منو سایت بیزینس گلوری

40 درصد تخفیف برای کارگاه آموزشی بیزینس مدل! 

1,200,000 = 720,000

نیاز مشتری چیست؟ – روش های شناسایی نیاز مشتری

نیاز مشتری

درصورتی که یک صاحب کسب و کار و یا یک فروشنده نتواند نیاز مشتریان خود را برآورده کند، دچار چالش‌های زیادی از جمله شکایت‌های پی در پی مشتریان و عدم رضایت آن‌ها، کاهش مشتریان و درنهایت کاهش میزان فروش می‌شود.

نیاز مشتریان شما چیست؟

 آیا به شناسایی نیاز مشتریانتان اهمیت میدهید؟

 چه روش هایی برا برای کشف نیاز های مشتری در نظر دارید؟

 در این مقاله قصد داریم در مورد مفهوم نیاز مشتری، اهمیت و انواع آن صحبت کنیم. اگر به این موضوعات علاقه‌مند هستید تا انتها با ما همراه باشید.

منظور از نیاز مشتری چیست؟

همه افراد به نوعی نیازهایی در زندگی شخصی و کاری خودشان دارند. نیاز مشتری دقیقاً همان خواسته او و تمایل به داشتن یک محصول و استفاده از آن است. اگر بخواهیم کمی عمیق تر بررسی کنیم نیاز مشتری فقط و فقط تمایل به خرید یک محصول برای داشتن نیست. افراد درصورتی که برخی محصولات را نداشته باشند و از برخی از خدمات استفاده نکنند، ممکن است بخشی از زندگی‌شان مختل شود. بنابراین وقتی می‌گوییم یک مشتری به فلان محصول نیاز دارد به این معنی است که داشتن آن محصول برای مشتری مبرم و ضروری می‌باشد. کسب و کاری که بتواند نیاز مشتری را بشناسد و آن را برطرف کند، کسب و کار موفقی خواهد شد. این اقدام اهمیت‌های زیادی دارد.

اهمیت کشف و رفع نیاز مشتری

اگر نیاز مشتری را شناسایی کنید و برای برطرف کردن آن اقدام کنید، حس خشنودی به مشتریان دست می‌دهد. با این کار مشتریان غافلگیر می‌شوند و پیش خود می‌گویند این دقیقا همان چیزی بود که می‌خواستم. اگر مشتری تا این حد از ارتباط با شما خوشحال شود، قطعاً همکاری‌اش را در دراز مدت با شما ادامه می‌دهد (به شرط تداوم برطرف کردن نیاز هایش).

وقتی نیاز مشتری را کشف کنید می‌توانید آن را ارائه دهید و مشتریان زیادی به خود جلب کنید. همین موضوع در نهایت اعتبار زیادی به برند شما تزریق میکند.

گاهی اوقات هم کسب و کار ها تلاشی برای شناخت نیاز مشتری نمی‌کنند، بنابراین مشتریان آن‌ها همیشه ناراضی می‌باشند. درصورتی که محصولات و خدمات با نیاز مشتری بهینه شود، شرکت ها می‌توانند نرخ رضایت مشتری خودشان و همچنین نرخ وفاداری مشتریان را افزایش دهند. پیامد این اقدامات نیز کاهش شکایات مشتریان است. زمانی که دقیقا مطابق نیاز مشتری محصولی ارائه دهید، دیگر مشتری به منظور اعتراض و شکایت، دلیلی ندارد.

با این تعاریف به این نتیجه می‌رسیم که باید سعی کنیم در جهت کشف و رفع نیاز مشتریان قدم برداریم. به منظور این کار باید چند اقدام کلیدی را انجام دهید. در ادامه این اقدامات را بررسی می‌کنیم.

برای کشف نیاز مشتری چه کار هایی میتوان انجام داد؟

اقدامات زیر را به منظور کشف نیاز مشتری انجام دهید:

از مشتریان سوال بپرسید.

وقتی از مشتریان بالقوه سوال می‌پرسید، می‌توانید از او اطلاعات دریافت کنید. باید در پرسیدن سوال دقت زیادی به خرج دهید زیرا اگر هدفتان فروش است، سوالات باید به گونه‌ای پرسیده شوند که در نهایت به فروش ختم شود.

گرفتن بازخورد از مشتری

گاهی اوقات بازخوردهای مشتری خودش یک منبع به منظور شناخت نیازهای او می‌باشد. مشتری ممکن است با خرید یک محصول از شما، مشکل و نیازی که داشت حل نشده باشد. به همین ترتیب شما متوجه می‌شوید که نتوانستید به خوبی نیاز سنجی کنید و مشتریان را راضی نگه دارید.

سوابق و تجربیات خودتان

ممکن است در لابه‌لای تجربیاتی که دارید، نیاز سنجی‌هایی که در گذشته داشتید همچنان به یادتان مانده باشد. در صورت امکان و تشابه خواسته‌های مشتریان می‌توانید از این روش استفاده کنید.

بررسی رقبا

گاهی اوقات امکان دارد، رقبای شما بررسی‌هایی در زمینه شناسایی نیاز مشتریان انجام دهند و از آن استفاده کنند. درصورتی که به نحوه ارائه محصول و نوع محصولاتی که رقبای شما عرضه می‌کنند نگاه کنید می‌توانید متوجه شوید که این اقداماتشان برای برآورده کردن چه نوع نیازی از مشتریان است. بنابراین می‌توانید با بررسی رقبا نیاز و راه‌حل برطرف کردن نیاز مشتری را بیابید.

نیاز مشتری چیست؟

انواع نیاز مشتریان

در بخش قبل در مورد روش‌های کشف نیاز مشتری حرف زدیم. حال باید بدانیم چند نوع نیاز وجود دارد که باید شناسایی کنیم.

به طور کلی دو نوع نیاز وجود دارد. نیاز روانشناختی و نیاز فیزیکی یا همان جسمی. کشف نیازهای جسمی اصلاً کار سختی نیست. نیازهای جسمی مثل خوردن غذا، پوشیدن لباس، رفتن به دکتر و غیره. مثلاً افراد زمانی که گرسنه شوند حس نیاز دارند که غذا بخورند.

نیاز های روانشناختی مربوط به انتخاب‌های شما به منظور استفاده از یک محصول خاص دارد. به عنوان مثال اینکه چه غذایی برای رفع گرسنگی خودتان می‌خواهد بخورید یا به نحوی کدام غذا را می‌پسندید، مربوط به نیازهای روانشناختی افراد است.

انواعی دیگر از نیاز ها هم وجود دارد که در دو بخش محصول و خدمات مشتریان می‌خواهند که یک شرکت برآورده کند.

برای دریافت مشاوره کسب و کار از بیزینس گلوری با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

09909992403

نیاز های وابسته به محصول

در کنار شناسایی نیاز مشتریان، شناسایی نیازهای وابسته به محصول از اهمیت بالایی برخوردار است. به منظور آشنایی از این موضوع، باید از برخی مفاهیم آگاهی داشته باشید.

عملکرد: کارکرد و عملکرد محصول شما باید در راستای خواسته مشتری باشد.

قیمت: قیمت محصول شما هم باید برای مشتری ایده آل و مقرون به صرفه باشد.

راحتی دسترسی: فرآیندی که به منظور خرید مشتری در نظر می‌گیرد باید ساده باشد. پیچیدگی این فرآیند (تلاش مشتری) باعث می‌شود، مشتری خسته شود.

طراحی: باید سعی کنید کالایی که تولید می‌کنید از ظاهر خوبی برخوردار باشد. اگر در انتخاب رنگ و طرح کالا خلاقانه عمل نکنید، نمی‌توانید جذابیت کافی برای مشتری ایجاد کنید.

بسته بندی: در کنار طراحی خود کالا باید بسته‌بندی خوبی هم داشته باشید، تا مشتری تمایل بیشتری به خرید پیدا کند.

اثر بخشی یا کارایی: آیا کالایی که در اختیار مشتری قرار می‌دهید کاری که باید را به خوبی انجام می‌دهد؟

مواد بکار رفته مناسب: این مورد عمدتاً به منظور خوراکی‌های صنعتی به کار می‌رود. آیا غذایی که مشتری تهیه می‌کند از مواد اولیه سالم و سلامت محور تولید شده است؟

با دانستن هر یک این موارد و بررسی آن در محصول خود می‌توانید بیشترین بازدهی و راندمان را برای محصول خود به ارمغان بیاورید.

نیاز های مربوط به خدمات

پس از بررسی نیازهای مربوط به مشتری و محصول، حال نیازهای مربوط به خدمات را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

درک: مشتری انتظار دارد وقتی مشکلی برایش پیش می‌آید از طرف شرکت سازنده محصول مشکلش درک شود و آن را حل کنند.

انصاف: منصف بودن طرف مقابل (شرکت) برای مشتریان بسیار حائز اهمیت است.

اطلاع رسانی: باید سعی کنید در مواجه با مشتریانی که رابطه طولانی با شما دارند، اطلاع‌رسانی‌هایتان را به موقع انجام دهید. اطلاع رسانی می‌تواند در مورد تغییرات جدیدی که در ویژگی‌های محصول یا قیمت محصول ایجاد شده است، باشد.

 

اختیار: درصورتی که مشتری شما از اختیارات مختلفی برخوردار باشد، می‌توانید اعتماد او را جلب کنید. اختیاراتی از قبیل تغییر اشتراک، مرجوع کردن کالا، لغو سفارش، انواع روش های پرداختی و غیره.

روش پرداخت: در فرآیند خرید باید گزینه‌های مختلفی را طراحی کنید که اگر در زمان خرید مشتری برایش مشکلی پیش آمد، بتواند از گزینه‌های دیگر استفاده کنند.

محتوا: تولید محتواهای کاربردی و زیاد در مورد چیزهای مختلف می‌تواند هم دانش و علم مشتری را افزایش دهد و هم سوالاتی که ممکن است از شما پرسیده شود را کم کند.

دسترسی به تیم پشتیبانی: مشتری باید در هر لحظه‌ای که اراده کرد، به راحتی به تیم پشتیبانی و خدمات دسترسی پیدا کند. این کار موجب می‌شود که آن‌ها همیشه به شما اعتماد کنند.

ختم کلام...

نیاز مشتری همان تمایل و خواسته مشتری برای خرید و استفاده از یک کالا یا خدمات است. هر کسب و کار موظف است تا نیاز مشتریان خود را کشف کنند و اقداماتی برای رفع و برطرف کردن آن انجام دهند. در این مقاله در مورد اهمیت و روش های کشف و انواع نیاز مشتریان حرف زده‌ایم. امیدواریم توانسته باشیم مفهوم نیاز مشتری را در این مقاله به شما انتقال دهیم.

سپاس بی‌نهایتـــ
بیزینس گلوریـــ

برای دریافت مشاوره کسب و کار از بیزینس گلوری با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

09909992403

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *