منو سایت بیزینس گلوری

آموزش نحوه طراحی بوم کسب و کار به صورت جامع

طراحی بوم کسب و کار

بسیاری از صاحبین و مدیران کسب و کارها اطلاعات چندانی در مورد طراحی بوم کسب و کار ندارند. متاسفانه این موضوع ضربه سنگینی به کسب و کارها وارد می‌کند و آنهارا در چالش‌های مخلتفی قرار می‌دهد. به منظور جلوگیری از بروز هرگونه مشکل اساسی یا حتی عبور از چالش‌های بیزینسی، یادگیری نحوه طراحی بوم کسب و کار یکی از اقدامات حرفه‌ای و کارآمد برای بیزینس‌ها به‌حساب می‌آید.

نحوه طراحی بوم کسب و کار

اول از هرچیزی بهتر است بگوییم که به منظور طراحی بوم مدل کسب و کار ابتدا باید تسلط کافی بر مبحث بوم مدل کسب و کار یا بیزینس مدل داشته باشید. این تسلط به شما کمک می‌کند در فرآیند طراحی بوم کسب و کار با شناخت کامل اجزای مختلف، همه جانبه فکر کنید. اینکه در فرآیند طراحی بیزینس مدل همه‌جانبه تفکر کنید مزیت‌های بسیاری دارد. به شما کمک می‌کند مشکلات احتمالی آینده را به‌خوبی شناسایی کنید و به‌منظور جلوگیری یا حتی حل مشکلات برنامه‌ریزی دقیق و منظمی را در نظر بگیرید.

طراحی بوم کسب و کار به هیچ‌وجه کار سخت و دشواری نیست. کافی است تمام اجزای 9 گانه را از بر باشید. این اجزای 9گانه شامل موارد زیر هستند:

درصورتی که تصور می‌کنید دانش اندک یا ناچیزی در مورد این عناصر دارید، پیشنهاد می‌کنیم به انتهای همین صفحه رجوع کنید تا وارد لینک مقالات هر یک شوید.

طراحی بوم کسب و کار

به‌طور کلی فرض را بر این می‌گذاریم که با تمام این 9 عنصر آشنایی دارید، به همین دلیل توضیحات تکمیلی من‌باب نحوه طراحی بوم مدل کسب و کار را آغاز می‌کنیم.

اولین گام برای طراحی بیزینس مدل در اختیار داشتن جدول طراحی بوم کسب و کار است که باید مقابل چشمتان آن را قرار دهید. به‌طور دائم به آن خیره شوید و سعی کنید تیکه‌های پازل را در کنار هم قرار دهید. تیکه‌های پازل تماماً درون ذهنتان، ذهن همکاران حتی در دل نمونه کسب و کارهای موفق و شکست خورده پراکنده است. در علم کسب و کار نیز می‌توانید کنکاش کنید و پاسخ تمام سوال‌هایتان را به‌دست آورید.

گام بعدی برای طراحی بوم مدل کسب و کار فکر کردن به این است که مشتریان و بازاری که برای محصول یا خدماتتان انتخاب می‌کنید در چه دسته‌بندی‌ای باشند. باید یک قشر یا عده خاصی از جامعه را برای شروع هدف قرار دهید. اگر محصول شما نیاز همه اقشار جامعه را برطرف خواهد کرد، به نوعی دسته‌بندی مشتریانتان انبوه است. درصورتی که همه اقشار نیازی به بهره‌گیری از  خدمات و کالاهای شما را ندارند، به اصطلاح در بازار نیچ یا گوشه‌ای (Niche) فعالیت خواهید داشت. کاری به این نداشته باشیم که کدام بهتر است. فعلاً صرفاً باید بدانیم که بلاخره یکی از این موارد انتخاب می‌شود. البته در کنار انبوه و نیچ بازارهای دیگری اعم از (بخش‌بندی شده، چند وجهی) نیز وجود دارند.

در مرحله بعدی، به این فکر کنید که محصول (کالا یا خدمات) شما چه ارزشی را به زندگی انسان‌ها می‌افزاید؟ منظورمان از ارزش دقیقاً یعنی چه؟ ارزش یعنی دلیلی برای انتخاب کردن شما میان تعداد بی‌شماری از رقبا. پس از اینکه ارزش برای محصول خود انتخاب کردید وقت آن میرسد که به شیوه توزیع محصول نیز فکر کنید. کانال‌های توزیع محصول مشخص می‌کند که دقیقا شما از چه طریقی محصول خود را به دیگران معرفی می‌کنید.

همچنین برای نحوه ارتباط با مشتری نیز برنامه‌هایی در نظر داشته باشید. پس از این موارد نوبت به مشخص کردن جریان درآمدی میرسد. جریان‌های درآمدی نشان دهنده این هستند که از چه طریقی درآمد کسب می‌کنید. جریان‌هایی مثل فروش دارایی (کالا یا خدمات)، حق اشتراک، حق استفاده، اجاره دادن و اعطای حق امتیاز و غیره.

منابع کلیدی، فعالیت‌های کلیدی و مشارکت‌های کلیدی نیز جزو عناصر بعدی به حساب می‌آیند که باید مورد توجه قرار گیرند. منابع کلیدی همانطور که می‌دانید یعنی برای تولید و عرضه و انتقال ارزش پیشنهادی مورد نظر خود به مشتریان، چه منابعی نیاز دارید. همچنین برای انجام تمام فرآیندهای ذکر شده چه فعالیت‌های کلیدی باید انجام دهید. منظور از مشارکت‌های کلیدی این است که چه کسانی شریک شما هستند، یا در روند پیشبرد کسب و کارتان در کنار شما هستند. مشهودترین شرکای کلیدی سرمایه‌گذاران هستند.

در نهایت باید به فکر بررسی و مشخص کردن ساختار هزینه‌ها باشید. تمام هزینه‌های ثابت و متغیر خود را لیست کنید و در اختیار داشته باشید. آگاهی از میزان خرج و مخارج کسب و کار یک امر بسیار مهم و حیاتی تلقی می‌شود.  

برای دریافت مشاوره کسب و کار از بیزینس گلوری با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

09909992403

اهمیت طراحی بیزینس مدل

تصور کنید در حال ساختن خانه‌ای هستید، اما بدون در اختیار داشتن نقشه…!

چقدر سخت خواهد بود؟ اینکه مدام در ذهنتان بخشی را طراحی کنید و پس از اجرا متوجه شوید کاملاً اشتباه انجام شده است و هیچ چیز سر جایش نباشد. یک مرتبه به خودتان می‌آیید و می‌بینید که بدون نقشه، پروژه ساختمان و خانه سرانجام خوبی ندارد. کسب و کار را نیز بهتر است اینچنین در نظر گرفت. دقیق، دارای جزئیات، برنامه‌ریزی از پیش تایین شده و غیره. بنابراین باید برای اینکه همه چیز در کسب و کارمان به‌درستی پیش برود، به فکر طراحی نقشه آن باشیم. طراحی بوم مدل کسب و کار یا بیزینس مدل در واقع حکم همان طراحی نقشه را برای کسب و کار بازی می‌کند. 

زمانی که ایده تشکیل یک کسب و کار را در سر دارید، بلافاصله باید فرآیند طراحی بوم کسب و کار را آغاز کنید. اهمیت طراحی بیزینس مدل در این است که شما هر زمان به چالش برخوردید بدانید که باید چه اقدامی انجام دهید.

به دلیل اینکه طراحی مدل کسب و کار بسیار مهم است، پیشنهاد می‌کنیم آموزش طراحی بوم کسب و کار را حتماً مشاهده کنید.

آموزش طراحی بوم کسب و کار در بیزینس گلوری

اگر قصد این را دارید که مبحث طراحی بوم کسب و کار را به‌خوبی فرا گیرید و در آن به تسلط کافی دست پیدا کنید، ما در وبسایت بیزینس گلوری آموزش طراحی بوم مدل کسب و کار را ارائه می‌دهیم. هدف ما از ارائه این آموزش کمک کردن به کسب و کارها و افرادی که به تازگی قصد راه‌اندازی کسب و کار خود را دارند. حتی کسب و کارهای فعلی در صورتی که با چالش‌های اساسی روبرو هستند می‌توانند از آموزش طراحی بیزینس مدل بهره‌مند شوند.

طراحی بوم کسب و کار برای شما!

در صورتی که نیازمند طراحی بوم کسب و کار خود هستید اما فرصت برای یادگیری و آموزش دیدن ندارید، به این موضوع هم فکر کردیم. در بیزینس گلوری می‌توانید با مشاوران متخصص ما در زمینه طراحی بیزینس مدل همراه شوید و نسخه طراحی شده بوم کسب و کار خود را در اختیار بگیرید. برای این کار می‌توانید با ما ارتباط برقرار کنید.  

برای طراحی بوم کسب و کار خود با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

09909992403

ختم کلام

طراحی بوم کسب و کار یا همان طراحی بیزینس مدل کمک شایانی به صاحبین کسب و کار خواهد کرد. زیرا با استفاده از آن می‌توانند بر تمامی جوانب کسب و کار خود واقف باشند. در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفیدی از قبیل نحوه طراحی بوم کسب و کار را به شما عزیزان ارائه دهیم. در صورتی که تمایل به یادگیری مضاعف موضوع ذکر شده دارید، پیشنهاد می‌شود از آموزش طراحی مدل کسب و کار که در وبسایت بیزینس گلوری موجود است بهره‌مند شوید.

سپاس بی‌نهایتـــ
بیزینس گلوریـــ

کارگاه آموزی بوم مدل کسب و کار

برای ثبت نام در کارگاه آموزشی خصوصی بیزینس مدل وارد لینک زیر شوید.

همچنین می‌توانید با شماره 09909992403 تماس بگیرید.

سوالات متداول

بله قطعاً، با دانستن اطلاعات و دانش بیزینس مدل تمامی کسب و کارها می‌توانند ایده‌های جدید خلق کنند و خود را در مسیر پیشرفت و ترقی قرار دهند. از آنجاییکه حضور در مسیر گسترش و پیشرفت برای کسب و کارها مهم و حیاتی است، به همین دلیل گذراندن آموزش نحوه طراحی بوم کسب و کار نیز حیاتی به حساب می‌آید. 

یادگیری نحوه طراحی بوم کسب و کار سخت و دشواری نیست. تنها کافی است عناصر و کل ساختار جدول را بشناسید. به‌طور کلی اگر دو هفته مداوم روزانه بر روی این موارد تمرکز کافی بگذارید می‌توانید مسلط شوید. 

جدول طراحی بوم کسب و کار که حاوی عناصر 9 گانه و سازنده است مهم‌ترین ابزار برای طراحی تلقی می‌شود. با این حال موارد مهمی اعم از ماژیک و کاغذهای چسبی در رنگ‌های مختلف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

برای دریافت خدمات آموزش طراحی مدل کسب و کار با شماره زیر تماس بگیرید یا در آیدی تلگرام پیام قرار دهید. 

09909992403

@businessglory_support

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *