منو سایت بیزینس گلوری

تعریف سهم بازار _ چگونگی افزایش سهم بازار

دو کسب و کار را تصور کنید، یکی 1000 مشتری در سال و دیگری 800 مشتری در سال دارد. سهم از بازار کدام تجارت بیشتر است؟ همانطور که حدس می‌زنید، تجارت اول سهم بازار بیشتری را به خود اختصاص داده است. مفهوم سهم بازار هم دقیقا همین است.

سهم بازار اشاره به این دارد که فروش شما در کل بازار چقدر است؟ کم و زیاد شدن سهم بازار بستگی به میزان فروش دارد. هرچه فروش بیشتر، سهم بازار هم بیشتر. 

سهم بازار در تحلیل کسب و کار به عنوان یکی از شاخص‌های کلیدی شناخته می‌شود. در این مقاله کامل به توضیح سهم بازار می‌پردازیم. 

سهم بازار چیست؟

به میزان بزرگی یک شرکت یا محصول در کل بازار همان صنعت، سهم بازار گفته می‌شود. اگر یک محصول بیشترین مشتری را داشته باشد، میزان سهم بازار بیشتری دارد. این نرخ در هر صنعتی تعیین کننده رهبر آن بازار است. بنابراین اگر شما بیشترین میزان سهم بازار را داشته باشید، رهبر بازار خود خواهید بود. سهم بازار درصد فروش یک شرکت در کل بازار آن حوزه و صنعت است. به عنوان مثال اگر فروش سالانه یک محصول از یک شرکت 3 میلیارد باشد و فروش آن محصول در کل بازار 30 میلیارد باشد، سهم آن شرکت در بازار 10% می‌باشد. برای اینکه بدانید چگونه این محاسبه را انجام دادیم و فرمول محاسبه سهم بازار چیست، بند بعدی را از دست ندهید.

سهم بازار

فرمول محاسبه سهم بازار

سهم بازار شاخصی است که در کسب و کار بسیار مهم می‌باشد. این شاخص همانند سایر شاخص‌های تحلیل کسب و کار فرمولی برای محاسبه دارد. برای محاسبه این شاخص نیاز است تا اطلاعاتی را در اختیار داشته باشید. میزان فروش شرکت، میزان فروش کل صنعت.

اگر با این فرمول پیش بروید، می‌توانید به راحتی میزان سهم بازار خودتان را محاسبه کنید. از آنجایی که این نرخ یک نرخ مهم می‌باشد، باید سعی کنید در کسب و کار خود این نرخ را دائم مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید جایگاه خودتان را بهتر بیابید. هرچه از اهمیت‌های این شاخص بگوییم کم گفتیم.

برای دریافت مشاوره کسب و کار از بیزینس گلوری به صفحه زیر مراجعه کنید.

مشاوره کسب و کار

اهمیت محاسبه شاخص سهم بازار

تمامی شاخص‌هایی که در کسب و کار هستند از اهمیت و مزایای بالایی برخوردار هستند. شاخص سهم بازار هم از این قاعده مستثنی نیست. 

  • شاخص سهم بازار مسیر شما را مشخص می‌کند.
    اگر بدانید این شاخص شما به صورت ماهیانه و سالیانه به چه صورتی رشد دارد، به شما کمک می‌کند تا استراتژی‌هایی مناسب انتخاب کنید. مشخص می‌کند آیا این مسیری که دارید طی می‌کنید درست است یا غلط؟
  • عملکردتان را ارزیابی می‌کند.
    شاخص سهم بازار به شما نامه اعمالتان را نشان می‌دهد. اگر نتوانید فعالیت‌هایی مانند بازاریابی، فروش، جذب مشتری و حفظ مشتری را به خوبی انجام دهید، سهم بازار کمی دارید. بنابراین باید این فعالیت‌ها را بیشتر و بهینه انجام دهید.

سهم بازار مزایای دیگر نیز دارد. زمانی که شما سهم بازار بالایی داشته باشید، در همان زمان میزان تقاضای مشتریان افزایش پیدا کند، سهم بازار شما هم افزایش می‌یابد. پس سعی داشته باشید که سهم زیادی از بازار را از آن خود کنید و آنها را بهبود ببخشید. در بند بعدی راه‌های بهبود سهم بازار را معرفی می‌کنیم. 

روش های افزایش سهم بازار

گفتیم که سهم بازار یک شاخص بسیار مهم و تعیین کننده در میزان سود و درآمد شما می‌باشد. بنابراین باید به این شاخص توجه کنید و به منظور افزایش و رشد این شاخص اقداماتی انجام دهید. این اقدامات شامل روش‌هایی خاص می‌باشد که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم.

به حفظ مشتری توجه کنید.

به منظور افزایش سهم بازار باید تعداد مشتریان ثابت و وفادار خودتان را هم افزایش دهید. چون مشتریان گذری نمیتوانند برای شما سهم بازار قابل توجهی ایجاد کنند.

به موقع مشتری جذب کنید.

جذب به موقع مشتری هم میتواند سهم بازار را افزایش دهد، به این صورت که اگر در مناسبت های خاص و در زمان هایی که مشتریان بیشتر از قبل به محصولات ( کالا یا خدمات ) شما نیاز دارند، تعداد زیادی خریدار جذب کنید، میتوانید از این تعداد برخی ها را به مشتریان ثابت خود تبدیل کنید. همین موجب افزایش سهم بازار میشود.

ارائه و عرضه را بهتر انجام دهید.

خیلی از افراد به دلیل اینکه برخی از شرکت ها نحوه ارائه و پرزنت خوبی برای محصولشان ندارند، جذب آنها نمیشوند و ترجیح میدهند دیگر رقبا را انتخاب کنند. بنابراین برای افزایش سهم بازار نیاز است تا توجه مخاطبان بیشتری را جلب کنید.
هرکه بامش بیش، برفش بیشتر!
هرچه سرنخ ها و مشتریان بالقوه بیشتری را پیدا کنید و آنها را با کسب و کارتان آشنا کنید، در نهایت تعداد بیشتری از آنها به مشتری ثابت شما تبدیل میشوند.
همچنین یکی دیگر از روش های ارائه، تبلیغات میباشد. بنابراین باید خلاقیت تبلیغات خودتان را هم افزایش دهید.

مزیت رقابتی ایجاد کنید.

اگر مزیت رقابتی بیشتری نسبت به رقبای خود داشته باشید، مشتریان به سراغ شما می‌آیند. مشتریان به فکر این هستند که نسبت به هزینه ای که میکنند محصولی به صرفه تر تهیه کنند.

ختم کلام...

سهم بازار اندازه شما در بازار کلی صنعت و حوزه فعالیت خودتان میباشد. سهم بازار نرخی است که روز به روز باید بیشتر شود، تا به رهبری بازار ختم شود. این اتفاق به سادگی و با گذشت زمان رخ نمیدهد. باید اقداماتی در این زمینه انجام شود. اقداماتی از قبیل حفظ و جذب مشتری، ایجاد مزیت های رقابتی، جلب توجه مشتریان که تمام این موارد را در این مقاله توضیح دادیم. برای محاسبه سهم بازار هم فراموش نکنید که باید اطلاعاتی چون فروش محصول خودتان و فروش کلی این محصول در بازار را در اختیار داشته باشید، سپس این دو را در هم تقسیم کنید و در 100 ضرب کنید. امیدواریم که این محتوا برای شما مفید واقع شده باشد. 

سپاس بی‌نهایتـــ
بیزینس گلوریـــ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *