منو سایت بیزینس گلوری

جریان های درآمدی در بوم مدل کسب و کار

جریان های درآمدی

جریان های درآمدی پنجمین عنصر بوم مدل کسب و کار است. جریان های درآمدی نشان دهنده درآمدی هستند که از هر بخش مشتری به دست می‌آیند. جریان های درآمدی بیانگر این هستند که شما چگونه از مشتری هایتان پول دریافت می‌کنید (از چه طریقی). اگر دقت کنید در زمان تشکیل و راه اندازی یک کسب و کار عمده سوالات در مورد نحوه پول در آوردن آن کسب و کار خواهد بود. پاسخ به اینگونه سوالات مشخص می‌کند که جریان درآمدی کسب و کار چیست. 

در مقاله بخش های مشتریان بوم مدل کسب و کار عرض کردیم مشتریان قلب هر مدل کسب و کار است. در اینجا باید بگوییم که شریان های آن قلب را جریان های درآمدی تشکیل میدهند. 

هر جریان درآمدی سازوکارهای قیمت گذاری متفاوتی دارد. مانند قیمت های ثابت، چانه زنی، مزایده براساس بازار، براساس مقدار یا مدیریت بازده. جریان های درآمدی می‌توانند دو نوع باشند (تراکنشی یا تکرارپذیر). در ادامه تفاوت این دو نوع از جریان های درآمدی را بیان می‌کنیم. با ما همراه باشید با مطالعه مقاله جریان های درآمدی در بوم مدل کسب و کار

انواع جریان های درآمدی در بوم مدل کسب و کار

مدل کسب و کار می‌تواند شامل دو نوع مختلف از جریان درآمدی باشد:

  1. درآمد های تراکنشی
    این جریان درآمدی حاصل پرداخت مشتری برای یکبار خرید است. به عوان مثال شرکت‌های تولیدی خودرو. برای مشتریان این شرکت‌ها ممکن است برای یکبار یک ماشین خریداری کنند و تا سال‌ها نیاز به تعویض ماشین نداشته باشند. یا شاید برای خرید مجدد سراغ نمایندگی‌ها و تولیدی‌های دیگر بروند. در این صورت درآمد این کسب و کارها حاصل یکبار تراکنش از سمت هر مشتری است.
  2. درآمد تکرار پذیر
    این نوع از جریان های درآمدی حاصل پرداخت‌های مکرر مشتریان در قبال ارائه یک ارزش پیشنهادی و سایر خدمات یا خدمات پس از فروش است. به عنوان مثال اگر در یک محله یا کوچه‌ای یک فروشگاه مواد غذایی (سوپر مارکت) قرار داشته باشد، افراد آن محله و کوچه دائماً مشتری این فروشگاه خواهند بود و برای خریدهای روزانه خود به فروشگاه‌های سایر محلات و کوچه خیابان نروند. به درآمد حاصل از این نوع مشتریان درآمد تکرار پذیر گفته می‌شود.

این دو مورد انواع جریان های درآمدی را بیان کردیم، اما همچنان به روش‌هایی که می‌توانید کسب درآمد کنید و جریان های درآمدی ایجاد کنید نپرداختیم. 

روش های گوناگون ایجاد جریان درآمدی

در این بخش به معرفی ۷ مدل درآمدی خواهیم پرداخت:

  1. فروش دارایی
    این روش مشهور ترین روش دریافت پول می باشد. فروش حق مالکیت محصولات فیزیکی یا بد تعریفی ساده تر فروش محصولاتش فیزیکی. فروشگاه دیجی کالا در حال فروش محصولات فیزیکی است. شرکت سایپا خودروهای تولیدی خودرا به فروش می رساند. اینها نمونه هایی از فروش دارایی است.
  2. حق استفاده
    در این روش شما خدمتی را ارائه میدهید که مشتری به میزان استفاده از آن خدمت پول پرداخت می‌کند. به عنوان مثال اوپراتور های تلفن به میزان دقایقی که شما با مخاطبانتان مکالمه میکنید از شما پول دریافت می‌کنند. هتل ها به تعداد شب هایی که می‌خواهید اقامت داشته باشید از شما پول دریافت می‌کنند.
  3. حق عضویت
    در این جریان درآمدی دسترسی کامل به امکانات و خدمات فروخته می‌شود. مثل باشگاه های ورزشی . باشگاه های ورزشی فضا را به همراه تمامی دستگاه ها در اختیار ورزشکاران قرار می‌دهند و در ازای این کار از آنها به صورت ماهیانه یا سالانه شهریه دریافت می‌کنند.
  4. روش اجاره دادن، لیزینگ
    در این روش شما می‌توانید دارایی بخصوصی را برای استفاده موقتی در اختیار مشتریان قرار دهید و در ازای آن پول دریافت کنید. مثل خانه . برای کسی که اجاره می‌دهد درآمد زایی ایجاد می‌شود و برای کسی که برای مدتی به خانه نیاز دارد از پرداخت هزینه مالکیت کامل آن جلوگیری می‌کند. میتوانیم مثال اجاره خودرو های درون شهری را هم به این روش ربط دهیم.
  5. اعطای حق امتیاز
    برخی از افراد اقدام به فروش مالکیت معنوی می‌کنند. به عنوان مثال برخی از افراد به منظور استفاده از یک فناوری به ثبت رسیده به مخترع آن فناوری هزینه ای پرداخت می‌کنند.
  6. دستمزد کارگذاری
    این جریان درآمدی از انجام خدمات کارگذاری و واسطه گری میان دو یا چند نفر ایجاد می‌شود. مثال واضحی که درمورد این روش درآمدی وجود دارد مشاوران املاک هستند . آنها خریداران ارازی را با فروشندگان وصل می‌کنند و در ازای معامله ای که بین این دو طرف انجام می شود کمیسیون می‌گیرد .
  7. انجام تبلیغات
    این جریان درآمدی براساس انجام تبلیغات برای خدمت یا محصول ناشی می‌شود. 

تا به اینجا 7 مورد از روش های ایجاد جریان درآمدی را معرفی کردیم و هرکدام را توضیح کوتاه و مختصری دادیم . در ادامه می‌خواهیم به شما بگوییم که بر اساس چه ملاکی باید جریان های درآمدی را انتخاب کنید.

نحوه انتخاب جریان های درآمدی

برای اینکه این جریان درآمدی مناسب انتخاب کنید باید ملاک هایی را در نظر بگیرید:

جریان درآمدی بابد واقع بینانه و به دور از کمال گرایی باشد .
سعی کنید ذهنیت انعطاف پذیر در برابر شرایط بازار و اقتصادی داشته باشید .
در صورت نیاز حتما قبل از اقدام به سراغ جذب سرمایه گذار بروید .
ارزش های پیشنهادی خودتان را بهبود ببخشید تا مشتریان مشتاقانه برای دریافت آن پول پرداخت کنند.

مشتریان شما واقعا برای چه ارزشی تمایل به پرداخت پول دارند؟
در حال حاضر برای چه چیزی پول میپردازند؟
چگونه پول میپردازند؟
ترجیح میدهند که چگونه بپردازند؟
هر جریان درآمدی چه سهمی از کل درآمدها را به خود اختصاص میدهد؟

برای دریافت مشاوره کسب و کار از بیزینس گلوری به صفحه زیر مراجعه کنید.

مشاوره کسب و کار

سازوکارهای قیمت گذاری

قیمت گذاری مقطوع

قیمت‌‎ها از پیش تعیین شده و بر اساس متغییر‌های ایستا هستند.

فهرست قیمت: قیمت های مقطوع برای محصولات و خدمات خاص یا سایر ارزش های پیشنهادی

بر اساس ویژگی محصول: قیمت به تعداد یا کیفیت ویژگی‌‎های ارزش پیشنهادی بستگی دارد.

بر اساس بخش مشتری: قیمت به نوع و مشخصات بخش مشتری بستگی دارد.

بر اساس مقدار: قیمت به عنوان تابعی از مقدار خریداری شده

قیمت گذاری پویا

قیمت‌ها بر اساس شرایط بازار تغییر می‌کنند.

مذاکره (چانه زنی): قیمت مذاکره‌شده بین دو یا چند شریک بسته به قدرت مذاکره یا مهارت‌های مذاکره

مدیریت بازده: قیمت به میزان موجودی و زمان خرید بستگی دارد(معمولاً برای منابع محدودی از قبیل اتاق‌های هتل یا صندلی‌های هواپیکما استفاده می‌شود). 

بازار آنی: قیمت به صورت پویا و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

مزایده‌ها: نتیجه مبالغ پیشنهادی رقابتی قیمت را تعیین می‌کند.

ختم کلام...

جریان های درآمدی باید وجود داشته باشند تا کسب و کارها معنا پیدا کنند . یک شرکت به این هدف تاسیس می‌شود که درآمد زایی ایجاد کند. جریان های درآمدی از روش های مختلفی ایجاد می‌شوند که در این مقاله به آن پرداختیم. بنابراین مهم است که روش درآمد زایی مشخص شود. 

کارگاه آموزی بوم مدل کسب و کار

برای ثبت نام در کارگاه آموزشی خصوصی بیزینس مدل وارد لینک زیر شوید.

همچنین می‌توانید با شماره 09909992403 تماس بگیرید.

سوالات متداول

دو نوع: جریان های درآمدی تکرار پذیر و جریان های درآمدی تراکنشی

اگر نوع کسب و کارتان به گونه‌ای باشد که یک مشتری دائماً مجبور باشد از شما خرید کند، به نوع جریان درآمدی شما تکرارپذیر می‌گویند. (مانند سوپر مارکت یا میوه فروشی)

در برخی کسب و کارها مانند فروش خودرو یا لوازم الکترونیک مانند یحچال و ماشین لباسشویی، افراد هر چند سال خرید می‌کنند بنابراین می‌توانیم نام چریان های درآمدی این بیزینس ها را تراکنشی بگذاریم.

خیر، جریان های درآمدی تکرارپذیر به معنی این است که نوع محصول و خدماتی که ارائه داده می‌شود، توسط هر شخص چه مقدار خریداری می‌شود. هر روز؟ هر ماه؟ هر سال؟ هر ده سال؟ یا حتی یکبار برای همیشه؟

این موضوع به ماهیت یک بیزینس بر میگردد، وگرنه ممکن است برخی از افراد حتی خرید خودرو را نیز در فواصل کوتاه مدت و از یک نمایشگاه ماشین انجام دهند. این موضوع دلیل نمی‌شود که یک نمایشگاه ماشین درآمد تکرارپذیر دارد. 

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *