منو سایت بیزینس گلوری

استراتژی اقیانوس آبی (Blue Ocean)چیست؟ – اهمیت آن همراه با مثال موفق ترین شرکت ها

استراتژی اقیانوس آبی

استراتژی اقیانوس آبی بر مدیریت کسب‌وکارها تاثیر می‌گذارد و هدف اصلی آن، به جای رقابت در بازارهای موجود (اقیانوس قرمز)، ایجاد بازارهای جدید یا تغییر بازارهای موجود به منظور خلق فضاهای رقابتی نو و بدون رقیب (اقیانوس آبی) می‌باشد.

استراتژی اقیانوس قرمز بر رقابت در بازارهای موجود تمرکز دارد. این استراتژی بر این اساس بود که بازارهای موجود دارای ظرفیت محدودی هستند و شرکت‌ها باید به منظور کسب سهم بیشتری از بازار، با یکدیگر رقابت کنند. در سال 2005 دبلیو چان کیم و رنه مابورنیا در کتابشان با عنوان “استراتژی اقیانوس آبی: چگونه از رقبا جلو گیری کرد و بازارهای جدید را ایجاد کرد” مفهوم اقیانوس آبی را مطرح کردند. با ما تا انتها همراه باشید تا به طور کامل به مفهوم “استراتژی اقیانوس آبی (Blue Ocean) چیست؟” بپردازیم و در این زمینه مثال‌هایی از شرکت‌های موفق مطرح کنیم.

استراتژی اقیانوس آبی (Blue Ocean) چیست؟

استراتژی اقیانوس آبی یک مدل استراتژیک است که به منظور توسعه کسب و کارها ارائه شده است. هدف این استراتژی، ایجاد یک بازار بی‌رقیب می‌باشد. این بدان معناست که به جای رقابت با دیگران، سعی ‌کنید یک فضای تازه را برای کسب و کار خود ایجاد کنید.

استراتژی اقیانوس آبی بر پایه این ایده قرار دارد که جلب مشتری‌های تازه و توسعه یک بازار جدید، بهتر از تلاش برای جذب مشتریان موجود و رقابت با سایر شرکت‌ها است. همچنین  بر تفکر خلاقانه، نوآوری و ارائه محصولات یا خدمات منحصر به فرد تاکید دارد. اقیانوس آبی بر این مفهوم تاکید دارد که به جای رقابت با دیگران، خود را از آن‌ها متمایز کنید و مسیری جدید و منحصر به فردی برای موفقیت پیش بگیرید. با استفاده این استراتژی، شرکت‌ها می‌توانند از رقبا پیشی بگیرند و بازارهای جدیدی را خلق کنند.

تفاوت های اصلی بین استراتژی اقیانوس قرمز و استراتژی اقیانوس آبی

همانطور که ذکر شد دو استراتژی اقیانوس آبی و اقیانوس قرمز بر مفاهیم متفاوتی تاکید دارند و ایده آن‌ها نسبت به شروع کسب و کارها کاملاً متمایز می‌باشد. برخی از تفاوت‌های اصلی این دو استراتژی شامل؛

تمرکز: استراتژی اقیانوس قرمز بر رقابت در بازارهای موجود تمرکز دارد، در حالی که استراتژی اقیانوس آبی بر ایجاد بازارهای جدید تمرکز دارد.

رقابت: استراتژی اقیانوس قرمز بر رقابت با سایر هم صنفان تمرکز دارد، در حالی که استراتژی اقیانوس آبی بر ایجاد ارزش جدید برای مشتریان و نادیده گرفتن رقابت تمرکز دارد.

نوآوری: استراتژی اقیانوس آبی شرکت‌ها را به نوآوری تشویق می کند، در حالی که استراتژی اقیانوس قرمز لزوماً بر نوآوری تمرکز ندارد.

در اینجا یک جدول مقایسه ای بین استراتژی اقیانوس قرمز و استراتژی اقیانوس آبی آورده شده است:

ویژگی

استراتژی اقیانوس قرمز

استراتژی اقیانوس آبی

تمرکز

بازارهای موجود

بازارهای جدید

رقابت

رقابت با رقبا

بی اهمیت کردن رقابت

نوآوری

ممکن است

ضروری

با توجه به این موارد، افرادی که دارای روحیه خلاق‌تر و کنجکاوتری هستند به سمت استراتژی اقیانوس آبی کشیده می‌شوند و افرادی که به انجام کارهای کم ریسک علاقه دارند میل به استفاده از استراتژی کسب و کار اقیانوس قرمز دارند.

نکات کلیدی استراتژی اقیانوس آبی (Blue Ocean)

حالا که دریافتید استراتژی اقیانوس آبی چیست و تفاوت بین استراتژی اقیانوس قرمز و آبی را درک کردید. در ادامه به نکات مهم پیرامون استراتژی اقیانوس آبی می‌پردازیم.

رشد سودآور: این استراتژی می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا از رقبا پیشی بگیرند و رشد سودآوری را ایجاد کنند. این امر به این دلیل است که شرکت‌هایی که از این استراتژی استفاده می‌کنند، می‌‍توانند بازارهای جدیدی را ایجاد کنند که در آنها هیچ رقیبی وجود ندارد و بیزینس پلن خاص خود را ارائه دهند.

رضایت مشتری: استراتژی اقیانوس آبی بر ایجاد ارزش جدید برای مشتریان تمرکز دارد. ارزش جدید برای مشتریان باعث افزایش رضایت آن‌ها از خرید می‌شود.

نوآوری: استراتژی اقیانوس آبی شرکت‌ها را به نوآوری تشویق می‌کند. این امر می‌تواند منجر به ایجاد محصولات و خدمات جدید و نوآورانه شود، که نیازهای مشتریان را برآورده می‌کند.

در نتیجه، استراتژی اقیانوس آبی یک چارچوب استراتژیک ارزشمند برای شرکت‌هایی است که به دنبال رشد سودآور، رضایت مشتری و نوآوری هستند.

استراتژی اقیانوس آبی چیست

چرا استراتژی اقیانوس آبی از اهمیت بالایی برخوردار است؟

در اینجا چند دلیل خاص وجود دارد که چرا شرکت‌ها باید به استراتژی Blue Ocean توجه کنند:

  • رقابت در بازارهای موجود روز به‌روز شدیدتر می شود: شرکت‌هایی که از این استراتژی استفاده می‌کنند، می‌توانند وارد مسیر مجزایی شوند و محصولات جدیدی خلق و ارائه دهند. این کار باعث خارج شدن آن‌ها از دایره رقابت می‌شود و راه جدیدی برای آن‌ها ایجاد می‌کند.
  • نیازهای مشتریان در حال تغییر است: استراتژی اقیانوس آبی می‌تواند، نیازهای مشتریان را درک کند و محصولات و خدماتی را ارائه دهد که نیازهای جدید آن‌ها را برآورده می‌کند.
  • نوآوری مهم‌تر از همیشه است: استفاده از استراتژی اقیانوس آبی، می‌تواند با نوآوری، ارزش جدیدی برای مشتریان ایجاد کند.
  • مدیریت هزینه‌ها: از آنجا که این استراتژی شما را به سمت خلق محصولات جدید سوق می‌دهد، پس خودتان می‌توانید هزینه‌های آن مسیر را مشخص کنید و استراتژی رهبری هزینه در کسب و کار داشته باشید.

به طور خلاصه، استراتژی اقیانوس آبی یک چارچوب استراتژیک قدرتمند است که می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا در بازارهای رقابتی امروزی موفق شوند.

به کارگیری استراتژی اقیانوس آبی با استفاده از استراتژی حال حاضر سازمان شما

استفاده از استراتژی اقیانوس آبی با استفاده از استراتژی فعلی سازمان می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا پیشرفت سودآوری را ایجاد کنند. به منظور انجام این کار، شرکت‌ها باید مراحل زیر را دنبال کنند:

  • مخاطبان هدف خود را به دقت درک کنید: به منظور اینکه بتوانید ارزش جدیدی برای مشتریان ایجاد کنید، باید نیازها و خواسته‌های آن‌ها را به دقت درک کنید. این کار را می‌توان با انجام تحقیقات بازار، مصاحبه با مشتریان و تجزیه و تحلیل داده‌های مشتریان انجام داد.
  • نیازها و خواسته‌های برآورده نشده مشتریان خود را شناسایی کنید: پس از اینکه نیازها و خواسته‌های مشتریان خود را درک کردید، باید به دنبال نیازها و خواسته‌هایی باشید که برآورده نشده اند. این نیازها و خواسته‌ها می‌تواند زمینه ای برای ایجاد ارزش جدید برای مشتریان باشد.
  • یک پیشنهاد ارزش جدید مطابق نیازها و خواسته های مشتریان ایجاد کنید: این پیشنهاد ارزش جدید می‌تواند از طریق نوآوری در محصول، خدمات، قیمت، یا تجربه مشتری ایجاد شود.
  • برای برند خود بازاریابی انجام دهید: بازاریابی خود را به گونه ای انجام دهید که آگاهی از برند و تقاضا را برای پیشنهاد ارزش جدید خود ایجاد کنید.

 برای موفقیت در استراتژی اقیانوس آبی، باید مشتریان بالقوه خود را از پیشنهاد ارزش جدید خود آگاه کنید و آنها را به خرید آن ترغیب کنید.

برای دریافت مشاوره کسب و کار از بیزینس گلوری با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

09909992403

چند نمونه از نحوه استفاده از استراتژی اقیانوس آبی با استفاده از استراتژی فعلی سازمان

چند نمونه از نحوه استفاده از استراتژی اقیانوس آبی با استفاده از استراتژی حال حاضر سازمان آورده شده است:

  1. یک شرکت هواپیمایی می‌تواند با ارائه خدمات منحصر به فردی مانند صندلی های تخت‌خواب شو، غذای درجه یک، یا خدمات سرگرمی توجه مشتریان را به خود جلب نماید.
  2. شرکت خرده فروشی می‌تواند با خلق محصولات یا خدمات جدید و نوآورانه، مانند یک فروشگاه آنلاین 24 ساعته، از سایر هم صنفان خود پیشی بگیرد.
  3. موسسه خدمات مالی می تواند با ارائه محصولات یا خدمات مقرون به صرفه تر، مانند یک حساب بانکی رایگان تحول جدیدی در سیستم های مالی ایجاد کند و مشتریان بسیاری به سمت خود جذب کند.

مثال‌های بیان شده برخی از نمونه‌هایی است که از طریق استراتژی اقیانوس آبی، خدمات و یا محصولات جدیدی را در بخش‌های مختلفی می‌توانید ارائه دهید و منحصر به فرد شوید.

مثال هایی از استراتژی اقیانوس آبی

تجربیات شرکت‌های موفق از استراتژی اقیانوس آبی

استراتژی اقیانوس آبی باعث خلق شدن شرکت‌ها و موسسات فراوانی با الگوها و الگوریتم های جدید و منحصر به فردی شد. در ادامه به بررسی دو نمونه موفق از آن می‌پردازیم.

سیرک دو سولیل

یکی از بهترین نمونه‌های استراتژی اقیانوس آبی، سیرک دو سولیل (Cirque du Soleil)، یک شرکت سرگرمی کانادایی که بر روی حیوانات و مهارت‌های آکروباتیک سیرک سنتی متمرکز بود. سیرک دو سولیل این عناصر را حفظ کرد، اما با استفاده از استراتژی اقیانوس آبی آن‌ها را با عناصر جدیدی مانند رقص، موسیقی، و هنرهای تجسمی ترکیب کرد و یک نمایش سیرک مدرن ارائه کرد. این شرکت همچنین بر روی ایجاد یک تجربه بصری و شنیداری قوی تمرکز داشت و بازار جدیدی را تعریف کرد که قبلا وجود نداشت و رقابت رو بی اهمیت کرد.

لومبرگ

لومبرگ، یک شرکت رسانه ای و فناوری مالی آمریکایی، از استراتژی اقیانوس آبی برای ایجاد بازاری جدید در صنعت مالی استفاده کرد. این شرکت با ارائه یک ابزار تحلیلی مالی جدید و نوآورانه، یعنی Bloomberg Terminal، بازاری جدید را تعریف کرد که قبلاً وجود نداشت. تا قبل از ظهور بلومبرگ، بازار مالی توسط دو گروه اصلی از شرکت‌ها کنترل می‌شد؛ شرکت‌های داده مالی که داده‌های مالی را جمع آوری و ارائه می کردند، و شرکت‌های مشاوره مالی که به مشتریان در تصمیم گیری‌های مالی کمک می‌کردند.

بلومبرگ با ترکیب این دو گروه، یک بازار جدید را تعریف کرد که به مشتریان داده‌های مالی و مشاوره مالی را در یک بسته واحد ارائه می داد. این شرکت همچنین بر روی ایجاد یک تجربه کاربری قدرتمند تمرکز داشت که استفاده از ابزارهای آن را برای مشتریان آسان می‌کرد.

ختم کلام

همانطور که در این مقاله گفته شد شرکت‌هایی که از استراتژی اقیانوس آبی استفاده می‌کنند، می‌توانند بازارهای جدیدی را ایجاد کنند که در آن‌ها هیچ رقیبی وجود ندارد. این استراتژی بر ایجاد ارزش جدید برای مشتریان تمرکز دارد. همچنین این امر می‌تواند منجر به ایجاد محصولات و خدمات جدید و نوآورانه شود که نیازهای مشتریان را برآورده می کند. با این حال، استراتژی اقیانوس آبی چالش برانگیز است، اما می‌تواند بسیار سودآور باشد. برای موفقیت در استراتژی Blue Ocean، شرکت‌ها باید درک عمیقی از نیازها و خواسته‌های مشتریان خود داشته باشند و توانایی نوآوری داشته باشند.

به منظور دریافت مشاوره درمورد چگونگی پیاده سازی استراتژی اقیانوس آبی در کسب و کار خود می‌توانید با مشاوران بیزینس گلوری در تماس باشید.

سپاس بی‌نهایتـــ
بیزینس گلوریـــ

برای دریافت مشاوره کسب و کار از بیزینس گلوری با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

09909992403

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *