بسیار بالا انجام دهید. مراحل بعدی از جمله مسیر، ساختار بندی، ابزار و غیره.

گفتیم که یک ایده ضعیف و معمولی هم میتواند شما را به اهدافتان برساند به شرطی که در مسیر کاری نسبت به ایده اولیه خودتان تعصب به خرج ندهید و باور کنید که ایده اولیه مشکل داشته و کامل نبوده است. سپس به فکر حل مشکل آن باشید و کار خود را قوی تر پیش ببرید. درست؟ حال میخواهیم بگوییم برعکس این قضیه هم صادق است. شما حتماً با داشتن یک ایده منحصر به فرد و عالی کسب و کار موفقی نخواهید داشت. ایده خوب احتمال موفق شدن را بیشتر میکند، ولی موفقیت شما را قطعی نمیکند. این شمایید که در مسیر کسب و کار چه تصمیماتی میگیرید و چه اقداماتی انجام میدهید تا این ایده منحصر به فردتان را به شکوه و عظمت برسانید.

تمام تلاش خود را کردیم تا بهتر درک کنید که چطور میتوانید کسب و کارتان را به موفقیت و شکوه برسانید. در ادامه عواملی رشد کسب و کارها را آورده ایم. با ما همراه باشید…

عوامل رشد کسب و کارها

کسب و کار موفق

ذهنیت خودتان را بسازید

اولین اقدام برای رسیدن به ثروت و شکوه کسب و کار داشتن یک ذهنیت مناسب است. برای این که در هر زمینه ای موفق شوید نیاز است تا ذهنیت خودتان را نیز برای موفق شدن آماده کنید. آماده کردن ذهنیت یعنی اینکه شما هر مشکلی که به وجود می‌آید و هر چقدر هم که شرایط سخت میشود، نباید کم بیاورید و تلاش خودتان را ادامه دهید و برای بهتر شدن شرایط به فکر راهکارهای جدید باشید.

آیا به تنهایی ذهنیت کافی است؟ خیر
همانطور که گفته بودیم، ذهنیت اولین قدم برای رشد کسب و کار است. دومین قدم کسب مهارت است. سعی کنید مهارت های خودتان و کارکنان سازمانتان را بهبود ببخشید. با تمرکز بر روی مهارت و تخصص هایتان، توانایی بیشتری کسب  میکنید و این موضوع شما را در برطرف کردن مشکلات و پیدا کردن راهکارها یاری میدهد.

در قدم سوم باید سعی کنید بر روی اقدام ها و فعالیت های مورد نیاز تمرکز کنید. این مرحله شامل اقداماتی از قبیل فرایند های بازاریابی، تبلیغات، تعیین استراتژی، تعیین شاخص های کلیدی عملکرد، انتخاب بخش مشتریان، تعیین ارزش های پیشنهادی، منابع کلیدی و نوآوری و خلاقیت در راستای متمایز کردن کسب و کارتان میشود. در ادامه اقدامات حیاتی برای رشد و تبدیل شدن به یک کسب و کار موفق را بیشتر توضیح خواهیم داد.  

هدف را مشخص کنید

تعیین اهداف به گفته بزرگان و متخصصان همیشه در روند اجرای هر کاری مورد نیاز است. تعیین اهداف چه اهمیتی دارد؟ اهمیت مشخص کردن اهداف در راستای ایجاد انگیزه و اشتیاق میباشد. همچنین برای روشن تر شدن مسیر و خواسته هایتان به شما کمک میکند.

یک سازمان بی هدف را تصور کنید. آیا این سازمان میتواند بر اقدامات و فعالیت هایی که در نظر میگیرد پایبند باشد؟ اصلاً اگر اهداف مشخص نباشند امکان اینکه افراد به فکر اقدامات و تعیین مسیر و استراتژی بیافتند خیلی پایین است. بدون هدف نمیتوانید هر روز صبح از خواب بیدار شوید و نظم کاری خودتان را حفظ کنید.

در مسیر رسیدن به خواسته ها و اهداف منظم بودن بسیار از اهمیت بالایی برخوردار میباشد. حتی ممکن است در برخی مواقع نظم از انگیزه مهمتر باشد. چرا؟ زیرا ممکن است انگیزه در اثر سختی کار و افزایش زمان رسیدن به بازدهی و موفقیت از بین برود و کم شود. ولی اگر افراد انضباط فردی و کاری را سرلوحه کارشان قرار دهند، میتوانند در اوج بی انگیزگی کار خود را انجام دهند. دقیقاً زمانی که افراد به دلیل دشواری هایی که در مسیر جلو رویشان قرار میگیرد، خسته و بی انگیزه شوند، باید برنامه خود را حفظ کنند و ادامه دهند. این کلیشه معروف را همه ما شنیده ایم که میگویند دقیقاً در زمان خستگی است که باید ادامه دهید، زیرا آن زمان در نزدیکترین حالت ممکن به اهداف خود به سر میبرید. اگر پس از مدتها کار و تلاش به نتیجه دلخواهتان نرسیدید به این معنی نیست که هرگز نمیرسید. بنابراین تنها به هدف خود فکر کنید و از ادامه دادن خسته نشوید.

از لحاظ علمی اگر بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم باید بگوییم که در زمان خستگی و ناامیدی سطح هورمون کورتیزول در بدن به شدت بالا میرود. هورمون کورتیزول یک هورمون ضد استرس است. این هورمون در زمان خستگی و ناامیدی برای اینکه شما استرس کمتری را متحمل شوید آزاد میشود. شاید بگویید کاهش استرس که خیلی کمک کننده میباشد، اما باید بدانید که این هورمون به گونه ای دیگر استرس شما را کاهش میدهد. این هورمون با کاهش انگیزه شما و ایجاد کردن ذهنیتی که کار را رها کنید استرس شما را کاهش میدهد. یعنی در زمانی که خسته شدید این هورمون شما را از ادامه تلاش وا میدارد. برای مقابله با این هورمون چه باید کرد؟

در این زمان باید سعی کنید با انجام کارهایی مانند مطالعه، گوش دادن موسیقی، صحبت کردن با دوستان، ورزش و تغذیه سالم سطح هورمون های سروتونین و دوپامین را افزایش دهید. این هورمون ها به عنوان هورمون های خوش خیم و شادی بخش شناخته میشوند و میتوانند باعث ایجاد انگیزه و حال خوب شوند.

باید به تلاش خود ادامه دهید و چیزی که به تلاش کردن شما کمک میکند هدفمند بودن است. 

مشتریان را انتخاب کنید

پس ساختن ذهنیت موفقیت و تعیین اهداف، نوبت به وارد شدن به مرحله اقدام و فعالیت های کلیدی میشود. قبل از اینکه کار خودتان را شروع کنید و محصولات خود را عرضه کنید، مشتریان خود را انتخاب کنید. قبل از اینکه مشتریان شما را پیدا کنند، شما آن ها را پیدا کنید. این زمینه ابعاد روانشناسی دارد که در مقاله ای جداگانه به بررسی آنها میپردازیم.

این را بدانید تعیین کردن مشتریان هدف به شما این امکان را میدهد که بر خواسته ها و نیاز های آن ها تمرکز بیشتری داشته باشید. 

استراتژی را تعیین کنید

یکی از مهمترین اقدامات برای موفقیت و رشد کسب و کار تعیین استراتژی میباشد. استراتژی یعنی اینکه شما با چه مسیری به سمت هدفتان حرکت میکنید. یک استراتژی اشتباه ممکن است به گونه ای شما را از مسیر اصلی موفقیت خارج میکند که شاید نتوانید جبرانش کنید. بنابراین در انتخاب استراتژی دقت بالایی به خرج دهید. 

بودجه بندی درست داشته باشید

یکی دیگر از عوامل موفقیت کسب و کارها بودجه بندی درست میباشد. کاری که بسیاری از سازمان ها انجامش نمیدهند. اگر یک سازمان در زمینه مدیریت مالی برنامه ریزی و تقسیم بندی درستی نداشته باشد، ممکن است بخش زیادی از منابع مالی و سرمایه اش را از دست بدهد. به عنوان مثال باید از قبل برای کار تبلیغات و بازاریابی، حقوق و مزایای کارکنان و تهیه مواد اولیه و تولید و غیره برنامه ریزی مالی کنید و برای هر کدام به اندازه نیاز سرمایه کنار بگذارید. 

نوآوری داشته باشید

خلاقیت و نوآوری شما را از دیگران متمایز میکند. تمایز یکی از مهم ترین دلایل برتری و ترجیح یک سازمان به یک سازمان دیگر است. با ایجاد تمایز خودتان را منحصر به فرد کنید. سعی نکنید با تقلید از دیگران برند خودتان را بسازید زیرا یک محتوای کپی یا یک محصول کپی هیچگاه نمیتواند اصیل باشد. اگر یک سازمان دارید، برای افزایش احتمال موفقیت باید سعی کنید نوآوری در محصولاتتان داشته باشید. 

تجربه ای خوب برای مشتری خلق کنید

سعی کنید همیشه تجربه خوبی برای مشتریان و مخاطبان خود رقم بزنید. به گونه ای کار کنید که مشتری در تمام زمان ارتباطش با سازمان شما، احساس خوبی دریافت کند. زمانی که یک مشتری یک حس خوب دریافت کند همیشه در ذهنش باقی میماند. تجربه مشتری خوب شامل موارد زیر میشود:

  • ارائه محصولات (کالا یا خدمات) با کیفیت
  • اسخگویی و پشتیبانی سریع و موثر به سوالات مشتریان
  • برقراری ارتباط خوب با مشتریان
  • ارائه تخفیف‌ها و پیشنهادات ویژه
  • رعایت حقوق مشتریان
  • برطرف کردن مشکلات آنها به سرعت

کسب و کار های موفق ایرانی

اسنپ

اسنپ یک شرکت بزرگ است که در زمینه فناوری فعالیت میکند و خدمات تاکسی‌خودرویی و موتورسواری را به شکل آنلاین ارائه می‌دهد. شرکت اسنپ در سال ۱۳۹۴ توسط محمدرضا ناجی تأسیس شد و در سال ۱۳۹۵ با شروع فعالیت در تهران به سرعت پرطرفدار شد. برخی از عوامل موفقیت اسنپ در زیر آمده است:

  • انتخاب افراد مناسب
  • سازگاری با تکنولوژی های متفاوت
  • تیم قدرتمند و منسجم
  • قیمت مناسب نسبت به دیگر رقبا
  • رایگان بودن ثبت نام در اسنپ

دیجی کالا

دیجی کالا یکی از بزرگترین فروشگاه های آنلاین در ایران میباشد. این فروشگاه در سال 1385 توسط حسین مقصودی تأسیس شد. این فروشگاه اینترنتی در ابتدا تنها به فروش کالاهای دیجیتالی و الکترونیکی مشغول بود. با گذر زمان و افزایش مخاطبانش سعی کرد زنجیره ارائه محصولاتش را بیشتر کند. محصولات دیگری از قبیل لوازم خانگی، لوازم شخصی و خودرویی و غیره. عوامل موفقیت دیجی کالا:

  • تجربه کاربری مناسب
  • تحویل سریع
  • امکان پرداخت در محل
  • امکان تعویض
  • تبلیغات وسیع
  • تنوع زیاد محصولات

آپارات

همانطور که میدانید سایت یوتیوب در سال 1388 به دلیل انتشار ویدئوهایی مربوط به اعتراضات در ایران فیلتر شد. پس از فیلترینگ یوتیوب واقعاً نبود یک سایت اشتراک ویدئویی در ایران حس میشد. تا اینکه یک سال بعد یعنی در سال 1389 فردی به نام محمد مهدی شکوری مقدم سایت آپارات را به عنوان جایگزینی برای یوتیوب تأسیس کرد. 

دلایل موفقیت استارت‌آپ آپارات:

  • امکان کسب درآمد
  • سرعت بالای سایت
  • ترافیک اینترنتی نیم‌بها
  • قابلیت فالوو کردن و فالو شدن

کافه بازار

کافه‌بازار یک اپلیکیشن برای عرضه‌ی برنامه‌ها و بازی‌های اندرویدی در ایران است. نمونه خارجی این اپلیکیشن Google Play Store میباشد. در سال 1399 این اپلیکیشن اعلام کرد که ۱۳۰ هزار اپلیکیشن کاربردی و ۳۱ هزار بازی در اختیار کاربران قرار داده است. همچنین توانسته است 6.1 میلیارد دانلود هم در سال 1399 داشته باشد. این آمارها نشان دهنده موفقیت کافه بازار است. 
دلایل موفقیت استارت‌آپ بازار:

  • تنوع زیاد بازی ها و برنامه ها
  • خدمات پرداخت آسان
  • پشتیبانی در تمام روزهای هفته
ختم کلام...

در این مقاله تمام تلاش خود را کردیم تا شما را با عوامل رشد کسب و کارها آشنا کنیم. گفتیم در موفقیت کسب و کارها چند عامل بسیار تاثیرگذار نقش دارند. ( ذهنیت، هدف، مشتریان، استراتژی، بودجه، نوآوری، تجربه مشتری ) این موارد را به طور کامل در مقاله توضیح دادیم. و در انتها نیز به معرفی 4 کسب و کار موفق ایرانی پرداختیم. 

سپاس بی‌نهایتـــ
بیزینس گلوریـــ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *