منو سایت بیزینس گلوری

منابع کلیدی در بوم مدل کسب و کار چیست؟

منابع کلیدی در بوم مدل کسب و کار

ششمین جز از بوم مدل کسب و کار منابع کلیدی است. احتمالاً حدس میزنید که منظور از منابع کلیدی چیست. منابع کلیدی به تمام آن چیزهایی که نیاز است تا یک کسب و کار به درستی محصولات و خدماتش را تولید و آماده کند. در این مقاله قصد داریم درمورد منابع کلیدی حرف بزنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا به شما اهمیت و انواع منابع کلیدی را توضیح دهیم.

تعریف منابع کلیدی

منابع کلیدی در واقع مهم ترین و با ارزش ترین دارایی یک کسب و کار می باشد. بدون وجود این منابع عملکرد کسب و کار مختل می شود و دستیابی به اهداف غیر ممکن می شود. یک ماشین برای روشن شدن و حرکت کردن نیاز به منابع کلیدی دارد و منابع کلیدی ماشین سوخت می باشد.
منابع کلیدی کسب و کار شما چیست‌؟ آیا به آنها فکر کردید؟

باید سعی کنی دائما به منابع کلیدی کسب و کار خود فکر کنید تا اجازه ندهید مشکلاتی پیش بیایند که موجب شود منابع کلیدی شما از دست برود.

اهمیت منابع کلیدی

در مقاله ارزش پیشنهادی گفتیم که ارزش پیشنهادی همان محصول یا خدمت شماست که برای مشتری ایجاد ارزش می کند. یک شرکت برای تولید محصولات خود نيازمند منابع کلیدی می باشد. بنابراین یکی از اهمیت های منابع کلیدی تولید ارزش می باشد.

بخش های دیگر اهمیت منابع کلیدی در کسب و کار مربوط به دستیابی به بازار موردنظر می باشد. اگر منابع در اختیار داشته باشید می‌توانید استراتژی هایی مثل نفوذ در بازار و چيز های دیگر را پیاده سازی کنید. همچنین منابع کلیدی موجب حفظ ارتباط بهتر با مشتری می شود‌. منابع انسانی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد می تواند ارتباط خوبی با مشتری  برقرار کند و در پی همین ارتباط منفعت هایی به کسب و کار اضافه کند.

بسته به نوع محصولات، خدمات شرکت ها، منابع کلیدی می تواند متفاوت باشد. ۴ نوع منابع کلیدی وجود دارد که در بند بعدی به آنها خواهیم پرداخت.

منابع کلیدی در بوم کسب و کار

انواع منابع کلیدی در بوم مدل کسب و کار

منابع کلیدی در بوم کسب و کار را می‌توان به‌صورت زیر دسته‌بندی کرد:

منابع فیزیکی

این دسته از منابع کلیدی به دارایی های فیزیکی اشاره دارد. دارایی های فیزیکی مانند لوازم و دستگاه های تولیدی، لوازم حمل و نقل، ساختمان ها، سیستم ها، لوازم اداری، شبکه های توزیع (کانال های توزیع)، ماشین آلات و غیره…

به عنوان مثال فروشگاه های زنجیره ای مواد غذایی یا لوازم خانگی به شدت به دارایی های فیزیکی متکی اند. این فروشگاه ها منابع فیزیکی را در نظر می گیرند، تولید یا خریداری می کنند و به فروش می رسانند. سپس جریان درآمدی آنها نیز از طریق فروش دارایی فیزیکی است. بنابراین دارایی های فیزیکی در برخی کسب و کار های مشابه حکم منابع کلیدی را دارند.

منابع انسانی

منابع انسانی جزوی جدا نشدنی از کسب و کار ها و تجارت ها می باشند و همه شرکت ها و کسب و کار ها به منابع انسانی نیاز دارند.

اما برای برخی از کسب و کارها، منابع انسانی حکم منابع کلیدی را ایفا می کنند. به عنوان مثال آموزشگاه های مختلف که خدماتی همچون آموزش و تعلیم ارائه می دهند به شدت به منابع انسانی خود که همان اساتید و معلمان هستند، متکی اند.

منابع مالی

می‌توانیم بگوییم قوی ترین و با ارزش ترین منبع در بخش منابع کلیدی بوم مدل کسب و کارها منابع مالی هستند. زیرا اکثر شرکت ها بيشترين وابستگی را به این منابع دارند. برخی مدل های کسب و کار به منابع مالی نظیر پول نقد، خطوط اعتباری، ذخایر سهام، ذخایر ارز خارجی و چک و دیگر منابع مالی نیاز دارند.

به عنوان مثال شرکت اریکسون به شدت به منابع مالی وابسته است. این شرکت با قرض کردن اعتبار مالی از بانک ها و بازارهای سرمایه گذاری، در بخش تولید هزینه می کند تا سفارش های مشتریان به موقع آماده شوند. به همین علت هم مشتریان اریکسون را نسبت به رقبای دیگر ترجیح می دادند.

منابع معنوی

به منظور اینکه متوجه شویم منابع معنوی چیست بهترین توضیح برندها هستند. شرکت های زیادی به برندی که در بازار ساخته شده اند متکی هستند. یعنی شرکت هایی مثل اپل، نایک، سامسونگ و غیره.. با وجود شهرت و برندی که برای  خودشان ساختند درحال درآمد زایی هستند.

نمونه های دیگری ای منابع معنوی شامل دانش و تخصص، حق اختراع و حق تکثیر و پایگاه های داده می شوند.

منابع کلیدی یک مشاور چیست؟ دانش و تخصصش که جزوی از منابع معنوی طلقی می شوند.

برای دریافت مشاوره کسب و کار از بیزینس گلوری با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

09909992403

ختم کلام

در این مقاله گفتیم که منابع کلیدی یکی از اجزای بوم مدل کسب و کار است. این عنصر بسیار عنصری کلیدی است که عدم وجود آن می‌تواند باعث آسیب به عملکرد صحیح کسب و کار شود. یکی از اصلی‌ترین دلایل اهمیت منابع کلیدی این است که هر سازمان و شرکتی برای تولید ارزش نیازمند منابع کلیدی است. منابع کلیدی هم 4 نوع است. منابع انسانی، مالی، فیزیکی و منابع معنوی.

سپاس بی‌نهایتـــ
بیزینس گلوریـــ

کارگاه آموزی بوم مدل کسب و کار

برای ثبت نام در کارگاه آموزشی خصوصی بیزینس مدل وارد لینک زیر شوید.

همچنین می‌توانید با شماره 09909992403 تماس بگیرید.

سوالات متداول

منابع معنوی شامل برند، دانش و تخصص، حق اختراع، حق تکثیر و پایگاه‌های داده می‌شوند.

منابع معنوی، مانند برند و دانش و تخصص، به کسب و کار کمک می‌کنند تا ارزش افزوده و تفاوت رقابتی را برای محصولات و خدمات خود ایجاد کنند.

منابع کلیدی یک مشاور شامل دانش و تخصص حوزه‌ی تخصصی او، منابع معنوی مانند پایگاه‌های داده، و همچنین ارتباطات و ارتباطات حسابداری می‌شوند.

منابع کلیدی برای یک کسب و کار اهمیت دارند زیرا بدون آنها، کسب و کار قادر به تولید محصولات یا خدماتش به صورت صحیح نخواهد بود و دستیابی به بازار موردنظر و ایجاد ارزش برای مشتریان را دشوار می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *