منو سایت بیزینس گلوری

عناصر برند – بررسی 6 مورد از مهمترین عنصرها

عناصر برند

برند یک عامل متمایز کننده سازمان‌ها می‌باشد و برندسازی فرایند متمایز سازی و شکل‌گیری برند می‌باشد. بنابراین برند و برندینگ برای سازمان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. به دلیل این میزان از اهمیت، بسیاری از سازمان‌ها در مسیر کاری خود فرایند برندسازی را شروع می‌کنند. برای این کار باید با عناصر برند آشنایی داشته باشند. زیرا با وجود این عناصر یک برند شکل خواهد گرفت. در ادامه این مقاله در مورد چیستی عناصر برند و شش مورد از مهم‌ترین عناصر برند و معیارهای انتخاب عناصر برند بحث خواهیم کرد. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید…

عناصر برند چیست؟

عناصر برند به مجموعه‌ای از عوامل استراتژیک و تجربیاتی گفته می‌شود که به منظور شناسایی، تعریف و تمایز یک برند در نظر گرفته می‌شود. این عناصر مهم برای ساختن شناخت، اعتبار و ارزش یک برند استفاده می‌شوند. برند بیش از یک لوگو یا نام تجاری است؛ آن یک هویت است که مشتریان با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

عناصر برند جنبه‌های منحصر به فرد برند شما هستند که تصویری یکنواخت و قابل تشخیص ایجاد می‌کنند. در حالی که ساخت یک نام تجاری شامل ارائه ویژگی های طراحی بصری لازم برای ایجاد ظاهر و احساس منحصر به فرد برای برند شما است – برای مثال فکر کنید لوگو – عناصر نام تجاری جنبه‌های ناملموس شرکت شما هستند. آن‌ها تمام جنبه‌های دیگر برندسازی شما را راهنمایی می‌کنند و نحوه تعامل شما با مخاطبان را شکل می‌دهند. برای آشنایی با عناصر برند در ادامه همراه ما باشید.

6 مورد از عناصر برند

در این بخش 6 مورد از عناصر مهم برند را به شما معرفی خواهیم کرد:

  1. نام تجاری: نام تجاری، همانطور که مشخص است یک نام برای شناسایی شرکت و محصولات و خدمات ارائه شده توسط آن است که نقش اصلی ایجاد تفاوت آن شرکت دارد. ایجاد یک نام تجاری ممکن است به نظر آسان بیاید، اما در واقع اینچنین نیست. شما باید اصول انتخاب نام تجاری را بلد باشید تا بتوانید یک نام تجاری و اسم برند تاثیر گذار ایجاد کنید. فاکتورهایی که یک نام تجاری خوب و مطلوب باید دارا باشد عبارتند از: خوانایی راحت، معنی مرتبط به محصولات و حوزه فعالیت، به یاد ماندنی بودن، توسعه پذیری و تمایزپذیری و غیره.
    بنابراین برای ساختن برندی خوب و قدرتمند باید به عناصر برند هم توجه زیادی کرد که اولین عنصر مهم نام تجاری خوب می‌باشد. 
  2. لوگو: لوگو یکی دیگر از عناصر مهم برند است. این عنصر در واقع همان بخش بصری هویت برند در نظر گرفته می‌شود. عناصر بصری برند گاهاً ممکن است از عناصر کلامی ( نام تجاری ) مهم‌تر باشند. این موضوع که افراد و مخاطبان عناصر بصری برند را در ذهن خود بهتر و بیشتر ثبت و ضبط می‌کنند از لحاظ علمی اثبات شده است. پس بنابراین اگر لوگو را مهم نشمارید ممکن است آسیب‌هایی به برند وارد شود.
  3. رنگ: رنگ یکی از عناصر برند است که اگر یک کسب و کار بر روی آن به خوبی کار کند و برنامه‌های خوبی برای جایگاه‌سازی رنگ مورد نظر خود در ذهن مشتری اجرا کند، آن زمان مخاطبان هرگاه که آن رنگ را در جای دیگری مشاهده کنند، اولین چیزهایی که به ذهنشان می‌آید آن برند می‌باشد. برند های معروف دنیا اصولا از رنگ‌های ساده استفاده می‌کنند و هر چه تعداد رنگ‌های استفاده شده کمتر باشد، ماندگاری بیشتری خواهد داشت. یعنی اگر یک برند تنها رنگ آبی را برگزیند راحتتر از یک برندی 3 رنگ آبی، قرمز و زرد را استفاده می‌کند می‌تواند در ذهن مخاطب بنشیند. اگر بتوانید مطالعه ای در زمینه روانشناسی رنگ‌ها داشته باشید می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید که چه تم رنگی برای کسب و کار و محصولات خود انتخاب کنید. 
  4. شعار: پس از نام و لوگوی برند، این شعار است که وظیفه شناساندن برند به افراد را بر عهده دارد. تا به حال پیش آمده است که شعار یک برند را شنیده باشید و به یاد آن برند و محصول بیافتید؟ قطعاً برای همه ما اتفاق افتاده است که نام یک برند را فراموش کرده باشیم اما شعار آن همچنان در ذهن‌مان باقی‌مانده باشد. در مقاله “شعار برندهای ایرانی” می‌توانید نمونه‌های ایرانی را مشاهده کنید. شعار برند مثل یک مکمل قوی برای ثبت برند در ذهن مخاطبان عمل می‌کند و تاثیرات زیادی در پیشرفت و توسعه برند خواهد داشت.
  5. سبک گرافیکی: سبک گرافیکی که در برند خود استفاده می‌کنید می‌تواند مانند لوگو عمل کند و به عنوان یک عنصر هویت بصری در ذهن مخاطب به خوبی جای بگیرد. یک برند در صورت داشتن یک سبک گرافیکی ثابت و مشخص می‌تواند از آن در تمام فضاهای ممکن از جمله ست اداری، فضای محیطی کار و حتی در تبلیغات ها استفاده کند. این کار موجب می‌شود شما با یک سری چیز های ثابت و متمایز شناخته شوید.
  6. سر و شکل: اگر محصولاتتان یک شکل یکسان و منحصر به فردی داشته باشد می‌تواند تاثیرات بسیار زیادی در تبدیل شدن برندتان به یک برند معتبر و شناخته شده داشته باشد. بهترین تفکر برای ایجاد یک طرح و شکل به یاد ماندنی این است که برای محصولتان شکلی متفاوت تر از حالت عادی و استانداردش ایجاد کنید. به عنوان مثال بطری کمر باریک شیشه‌ای نوشابه کوکاکولا یکی از قوی‌ترین تصاویری است که در ذهن مخاطبان جای گرفته است. برای انتخاب یک طرح و شکل متفاوت باید با دقت و نوآوری بالایی عمل کنید.

شش نمونه از عناصر برند را برایتان توضیح دادیم و شما را از اهمیت عناصر برند در مرحله برند سازی و متمایز شدن آگاه کردیم. بسیاری از برندهای مطرح و قدرتمند قطعاً یک مشاوره برندسازی دارند که آن ها را در این مسیر راهنمایی می‌کند. 

شما نیز می‌توانید با ثبت درخواست مشاوره برندینگ در سایت بیزینس گلوری از این مهم برخوردار شوید تا برند خود را توسعه دهید. برگردیم به ادامه مطالب، در ادامه با ما باشید تا معیارهایی را برای انتخاب عناصر برند مطلوب به شما معرفی کنیم.

برای دریافت مشاوره کسب و کار از بیزینس گلوری با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

09909992403

ویژگی های عناصر برند

عناصر برند برای قدرتمند بودن چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

به منظور اینکه عناصر یک برند بسیار اثرگذار باشند، باید ویژگی برند خوب را بدانید. در این بخش چند مورد از این ویژگی ها را ذکر می‌کنیم تا بهترین انتخاب و تصمیم گیری را در حوزه انتخاب عناصر برند داشته باشید.

  • به یاد ماندنی باشد: عناصر برندی که انتخاب می‌کنید حتماً باید خاصیت به یا ماندنی بودن را داشته باشد. در غیر این صورت نمی‌توانید برند خود را در ذهن مردم ثبت کنید و در فرآیند جایگاه‌سازی دچار مشکل خواهید شد. بنابراین پیشنهاد ما این است که انتخابتان هرچه که هست، ابتدا بررسی کنید که آیا چنین چیزی به راحتی در ذهن و خاطر مخاطبان باقی می‌ماند یا خیر.
  • معنادار باشند: باید سعی کنید عناصر برند خود را مرتبط با حوزه کاری و محصولاتتان انتخاب کنید. مخاطبان وقتی می‌بینند عناصر برند یک سازمان کاملاً به آن چیزی که ارائه می‌دهند مرتبط است، خود به خود اعتماد بیشتری به آن سازمان می‌کنند. زیرا این موضوع نشان دهنده این است که آن ها به همه جزئیات کسب و کارشان فکر کردند و اهمیت دادند. چنین با دقتی و توجهات هم ویژگی یک سازمان حرفه ای و معتبر است.
  • اسم برند باید قابل گسترش باشد: همیشه با فکر به این موضوع که ممکن است روزی برسد که کسب و کارتان به شکل بین المللی فعالیت کند، سعی کنید عناصر برند را به گونه ای را انتخاب کنید که اگر چنین شد و تبدیل به یک کسب و کار بین المللی شدید، آیا این عناصر برند مناسب فعالیت بین المللی می‌باشد؟

فاکتورهای دیگری نیز در انتخاب عناصر برند مناسب وجود دارند که قطعا در آینده به این لیست اضافه خواهیم کرد.

ختم کلام...

محتوای حاضر در این صفحه به گونه‌ای شما را با مبحث عناصر برند آشنا کرد. عناصر برند در واقع عواملی هستند که منجر به شناسایی بیشتر و بهتر یک برند می‌شوند. قطعاً هر برند باید حاوی عناصر مختلفی از جمله نام، لوگو، شعار، رنگ و گرافیک باشد. با دارا بودن این موارد هر برند می‌تواند تمایز را در میان رقبای خود ایجاد کند. در این مقاله همچنین چند نمونه از ویژگی‌هایی که عناصر برند را قدرتمند میسازند معرفی کردیم. ممنون از همراهی شما…

سپاس بی‌نهایتـــ
بیزینس گلوریـــ

سوالات متداول

عناصر برند، مجموعه‌ای از عناصر شناختی هستند که برای شناسایی و تمایز برند از سایر برندها استفاده می‌شوند. این عناصر شامل نام برند، لوگو، شناسه بصری، شعار، رنگ‌ها، بسته‌بندی، صدا، بو و… می‌باشند.

هدف از استفاده از عناصر برند، ایجاد یک هویت برندی قوی و قابل تمیز برای مشتریان و جذب مشتریان جدید است. به عنوان مثال، لوگوی شرکت اپل، نام و شعار شرکت کوکاکولا و رنگ بنفش شرکت کادبوری، همه مثال‌هایی از عناصر برند هستند.

بله، عناصر بصری برند می‌توانند تغییر کنند. این تغییرات ممکن است به دلیل تغییر استراتژی برند، تغییر در بازار هدف یا تغییر در نیازهای مشتریان صورت گیرد. با این حال، تغییرات باید با دقت و با توجه به تأثیرات آن‌ها بر شناسایی برند انجام شود.

3 پاسخ

    1. سلام وقت بخیر
      در فرایند طراحی لوگو یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه کنید ارتباط بیزینس با تصویری که میخواهید ارائه دهید است.
      رنگ، شکل، مفهومی که در نهان لوگو قرار دارد هم تعدادی از موارد حائز اهمیت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *