منو سایت بیزینس گلوری

مشارکت های کلیدی در بوم مدل کسب و کار

مشارکت های کلیدی

مشارکت های کلیدی هشتمین جزء بوم مدل کسب و کار است.
شرکای کلیدی شما چه کسانی هستند؟
تامین کنندگان کلیدی شما چه کسانی هستند؟
کدام یک از منابع کلیدی را از طریق شرکا میتوانید بدست بیاورید؟
کدام یک از فعالیت های کلیدی را شرکای شما انجام می دهند؟

بخش شرکای کلیدی در بوم مدل کسب و کار شامل همه شرکا، همکاران و تامین کنندگانی است که در تولید، توسعه، توزیع و پشتیبانی از محصولات یا خدمات شما نقش دارند. در این مقاله قصد داریم در مورد این بخش از بوم مدل کسب و کار حرف بزنیم و تمامی ابعاد آن را بررسی کنیم.

شرکای کلیدی کسب و کار و همکاران می‌توانند به گونه‌های مختلفی در سازمان شما حضور داشته باشند و در فعالیت های مختلفی با شما مشارکت کنند. به عنوان مثال، شرکا می‌توانند در مراحل مختلفی از زنجیره تأمین شما، از جمله تحقیق و توسعه، تولید، توزیع و فروش محصولات شما مشارکت کنند.

این را بدانید که شراکت با شرکایی که در حوزه مرتبط با شما تخصص و تجربه دارند، می‌تواند به کسب و کار شما کمک زیادی کند. به طور مثال، شراکت با شرکایی که در حوزه فناوری فعالیت می‌کنند، می‌تواند به شما کمک کند تا به روزرسانی‌های لازم را در محصولات و خدمات خود داشته باشید. به همین دلیل به این موضوع توجه کنید که باید در انتخاب شرکا و همکاران دقت بسیار زیادی به خرج دهید.

همچنین اگر با افرادی شراکت کنید که دسترسی به بازارهای جدید و یا فروشگاه‌های بزرگ دارند و میتوانند ارتباط خوبی برای شما در این فضاها ایجاد کنند، می‌تواند به شما کمک کند تا در بازارهای جدید حضور پیدا کنید و میزان فروش خودتان را افزایش دهید.

گاهی اوقات واقعا نیاز به انجام ائتلاف های خاص و شرکت هایی است که روند کاری یک کسب و کار را تسهیل کند‌. مشارکت ها به طور کلی سنگ بنای بسیاری از مدل های کسب و کار می شوند، اما باید بدانیم شراکت ها چند نوع هستند و به چه شکلی انجام می شوند.

اهداف و انگیزه های مشارکت های کلیدی در بوم کسب و کار

شراکت های کلیدی همیشه به انگیزه های مختلفی انجام می شود که 3 مورد از اصلی ترین اهداف این کار را در ادامه بیان می‌کنیم‌‌.

  1. بهینه سازی و صرفه اقتصادی ناشی از مقیاس
    این نوع از مشارکت ها به منظور کاهش هزینه و هدر رفتِ منابع ایجاد میشود.برخی از شرکت ها سعی میکنند با حجم انبوه تولید هزینه هایی را کاهش دهند.اگر یک شرکت بخواهد بر تمام منابع کلیدی اش مالکیت داشته باشد در درجه اول منطقی نیست و در درجه دوم صرفه اقتصادی هم ندارد.مثلا یک تولیدی لباس برای اینکه محصولاتش را بفروشد باید حتما فروشگاه لباس بزند یا میتواند از این هزینه ها جلوگیری کند.
    دراینجا روابط خریدار_فروشنده شکل می گیرد.
  2. کاهش ریسک و عدم قطعیت
    برخی از افراد به این فکر میکنند که سرمایه گذاری بر روی یک پروژه یا راه اندازی یک کسب و کار در کنار هزینه های خیلی زیادی که دارد بسیار ریسکی میباشد،به همین علت سعی میکنند برای کاهش ریسک با دیگران شریک شوند تا در صورت شکست ضررهای کمتری را متحمل شوند.
  3. کسب منابع و فعالیت های خاص
    برخی از کسب و کارها نمیتوانند به تمامی منابع کلیدی مورد نیازشان خودشان دسترسی پیدا کنند به همین دلیل وارد شراکت می شوند تا بتوانند این منابع را تامین کنند.تعداد محدودی از کسب و کارها وجود دارند که صاحب تمامی منابع مورد نیاز خود باشند یا همه فعالیت های کلیدی را خودشان انجام دهند.دراین صورت انها به دیگر شرکت ها متکی  می شدند تا این منابع را بدست اورندوفعالیت های کلیدی را انجام دهند.این نوع از شراکت خود به 3علت و انگیزه انجام می شود.
    کسب دانش
    مجوز ها
    دسترسی به مشتریان

به عنوان مثال برخی شرکت های بیمه می توانند به جای اینکه برای فروش بیمه نامه های خود نیروهای جدید جذب کند و انها را اموزش دهند تا به نیروی متخصص تبدیل شوند میتواند از کارگذاران استفاده کنند‌.تفاوت مورد اول با این مورد این است که درمورد اول شرکت ها به منابع مورد نیاز دسترسی دارند و تهیه ان ها در توانشان می باشد ولی به منظور کاهش هزینه این کار را انجام می دهند ولی در مورد سوم تامین منابع درتوان این شرکت ها نیست و اصلا انجام این کار جزو اهدافشان نیست‌‌‌. 

انواع مشارکت های کلیدی

چهارنوع مختلف مشارکت شامل این موارد است:

  • ائتلاف های استراتژیک بین شرکت هایی که رقیب نیستند
  • همکاری با رقبا،مشارکت های استراتژیک بین رقبا
  • سرمایه گذاری های مشترک برای ایجاد کسب و کارهای جدید
  • روابط خریدار_تامین کننده برای اطمینان از تامین ملزومات

ابعاد مختلف مشارکت کلیدی چیست؟

بخش شرکا و همکاران در بوم مدل کسب و کار از ابعاد مختلفی قابل بررسی است. در ادامه با برخی از این ابعاد آشنا خواهید شد. 

  • نوع شراکت: در این بخش از بوم مدل کسب و کار میتوانید نوع شراکت هایی که کسب و کارتان میتواند با شرکای دیگر داشته باشد را بررسی کنید. انواع شراکت در کسب و کار مثل شراکت با تامین کنندگان، همکاران توسعه، شرکای فروش و …
  • منابع و تامین‌کنندگان: این بعد از مشارکت های کلیدی شامل تامین کنندگان و منابعی هستند که کسب و کار ها برای تولید و توسعه کالاها و خدماتشان نیاز دارند. به عنوان مثال مواد اولیه، تجهیزات، ماشین آلات، لوازم و اوراق اداری، حمل و نقل.
  • هزینه‌های شراکت: مشارکت های کلیدی به هرحال هزینه هایی دارد. تمام هزینه هایی که چند کسب و کار در زمان شراکت انجام میدهند هم باید بررسی شود.
  • کیفیت شرکا و همکار: در این بعد کیفیت و قابلیت اعتماد شرکا و همکاران مورد بررسی قرار میگیرد. این اقدام بر اساس تجربه‌های گذشته، معیارهای مشخصی مثل گواهینامه‌های استاندارد، نظرات مشتریان و … انجام میشود.
  • بازده شراکت: این بخش شامل بررسی بازدهی شراکت است. این بررسی بر اساس نتایجی که بدست می‌آید انجام میشود. نتایجی مثل کاهش هزینه ها، افزایش درآمد و …

ختم کلام

مشارکت های کلیدی به همکاری های مشتریان به منظور کاهش هزینه ها، ریسک، کسب منابع و انجام فعالیت‌ها انجام می‌شود. در این مقاله در ابتدا به توضیح مشارکت های کلیدی در بوم مدل کسب و کار حرف زدیم. در ادامه به بررسی اهداف و انگیزه های مشارکت کلیدی صحبت کردیم و در نهایت متوجه شدیم که چند نوع شراکت در کسب و کار داریم.

سپاس بی‌نهایتـــ
بیزینس گلوریـــ

کارگاه آموزی بوم مدل کسب و کار

برای ثبت نام در کارگاه آموزشی خصوصی بیزینس مدل وارد لینک زیر شوید.

همچنین می‌توانید با شماره 09909992403 تماس بگیرید.

سوالات متداول

منظور کاهش هزینه‌ها، ریسک، کسب منابع و انجام فعالیت‌ها انجام می‌شود. این همکاری‌ها می‌توانند به بهبود عملکرد و سودآوری کسب و کار کمک کنند.

در انتخاب شرکا و همکاران برای مشارکت‌های کلیدی، عواملی مانند تجربه‌های گذشته، گواهینامه‌های استاندارد، نظرات مشتریان و قابلیت اعتماد آن‌ها بسیار اهمیت دارند.

اهداف و انگیزه‌های مشارکت‌های کلیدی شامل کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمد، کسب منابع، انجام فعالیت‌ها با کیفیت بالا و کاهش ریسک می‌باشد. این اهداف می‌توانند به بهبود عملکرد کسب و کار کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *